Eerste geboren met 36 weken, 2e weer grote kans?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Snoopy1983, 13 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Mijn dochtertje is geboren na een zwangerschapsduur van 36,2 weken. Totaal onverwachts braken mijn vliezen met 36 weken, heb nooit aanleiding gehad voor een eventuele vroeggeboorte.

Wel ben ik toen ik 30 weken zwanger was gevallen met mijn fiets maar na een goede echo mocht ik gelijk naar huis.

Nu hebben ze zowel in het ziekenhuis als de verloskundige verteld dat de kans groot is dat een eventuele 2e weer eerder zou kunnen komen.

Ik vraag me af of dat zo is? Er is nooit een rede gevonden waarom ik eerder bevallen ben, geen infectie ed. Ben gewoon benieuwd of het idd vaker voorkomt dat een 2e weer eerder komt.
    Overviel me nogal en had een super zwangerschap dus had het gewoon ook niet verwacht.

2. kirstenyana

kirstenyana Actief lid

22 nov 2006
    130
    0
    0
    dit hoeft zo niet te zijn ik ben met de eerste bevallen met 34 weken
    de tweede met 35 weken
    en de derde met 37,5 weken

dus zo zie je maar

3. bouchere

bouchere Niet meer actief

denk inderdaad dat het kan verschillen meis.
    mijn oudste kwam met 40 weken,
    nr 2 met ruim 42 weken en nr met 37 weken.

groetjes
    diana

4. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Kan wel kloppen hoor, bij premature geboortes is de kans op herhaling vaak (flink) verhoogd. Mocht je voor een tweede willen, dan zou ik zelf eerst even met de vlos of gyn overleggen. Het kan zijn dat ze je extra in de gaten gaan houden of dat je medicatie krijgt. Maar misschien vinden ze dat niet nodig, 36 weken en 2 dagen is niet zo extreem prematuur.

Hier is de reden onbekend en ik ben al gewaarschuwd voor een reeks voorzorgsmaatregelen mochten we ooit voor een tweede willen gaan. Het was me ook afgeraden om minimaal een jaar te wachten met weer zwanger te raken. Maar elke situatie is anders.

5. Dingetje2

Dingetje2 Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is geboren met 32,4 weken. Ook plots de vliezen die braken.. ben nu zwanger van de tweede.. ben ook erg benieuwd hoe streng de controle nu zal zijn!
    Ze zeiden ook tegen mij dat de kans op herhaling groot is, ook al hebben ze geen oorzaak gevonden.

6. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Tegen mij werd gezegt dat het bij een 2e niet zo hoeft ze zijn. Omdat elke zwangerschap anders is.
    Ik werd opgenomen met 36 weken omdat ik vruchtwater verloor, (dat verloor ik achteraf al vanaf 30 weken, maar werd toen met een dooddoener naar huis gestuurd) werd met 37 wkn ingeleid.

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi, ja de kans is gemiddeld meer dan twee keer zo groot, namelijk 17 % ipv de standaard kans op een vroeggeboorte van 7 a 8 %. kijk eens op vroeggeboorte.nl daar kun je meer info vinden over een vroeggeboorte.
    mijn zoontje is met 29 weken geboren, ik hoop ook zo dat dit me geen tweede keer overkomt! er was bij ons ook geen aanleiding voor een vroeggeboorte, en dan is de kans dus 17%.
    groetjes

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

dochter is geboren met 33.1 (ook vliezen spontaan gebroken, geen oorzaak gevonden), en gyn had voorspeld dat ik nu 30 niet zou halen. (extreem veel harde buiken, vanaf vroeg in zwangerschap).

baby zit nu nog, dus is goed nieuws, maar ik ging er zo van uit dat ze dus voor week 30 zou komen dat ik nu het gevoel heb alsof ik overtijd loop en dus vrij ongeduldig begin te worden!
    (ookal ben ik natuurlijk erg blij dat ze nog zit en hoop ik nog wel dat het nog heel lang duurt.)

Soof1995 vindt dit leuk.
  9. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Meiden bedankt voor de reacties!

Naja we kunnen er niets van zeggen idd,en gelukkig valt 36 weken nog mee en helemaal met een geboorte gewicht van 2865 gram;)

@ons kleintje, thx ga weleens op de site kijken!

@miffy, ja ik snap je helemaal. Daarintegen heb ik nu juist zoiets van laat me maar lekker 40 weken zwangeren bij een volgende, ik vond het super om zwanger te zijn en het is voor mijn gevoel zoooo snel gegaan allemaal.

We gaan nog niet voor een 2e maar was wel benieuwd eigenlijk of het vaker voorkomt.

10. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Dat vraag ik me inderdaad ook af. Onze zoon is ook geboren met 36 weken, ook niet extreem prematuur, maar helaas "gedroeg" hij zich wel zo. Zijn longetjes waren niet rijp en hij moest direct aan de beademing. Hij bleek dus nog het belangrijke stofje surfactant te missen, dat wat sommige van jullie zelf ingespoten hebben gekregen. Hij woog overigens wel 3640gram(!!), dus een dysmatuurtje was hij zeker niet.
    Omdat het ons nogal overviel, zou ik inderdaad ook willen weten of we weer kans hebben op een vroeggeboorte.

11. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

bij mij zei de arts dat de kans wel groter is bij een tweede.

ze hebben geen oorzaak kunnen vinden voor de vroeggeboorte van mij zoontje (31 wkn 5 dgn)

spinnekop

12. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    Ik heb 2 prematuure kids, me dochter is met 33.1 weken geboren en me zoontje met 32.3 weken. Bij me 2de zwangerschap was de kans minder aanwezig zeiden ,maar nu ik voor een 3de wil gaan is de kans 80% hij/zij weer te vroeg geboren word

13. Ons Kleintje

hoi, dat is afhankelijk van de oorzaak denk ik
    Ik wil zeker niet zeggen dat het niet klopt wat jij zegt Mamavan3,
    maar deze informatie heb ik van
    Vroeggeboorte.nl - Informatie over prematuren en baby's in de couveuse
    staat een tabel waarin staat dat wanneer je 2 keer een vroeggeboorte hebt gehad, de kans daarna 28,4% is. kijk maar eens naar die tabel.
    ik lees bij sommige dames dat zij bijvoorbeeld kans hebben op 30 of 60 % op een tweede vroeggeboorte. Maar volgens mij is er dan wel een aanwijsbare reden geweest.
    groetjes

14. Ons Kleintje

ik ben trouwens ook op mijn buik gevallen:(, al in week 8 oid. verder een topzwangerschap, geen last van misselijkheid etc.
    groetjes

15. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Gelukkig was ik op mn hoofd gevallen maar goed je lichaam krijgt toch een dreun. Moest eigenlijk ook 24 uur ter observatie worden opgenomen voor een eventuele placentaloslating of een vroeggeboorte. Maar echo en alles was goed dus toch naar huis gestuurd.

Raar he dat als je verder zo'n super zw-schap hebt gehad en dan ineens zo vroeg bevallen dat verwacht je gewoon niet.

Mijn verlof was net 2 dagen begonnen, die avond hadden we de klossen onder het bed gezet:p

16. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Hier begonnen ze met 23weken al te roepen dat ik weer voor 28 weken zou bevallen maar hij zit nog steeds.
    Al moet hij wel gehaald worden over 3 a 4 weken omdat hij veelste groot is en hard groeit.

17. Ons Kleintje

@ moon, die paar weken maken veel uit, wat goed zeg! jij ligt nu in het ziekenhuis toch? sterkte!
    @snoopy: jemig, dan had je het wel goed aangevoeld, dat je die dag toevallig de klossen eronder hebt gezet;)
    ja raar hoor, dat het eerst zo goed gaat en dan ineens helemaal de andere kant op. O op je hoofd, ik ging er automatisch van uit dat je ook op je buik was gevallen. Ja ik ben nogsteeds op onderzoek uit hoe het nu is gekomen, al weet ik dat de oorzaak zeer waarschijnlijk status `onbekend` blijft houden. laatst was ik bijv in twijfel of ik in dec vorig jaar een tandvleesontsteking had gehad, maar ik weet het echt niet meer of dat in dec was of na de geboorte ergens in maart. Heb alles doorelkaar gehaald.
    groetjes

18. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Tandvleesontsteking heb ik idd ook nog aan gedacht, had ik ook mn tandvlees ging al erg snel bloeden sowieso maar was even daarvoor ook bij de tandarts geweest en daar zeiden ze dat ik nog meer moest flossen;)

Ach we zullen er wel nooit achter komen:p

19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Fijn dat je nu in ieder geval al voorbij de 30 weken bent!
    Maar weer geen 40 weken dus;)

20. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    @ ons

Nee ben alweer thuis ;)
    Ga nu alleen nog om te bevallen.. hoop ik *klop klop*

@ snoopy

Nee helaas zou anders ook niet 40 weken mogen uitlopen maar wel 38.
    Ach ja het is niet anders.

Maar de kans is vaak wel iets groter dat ze weer te vroeg komen.
    Maar hoeft ook niet.
    Loop je niet bij de gyn?

Deel Deze Pagina