wel of niet meer aanbieden?

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ons meisje at tot een week of 4 geleden nog 8 soorten groenten maar een paar daar van wil ze niet meer. Nu kregen we een info-mail van Wij waarin staat dat ze rond deze tijd kieskeuriger worden en zelf bepalen wat ze wel en niet eten.

Wat deden jullie met de groentes die jullie kindje niet meer wil?
    Vandaag peultjes gegeven maar ook die wil ze niet meer.

Gisteren net een nieuwe voorraad gemaakt en het schoonmaken is een rotwerk.

Het wordt een lichtelijk drama aan tafel als ik het blijf proberen; de lepel wordt weggeslagen en ze doet haar mondje echt niet meer open... Het is dan een echt driftkikkertje!

Wat ze nog wel lust: witlof, wortel, bietjes en courgette.
    Hier dan maar mee afwisselen?

Ik geef de 2x per week vlees maar met een groente die ze wel lust anders komt dat ook rechtstreeks in de kliko terecht.

Of proberen de worteltjes en de peultjes samen te geven misschien dat het dan wel lukt?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen..!

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou het wel blijven aanbieden, ze zal het wel moeten leren eten. Je kan het combineren met groenten die ze wel lust of steeds een hapje geven van iets dat ze niet lust en daarna een 'lekker' bordje. Succes!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dat is ook een idee ja want zoals vanavond heeft ze 3 happen op en toen was het klaar...

De afgelopen dagen had ze haar favoriete groentes als test wat nou het probleem is met het slechte eten en na die mail wisten we het zeker...

4. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Pureer of prak je het eten nog? Hier ging het precies zo alleen toen zijn wij in stukjes gaan geven die ze ook zelf kon vastpakken. Zo kon ze zelf met de handjes eten en toen ging alles weer goed. Wat ook nog wel eens wil helpen is afleiden met een poppetje/speeltje.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ik prak het nog ja en witlof doe ik grof in de hakmolen. Zal eens roosjes proberen van bloemkool en broccoli ik vries ze in roosjes in. Heb haar laatst een roosje gegeven maar dat knijot ze fijn en valt in stukjes op de grond hoe doe je dat? Er beland dn meer op de grond dan in haar buik. En bietjes bijvoorbeeld? Afleiden moet regelmatig haha!

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja, dat zelf eten moet ze ook leren!
    En over het algemeen gaat ze echt wel eten als ze honger heeft...
    Je kan ook een tussenweg kiezen door haar bijv een stuk in haar handjes te geven, maar dat jij ondertussen haar hapjes geeft met een lepeltje??
    Zou ze inderdaad wel blijven aanbieden, anders wil ze het straks helemaal niet meer en de moeilijkste eetperiode moet over het algemeen nog komen....
    Probeer er ook niet te veel strijd van te maken, klaar = klaar...
    Anders wordt het inderdaad een strijd die je niet gaat winnen!

Succes ermee!

7. Hollowglade

Hollowglade Actief lid

23 feb 2010
    429
    0
    0
    NULL
    NULL
    zo zijn wij begonnen met 6 maanden en nu beland 1/3 op de grond en de rest in de mond...

zelluf eten is hier het devies anders word er helemaal niet gegeten en nu eet ie als een bootwerker..

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gewoon met jullie mee eten, eet ze niet, jammer dan, eet ze wel, fijn?

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd gewoon met de pot mee laten eten en als je alles los aanbiedt, zit er vast wel wat bij wat ze wel lust.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het vervelende is nog wel dat als ik met haar thuis kom na het werk "onze pot" nog niet klaar is. Ik kom rond 17u binnen en dan is het voor haar echt tijd. Daarom leg ik de avond van te voren de groente in de koelkast om te ontdooien en ligt er al een gekookt aardappeltje in de koelkast.

Als ik avonddienst heb dan eet ze het warme eten daar, dat geven we mee en warmen ze daar op. Mijn vriend is pas rond half 7 met haar thuis en dan is het fijn dat ze al warm gegeten heeft. Vaak is het nog even spelen, flesje en naar bed.

