Hallo Teddy, Ik heb een behoorlijk sterke toeschietreflex, soms doet dat zelfs echt pijn (had ik ook bij de andere kids) en de toeschietreflex komt ook te pas en te onpas opzetten. Kan ik ook iets doen om de toeschietreflex minder sterk te maken? Verder, mijn dochtertje heeft ontzettend veel last van krampjes en haar ontlasting is vaak nog groen (niet knalgroen maar wel de groene kant van geel), ik denk de helft van de luiers. Nu weet ik dat groene ontlasting iets zegt over teveel lactose (mijn 3e heeft lactose-intolerantie gehad). Kan ik ook iets doen om haar minder krampjes te laten krijgen en gele ontlasting?
Hoi, Vervelend dat de toeschietreflex zo'n pijn doet. Helaas kan ik je niet helpen de toeschietreflex minder sterk te maken. Ik vermoed dat je behalve een sterke toeschietreflex ook een flinke melkproductie hebt? Het kan helpen de melkproductie wat te temperen en zo de toeschietreflex ook minder krachtig te laten zijn. De klachten bij jouw dochter hebben ook te maken met de sterkte toeschietreflex en een flinke melkproductie. Hoeveel is ze tot nu toe gegroeid? Wat kan helpen is 1 borst per keer en dan blokvoeden. Het kan ook zinvol zijn om zelf de toeschietreflex op te wekken voor je gaat aanleggen en dan de 1e melk weg te laten lopen in een bakje of een doekje. Pas als de melk druppelt (en niet meer spuit), leg je je dochter aan. De borst goed leeg laten drinken, omdat de laatste melk het vetste is. Bij krampen kun je Lize aanleggen aan de leegste borst zodat ze weer wat vette melk kan drinken. De vette melk legt een beschermende laag aan in de darmen die krampen en groene poep helpen voorkomen. Sterkte meid.
hoi Teddy, Ik weet niet precies hoeveel Lieze gegroeid is. Ze is vorige week woensdag voor het laatst gewogen, ze was toen 4140gr, nog 120gr onder haar geboortegewicht. Haar laagste gewicht was 3940gr. Mijn productie vind ik deze keer wel meevallen eigenlijk. Bij de andere kids had ik inderdaad echt verschrikkelijk overproductie, dan was ik regelmatig kletsnat. Mijn borst voelt ook wel gewoon soepel na de voeding en geen harde plekken oid. Probleem is ook wel een beetje dat ik tijdens een voeding meerdere toeschietreflexen kan hebben. Ik geef eigenlijk al vanaf het begin 1 borst per keer en als ze binnen 3 uur weer komt krijgt ze dezelfde borst. Ik zal het proberen om de eerste melk weg te laten lopen, maar ergens gaat dat tegen mijn gevoel in. Ik vind haar trouwens wel erg onrustig, vaak kreunen aan de borst en ze hapt ook vaak niet goed aan, dwz, ze doet niet altijd haar mond goed open en als ze het wel doet laat ze vaak los om vervolgens heel snel de tepel naar binnen te sabbelen. Ook klakt ze tijdens het drinken. Ze krijgt nystatine tegen spruw (ik miconazolnitraat) maar heb niet het idee dat het daaraan ligt. Ook omdat er al een paar dagen niks meer te zien is aan vlekjes etc. Sowieso kreunt ze meteen na de voeding totdat ze weer slaapt. We hebben ook elke dag wel een moment of 2 dat ze echt heel onrustig blijft, maar wanneer dit moment is, verschilt wel per dag. Gisteren had ik het idee dat ze aan het clusteren was, maar nadat ik haar een keer extra had aangelegd spuugde ze alles weer uit, was wellicht gewone zuigbehoefte geweest? Ik vind het wel lastig, ze lijkt zo vaak zo ongelukkig, de krampjes nemen wel af, maar vandaag was haar ontlasting alweer fel groen (bijna lichtgevend...). Merk dat ik er zelf ook wat moedeloos van wordt, het lijkt zo ongrijpbaar. Ik kan er gewoon de vinger niet op leggen.
Hoi, Ik kan me je gevoel van moedeloosheid wel een beetje voorstellen. Zeker als het lastig is te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Haar groei lijkt goed, niet te veel en niet te weinig. Die onrust aan de borst is lastig te beoordelen als ik jullie niet live kan zien. Misschien toch goed om een LK te bellen en haar te vragen een voeding te beoordelen, de luiers te laten zien. Hoe was je bevalling? Soms is de onrust van de baby te herleiden op en een heftige bevalling. Een bezoek aan de osteopaat kan dan helpen. Een draagdoek of andere ergonomische drager kan haar onrust tussen de voedingen in misschien wat wegnemen. Sterkte.
De bevalling was op zich goed, ze is wel blijven steken met haar schoudertjes. Maar volgens de kinderfysio was er niks aan haar schoudertjes of nek te merken (ze overstrekt zich). Alles beweegt soepel en er zitten geen knoopjes in haar nekje. Ze mocht verder ook alles doen. Ze begint nu ook hele voedingen eruit te gooien, 1 a 2x per dag. De eerste keer dacht ik dat ze wellicht teveel had gedronken, mijn 4e dronk wel eens teveel en mikte het er dan uit, toen ben ik maar 1 borst gaan aanbieden en was het over. Ik voed haar overdag nu wat meer rechtop, dat lijkt ze prettiger te vinden. Haar jongste zusjes hadden reflux en spuugden ook minder als ze meer rechtop zaten. Echter, Lieze spuugt er een hele voeding uit, dat deden zij niet (flinke mondjes) op een enkele keer na.
Ik ben vandaag toch maar naar de huisarts geweest met Lieze. Ze heeft vermoedelijk toch reflux. Dus nu krijgt ze domperidon. en verder zoveel mogelijk rechtop dus. ik had het nog met ha over het indikken van voeding met nutriton, ze gaf het als advies maar ik had ook gelezen op borstvoeding.com dat het tegenwoordig toch weer wordt afgeraden. Lijkt me ook een beetje raar dat ze medicatie krijgt om de voeding wat sneller uit haar maag te krijgen en dan nutriton te geven die er voor zorgt dat het dikker wordt en dan langer in de maag blijft zitten...