hoeveelheid flesvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by lillibit, Apr 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Hallo,

Ik heb even een vraagje want ben even in de war gebracht.

Mijn zoontje krijgt momenteel 6 flessen van 150 ml per 24 uur. Nu doe ik dat als volgt: ik vul de fles met 150 ml water, voeg dan de schepjes voeding toe. Daardoor wordt de inhoudt dus meer, vervolgens haal ik dat wat teveel is er weer uit zodat de fles tot 150 ml gevuld blijft. Zo liet de kraamzorg mij dat toen zien. Nu vroeg gister iemand waarom ik dat dan er weer uithaal.... haar kraamhulp had gezegd dat je de hoeveelheid water zo moest laten, dus niks er meer uitgooien! Nu ben ik in de war.....:(
    Daarnaast vroeg iemand mij of dit niet teveel was voor een kind van 61/2 weken, maar dit is toch goed?

Dan nog een domme vraag.... ik zie iedereen de fv aanduiden met getallen waar ik niks van snap... ben nogal een dombo geloof ik hahaha! Dan zie ik bijv staan 5x 150/5. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld?

Nou, ik hoop dat dit voor mij straks allemaal duidelijker is hahaha!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,

Het komt wel een voor dat een kindje 6 flesjes vraagt maar bijvoorbeeld nog geen 4 kg weegt. Dan is 150 ml water met 5 schepjes voeding te veel, dat wordt gerekend als 165 ml voeding. Dan wordt er wel voeding afgegoten, maar dat zie je voornamelijk in de eerste 2 weken na de geboorte. Het is belangrijk dat je de maximale hoeveelheid van de verpakking aanhoudt bij het gewicht van je kindje.
    5 keer 150/5 betekent 5 voedingen van 150 ml water met 5 schepjes voeding.

Groetjes Eveline

3. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ik het fout doe? Mijn zoontje weegt nu ws wel ietsje zwaarder dan 5 kg (woog twee weken geleden 4900 gr op het cb) en ik giet dus nog steeds voeding af...... Dat moet ik dus niet doen?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Een kindje van meer dan 5 kg mag:
    - 5 voedingen van 180 ml water met 6 schepjes voeding of
    - 6 voedingen van 150 ml water met 5 schepjes voeding
    Het is niet nodig om de voeding af te gieten.

Groetjes Sanne

Share This Page