Dat gaat daar over het algemeen wel goed trouwens.
    Maar op de dagen dat ik vrij ben kan ik wel proberen om eerder te eten en dan dat wij hetzelfde eten.

Alleen eten wij best vaak eenpansgerechten met wokgroenten ed en ik denk dat dat nog wat te heftig is voor haar.

Ik vries wel alles in stukken in tegenwoordig omdat ik dan per keer kan kijken hoe ik het moet geven. Behalve de witlof die doe ik in de hakmolen in grotere stukjes en de peultjes. Maar die zou ze misschien wel af kunnen happen tzt de boventanden zijn door aan het komen.

Ik ben nog steeds niet klaar met het introduceren van alle dingen uit het boekje van de dietiste ivm kma maar ze heeft nog nergens op gereageerd dus kan wel wat soepeler worden.

Hoe doen/deden jullie dat met de tijd?

11. adi

adi Niet meer actief

Tja, je moet natuurlijk haar wel een keer mee laten eten met het gezin. Een maaltijd is meer dan eten in je mond stoppen, het is meestal een sociaal gezinsmoment, en daar kan een kindje heel vroeg ook aan mee doen.
    Gewoon zowel jullie als haar wat aanpassen en flexibeleren worden. Je 'pot' aanpassen aan datgene wat zij wel kan. Dan eten jullie een tijd lang wat simpelere gerechten, kan toch ook?

Met 10 maanden mag zij heus meer kruiden en combi-gerechten dan alleen gekookte/ geprakte groente met aardappel. Geef je haar rijstgerechtjes/ pasta (km-vrij)/ schoteltjes enz?

Daarnaast is een gekookt-bevroren-ontdooid-opgewarmt roosje broccoli echt niet te pruimen, probeer het zelf eens en kijk of het echt hetzelfde smaakt en dezelfde structuur heeft.

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    @adi nee eigenlijk krijgt ze nog steeds hetzelfde aardappel groente en dan 2x per week vlees. Pasta heb ik wel eens gegeven toen nog gemalen. Zal het eens proberen.
    Dan maak ik zelf wel een saus. Dan ga ik toch eerst tomaat snel introduceren! Wat voor kruiden kan ik al voor haar gebruiken.

Heb echt geen idee... Natuurlijk passen wij ons aan dat moet gewoon.

Heb je toevallig wat voorbeeldjes....?

We waren altijd van de potten saus maar dat mag niet dat weet ik en ik maak ook liever alles zelf voor haar. Ze heeft nog nooit een potje gehad ivm de koemelkallergie idd.

Ik stoom trouwens alle groentes veel lekkerder ook voor onszelf tegenwoordig.

13. adi

adi Niet meer actief

eigenlijk mag ze de meeste kruiden behalve zout en heel scherpe pittige dingen.

Wij hebben tbv de kinderen een eigen saus ontwikkeld voor de pasta (super lekker en heel gezond). Je moet dan wel eerst tomaat introduceren natuurlijk:
    - rundergehakt rullen in olijfolie, met ui, wat peper en oregano;
    - gesneden paprika/courgette/wortel (vul maar in..) erbij doen in de wok en goed roerbakken. Als de eigen vocht op is doe ik een klein beetje water bij en deksel erop, zodat de groente heel even kan stoven (zo komen die smaken ook beter in de saus);
    - een schaaltje gepelde tomaten (of een blik tomaten zonder zout) in blokjes toevoegen en nog een klein beetje water;
    - ik doe altijd italiaanse kruiden nog erbij, of andere verse kruiden die ik op dat moment in huis heb.
    - pasta koken zonder zout, na afgieten hier een scheut olijfolie doorheen (goed voor de kleine).

klaar!!

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ga ik proberen! Ziet er lekker uit in ieder geval ik ga ook eens op internet zoeken. Laat je dan de macaroni ook zelf met de handjes eten dan pak ik wat grotere pasta want die elleboogjes zijn dan niks natuurlijk...!

