hallo dames ik wil overstappen naar flesvoeding omdat borstvoeding niet is gelukt en ik het zo vaak per dag kolven niet (meer) zie zitten. hoe doe je dat met hoeveelheden?. Ik geef haar nu af en toe flesvoeding. Bied 120 cc aan plus 4, dat is dus 135. soms drinkt ze dat op, regelmatig ook niet. Ze mag maar een beperkte hoeveelheid per dag toch? Wat nu als ze vaker komt dus niet de hoeveelheid keer die past bij de dosering? Dan krijgt ze te veel. vandaag ben ik is gaan kijken hoe ze drinkt met flesvoeding. 0.00 uur, 03:00 uur en 05:30 uur kreeg ze borstvoeding, op verzoek. 08:30, 11:00, 14:00 en 16:30 kreeg ze flesvoeding.Ook op verzoek. Ze komt vandaag dus al vaker. Dat zal ook zo zijn als ze helemaal flesvoeding krijgt lijkt me, dus hoe geef je dan niet te veel?
Wat is er precies niet gelukt met borstvoeding? Je kindje is pas 3 weken, je zit dus nog midden in de opbouwperiode, en het is nu nog heel goed mogelijk om haar gewoon aan de borst te krijgen zodat je niet meer hoeft te kolven. Heb je al hulp gevraagd bij iemand van VBN of LLL? Of een lactatiekundige? Van een CB kun je helaas op dit gebied weinig verwachten.
Ik heb geen zin om bij forum flesvoeding de discussie aan te gaan waarom ik geen borstvoedending geef. Het is niet gelukt, lactatiekundige is er al bij geweest. Daarom wil ik advies over flesvoeding.
Met flesvoeding is het zo: 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur en dan is het 150 x gewicht : aantal voedingen (waar je nu op zit bijvoorbeeld)
ok. maar als ze nu meer wil drinken dan die hoeveelheid of bijv vaker komt voor kleinere hoeveelheden. Hoe moet ik dat dan over de dag verdelen?
Hoi me26, Lastig is dat hè? Onze dochter is 2 weken en 4 dagen, wij geven vanaf het begin fv. De kraamhulp was nogal streng met die max 150 per kg. Wij kwamen daar wel wat overheen, omdat dochter vaker komt. Vorige week intake van het consultatiebureau. Die dame zei 150 tot 200 ml per kilo. Dat geeft alweer meer ruimte. Meer dan 200 ml per kilo kom ik nooit aan. Ze zei ook dat ik grotere hoeveelheid mocht aanbieden, met het idee dat ze dan langer zou slapen. Maar dat werkt helaas niet, ze krijgt t niet op. Maargoed, ik geef dus gewoon een flesje als ze komt, en hou bij hoeveel ze per dg drinkt. En probeer me niet te druk te maken over ritme en schema's, ik vertrouw erop dat het goedkomt. Succes ermee! Ps. Jammer dat de bv niet gelukt is, had ik bij m'n eerste ook. Ik heb het daar best moeilijk mee gehad. Hopelijk kun je het loslaten.
Het is vrij simpel. Stel ze weegt nu 4 kg 4 x 150 = 600 cc voeding per dag (met max 4x180= 720cc) Normaal komt ze 7x, dan verdeel je dat totaal door 7 dus 85 cc (max 102cc) Maak dan voor elke voeding 90/3 klaar (= 100 cc). Drinkt ze dit niet op, prima. Zo kun je kijken hoeveel ze totaal drinkt. Mocht ze 6x drinken mag je dus 100cc met max 120cc voeding geven, bij dit bedachte gewicht. Ga liever uit van 150cc voeding en niet direct aan je mag zitten. Maak de flessen vooral niet te groot. Straks zal ze echt wel grotere flessen en minder voedingen hebben, maar als je nu aan de max gaat zitten en aan hele grote flessen heb je voor 4 maanden een probleem. Je mag maximaal 1 liter voeding (= 30 schepjes) geven.
Ik sluit me aan bij bovenstaand bericht. Wat super dat je wel hebt geprobeerd borstvoeding te geven! Heb dat bijna vijf maanden gedaan en nu ook over op de fles. (en ben nog steeds niet van de nachtvoeding af..., maar dat is geen probleem) Ik probeer ook net als met de borstvoeding op verzoek te voeden. Ik zou als ik jou was idd wel bijv max de 7 voedingen van 90 aanhouden. Mijn zoontje had na twee weken heel veel zuigbehoefte en kreeg toen een speentje tussendoor. Maar soms is zuigbehoefte en honger erg moeilijk van elkaar te onderscheiden. Je moet voor jezelf dan wel een max van bijv 3,5 a 4 uur tussen de voedingen aanhouden. Mijn zoontje dronk toen hij zo klein was als jouw kindje zn flessen te snel leeg (had ivm opstartproblemen, ziekenhuis, glucoseinfuus zoontje af en toe een fles erbij) Hij had ontzettend veel zuigkracht en kon een flesje van 80cc (met borstvoeding) in 5 minuten leegdrinken terwijl hij er minimaal een kwartier over moet doen. Ik had de kleinste speen op de fles en liet mn zoon dan even drinken, de ergste dorst weg zegmaar en gaf dan een poosje een speentje. Paar minuten speen en dan weer wat drinken totdat er minimaal een kwartier voorbij was en dan het laatste uit de fles. Het was wel bewerkelijk, maar mn zoon was nu meer verzadigd. Ik weet niet of je nog wat borstvoeding aan wilt houden? 's nachts en 's morgens vroeg heb je meestal meer melk en is het wel erg makkelijk om de kleine uit het bedje/wiegje te halen en bij jezelf aan te leggen. (omdat je nog in de opbouwfase zat van borstvoeding weet ik niet of je het dan red om het lang vol te houden, maar het kan wel makkelijk wezen....)
Bedankt voor jullue reacties. Het is nog steeds zoeken, vooral doordat ik nog wel wat borstvoeding geef, per fles. Ik ben aan het afbouwen. Hoeveelheid borstvoeding kan ik nu niet vergelijken met de flesvoeding, soms drinkt ze zo 150 cc daarvan en andere keer maar 70 cc. Dus hoeveel geef je dan de keren dat flesvoeding krijgt. Maar goed we hebben nu een richtlijn. En gaan zien hoe ze het daarop doet. Afgelopen dagen kwam ze 7 keer, waarvan ik 3 tot 4 maal borstvoeding heb gegeven. We gaan komende tijd gewoon zien hoeveel ze drinkt van de flesvoeding.
Dat is inderdaad lastig, de combinatie. Ik zou in gedachten houden dat ze ook went aan de hoeveelheid fv. Als je nu bijv structueel 150/5 aanbied verwacht ze dat ook bij alle flessen. Tegen de tijd dat je volledig op fv bent overgestapt zal ze wel meer mogen, maar ook per fles meer nodig hebben. Dus ik zou gewoon 90/3 maken en mocht ze een keer extra willen geef je extra.
Ja flesvoeding krijgt ze 90 cc en zo nodig daarna nog wat extra. Moedermelk geven we haar wat meer, daar wil ze meestal meer van. Uiteindelijk wil ik naar tweemaal moedermelk, zolang ze snachts nog komt.