klein of groot potje?

Discussie in 'Voeding' gestart door mamaeva, 5 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaeva

mamaeva Lid

29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel groente en fruit mag ik nu eigenlijk geven.
    Ik was begonnen met die kleine potjes van olvarit, maar die potjes van 6 maanden zijn groter.
    Mag ze dan in 1 keer zo'n groot potje krijgen (als ze dat zou zillen)??
    Ze is nu ruim 6 maanden.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoelang eet je kindje al? Dat scheelt nogal namelijk. Mijn kindje is net 6 maanden en eet sinds een week of 2 maar er zijn ook kindjes die al 2 maanden aan het eten zijn.

Volgens het streven van de dietist werk je op 6-7 maanden toe naar een fruit of groentehap. Bij 7-9 maanden word dit een fruithap ( 1 stuks fruit ) en een warme maaltijd van 3 eetlepels groenten, 1-2 eetlepels aardappels/rijst, 1 eetlepel vlees en 1 theelepel olie of boter. Maar dat advies gaat uit van beginnen met bijvoeden bij 6 maanden...

3. adi

adi Niet meer actief

bij 7 tot 9 maanden zoveel avondeten??? ik wist niet dat dat de 'richtlijn' was. Ik ben hier echt blij als ze met hun 22 maanden de helft binnenkrijgen.

TS: ik zou je dochter gewoon net zoveel geven als ze wil. De ene dag zal ze meer willen, de andere dag minder.

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ ts: ik sluit me aan bij Adi, je dochter kan het zelf goed aangeven, dus volg haar in principe, dan kan het niet fout gaan!

@ richtlijn: sodeju, dat vind ik ook een hoop voor een kind van 7-9 maanden! Denk dat er maar weinig zijn die dat redden met die leeftijd :$. Hier eet Lucas het inmiddels wel, maar ja, die is natuurlijk bijna 21 mnd nu en dan nog is het afhankelijk van zijn bui (en wat we eten ;)) of hij het ook echt opeet!

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    De hoeveelheid laten eten die ze wil.

Maar let wel op; als je potjes geeft en je kindje is net begonnen met bijvoeding, kun je wel beter de 4 mnd potjes geven. De 6 maanden potjes zit al veel meer in (o.a. vlees) en dat is nog niet verstandig.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, die richtlijn van de dietisten haalden ze hier nog niet eens toen ze al op school zaten hoor! Dat is me een berg!

Op die leeftijd zou ik uit gaan van ongeveer 2 soeplepels warm eten, maar betere graadmeter is je kind: laat die gewoon eten wat ze opkan. En dat kan op deze leeftijd variëren van 1 theelepel tot 1 bakje vol. Mag allebei.

7. mamaeva

mamaeva Lid

29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Ik ben met 4 maanden begonnen met fruit en met 5 maanden met groente. Wil het nu gaan combineren.
    Zelf eten maken en potjes. Zat me af te vragen hoeveel dan..

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zelf maken? Gewoon geven wat je zelf eet, en je kind laten bepalen hoeveel. Potjes bevatten erg veel water, dus van zelfgekookte groente zal je kind minder eten. Maar het voedt wel meer.

9. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Minus het vlees, eet mijn dochter wel volgens de richtlijn...

Maar 't gaat hier om eetlepels en niet om opscheplepels. Is dat echt zo veel?

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Een eetlepel is wel wat anders dan een opscheplepel als je het mij vraagt. ;)

11. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Mijn dochter krijgt wel een groot potje op, maar drinkt dan een stuk minder melk. Om haar toch zo'n 500 ml melk per dag te laten drinken, geef ik haar daarom altijd een half potje fruit en groente.

Deel Deze Pagina