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Penne is daar ideaal voor. Hier at ze met ons mee en als wij wat ongeschikts aten (of idd ook nog niet geintroduceerd door KMA) kookte ik wat volkoren penne en diepvriesgroente voor haar.
    En als wij wat aten met saus of iets dergelijks, schepte ik voor ik de saus erbij deed, wat groente/vlees voor haar eruit. Rijst, pasta en aardappels is natuurlijk geen probleem.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Pasta met saus is hier toen ook gigantisch favoriet geweest! Inderdaad wel eerst tomaat proberen en hopen dat dat goed gaat. Wij maken de saus ongeveer net als Adi, maar ook vaak genoeg zonder vlees. Maar idd vlees rullen, ui erdoor, peper, courgette wortel in stukjes erdoor, blikje tomaat, beetje inkoken, italiaanse kruiden en klaar! Super smakelijk super gezond en goedkoop. Overigens at mn dochter alles in stukken en zelf, pasta was het enigste wat ze op een lepeltje wou, de saus wat fijner gemaakt met de staafmixer, de spaghetti er doorheen gesneden.

Rond de 8 a 10 maanden zijn wij ook ons eten heel erg aan gaan passen naar onze dochter zodat ze zoutvrij en koemelkvrij mee kon eten. Een ander gerecht wat ze erg graag luste was bonenschotel.

Gedroogde bruine bonen weken en koken volgens verpakking. Gehakt of kipblokjes opbakken met een uitje erdoor, mexicaanse kruiden toevoegen, tomaat in blokjes erbij, bonen en een blikje maïs ( Hier zit wel suiker en zout aan toegevoegd, kan eventueel ook uit de diepvries ) en serveren met rijst. Om het smeuïg te maken, kan je de tomaat vervangen door een blikje tomaatblokjes. De mexicaanse kruiden maak ik zo http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/294058-mexicaanse-kruiden-zonder-veel-zout.html zonder zout. Op die leeftijd at dochter al vrij pittig mee. Je kan dit variëren door gehaktballetjes te kruiden met mex kruiden, en dan pas het bonen/ui/tomaat/mais gedoe te doen.

Heerlijk, die tijd dat mn dochter zo lekker mee kon eten, nu zegt ze bij alles behalve gebakken aardappeltjes en gehaktballetjes "Nee nee"

17. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Zo maak ik hem ook altijd. Ipv gehakt doe ik er nog wel eens een blikje tonijn op water in. Ook erg lekker.
    Ik neem trouwens meestal penne of fusilli. Die kan ze makkelijk zelf vastpakken.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Vandaag heeft ze zelf gegeten wel elleboogjes ik dacht dat ik nog penne had. De witlof had ik kleim gesneden. Ze vond het heel leuk. Had ik nu maar een hond de vloer ligt bezaaid. Helaas niet samen gegeten maar dat hinderde haar niet. Ik ga volgende week eens shoppen. Die bonenschotel lijkt me ooj lekker. Mag ui zonder introductie?

En hoef je dat dan allemaal niet 3 keer achter elkaar te geven ivm de smaak?

Ze heeft vandaag geprobeerd een half snoeptomaatje te eten maar het velletje lukt niet moet dat er af?

19. adi

adi Niet meer actief

Ik heb tomaten en paprika in het begin gepeld.

Normaal hoef je met 10mnd niet meer 3x achter elkaar, maar ik weet niet hoe het zit met kma.

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik bedoel 3x aanbieden voor de smaak. Omdat je ook kruiden gebruikt die ze nog niet kent. Mijn vriend kwam thuis en zag de troep op de grond. Hem moet ik nog even overtuigen maar hij komt er wel achter want de lepel wil ze dus echt niet meer!

Eten jullie kinderen dan ook de rijstgerechten met hun handjes? Vandaag heeft ze weinig binnen gekregen zag ik. Ik moet ook maar even loslaten dat ze niet genoeg krijgt. De laatste fles gaat nu elke keer bijna leeg ipv maar 100 drinkt ze bijna 200.

Deel Deze Pagina