hoeveelheid kunstvoeding 4 wkn

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste voedingsdeskundige,

    Mijn zoontje is nu 4 wkn oud en 4970 gram - eigenlijk 5 kilo dus ;) Ik moet van het consultatieburo 4x 120/4 en 2x 150/5 aanbieden, maar ik merk dat hij dan weer twee keer 's nachts wil drinken (02.00 en 05.30). Ik gaf eerst 150/5 x6 en dan liet hij zelf om de twee dagen een voeding weg. Ik merkte wel dat hij overdag slechter sliep, vandaar dat ze bij het cb ook dachten dat 150/5 een te grote plens was ineens voor hem. Maar nu mijn vraag. Wat is 'normaal' voor een jongetje van 4 wkn oud en krap 5 kilo? Is het zo dat ze bij 5 kilo maar 5 voedingen nodig hebben, dus 150/5 per keer, of is het meer gerelateerd aan de leeftijd, in dit geval 4 wkn? Ik heb echt geen idee wat ik hem nou moet of mag aanbieden en wat normaal is. Hij drinkt zijn flessen veel te snel, maar heb al vier verschillende spenen gebruikt en drie verschillende flessen. Hij drinkt alle 120/4's en 150/5's helemaal leeg. Wat is nou verstandig om hem te geven? Hij lijkt voortdurend honger te hebben, ook alweer 2,5 uur na een voeding, maar hij spuugt ook wat (ongeacht de hoeveelheid die hij drinkt) dus zou hij misschien ook hongersignaaltjes vertonen gewoon omdat hij last heeft van zijn slokdarm. Hebt u voor mij advies over de hoeveelheid die hij mag hebben en het aantal voedingen? En hoe weet je wanneer je een fles weg kan gaan laten en hoe pak je dat aan als hij toch nog twee keer wil drinken ineens in de nacht? Kan ik bijvoorbeeld nu 150/5 gaan geven en kijken wanneer hij vanzelf iets weglaat in de nacht?

    Alvast dank voor uw tijd!
     
  2. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Jessmin,
    De hoeveelheid die het consultatiebureau heeft geadviseerd is prima. Je zoontje mag tot 6 maanden maximaal 1 liter zuigelingenvoeding per dag. Tot 5 maanden zijn dit nog 5 flessen, daarna kun je eventueel overstappen op 4 flessen per dag. Wanneer je zoontje zijn flesje snel leegdrinkt, zal de verzadiging minder goed zijn. Daarom is het beter om te proberen hem in 15 tot 20 minuten zijn fles leeg te laten drinken. Hij zal dan langer tevreden zijn na de fles en het rustige drinken voorkomt vaak ook dat hij spuugt. Het rustiger laten drinken kan door middel van een kleinere speen of door het toevoegen van johannesbroodpitmeel, dit is een vezel die de voeding dikker maakt. Hierdoor dwing je je zoontje zijn fles rustiger leeg te drinken.
    Groetjes van Petra.
     
  3. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Petra,

    Beide hebben we al uitgeprobeerd; allerlei spenen en van nutriton kreeg hij krampen. We hebben ons er dus maar bij neergelegd dat hij zo achterlijk snel drinkt. Hij is echter de hele dag superonrustig en heeft na twee uur alweer hongersignalen. Nu ik de flessen iets groter maak, lijkt het alsof hij wel verzadigder is na het eten, want anders, na 120/4, is hij echt niet blij na het drinken. Hij hapt dan om zich heen en jengelt. Dan moet ik echt een half uur troosten en speentje opdringen om hem iets blijer te krijgen. En na twee en half uur begint het om zich heen gehap en gejengel meer.

    Wat mag hij qua hoeveelheden hebben per fles? Ik had begrepen dat hij 180 cc per kilo lichaamsgewicht mag dus 900 cc in zijn geval (krap 5 kilo). Dus dan zou hij toch meer mogen dan wat het cb adviseert?
     
  4. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

    Uiteindelijk is dus 1 liter klaargemaakte flesvoeding de maximale hoeveelheid die je mag geven. Om deze hoeveelheid met 4 weken al te geven is wel wat vroeg. Want als je kindje dan wat ouder en zwaarder is heb je geen ruimte meer om meer voeding te geven. Voor nu kan je ongeveer 800 ml als maximaal aanhouden. Eventueel wat extra water kan geen kwaad.

    Groeten Angelique
     
  5. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Angelique,

    Ja dat had ik zelf idd ook bedacht... Tja, hij is wel pas 4 wkn maar hij is ook wel weer 5 kilo, dus ik neem aan dat zijn voedingsbehoefte dan ook groter zal zijn... Eventueel een idee om dan over te stappen op voeding voor hongerige babies alsl hij ouder wordt en er niet meer genoeg aan lijkt te hebben?
     
  6. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Dat kan je inderdaad altijd nog even in gedachten houden. Wanneer je zoontje straks niet meer voldoende heeft zorgt de voeding voor hongerige babies voor wat meer verzadiging zonder extra calorieen.
    Groeten Angelique
     
  7. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #7 Jessmin, 8 apr 2011
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
    Pfjew, gelukkig is dat dan nog een oplossing. En eventueel nog nutriton erbij (hoewel ik het idee had dat hij er buikpijn van kreeg en diarree, toen ik het een dag probeerde), en dan red ik het hoop ik totdat hij 4 maanden is en dan mag er rijstebloem bij de fles. Op zich goed plan toch?

    Ik vroeg me trouwens af, hoe is het de bedoeling dat ik straks van zes flessen naar vijf flessen ga? Ik eerst eens gekeken - doordat hij blijer is na een 150/5-fles, tevredener zeg maar - wat er gebeurde als ik alle flessen 150/5 zou gaan maken ipv de 4x 120/4 die er onder de zes voedingen zaten. Dat werkt alleen maar om de dag ofzo, andere dagen maakte hij er dan toch weer zes voedingen van in plaats van vijf. Maar nu zei iemand mij dat je makkelijker op vijf voedingen uitkomt als je dan de avondfles 180/6 maakt, omdat ie daar dan langer op slaapt, dus dan zou de eerste ochtendvoeding netjes rond 07.00 uur vallen (na de nachtvoeding die dan dus later komt) in plaats van rond 05.30 - wat nu vaak het geval is helaas. Maar 180/6 lijkt mij dan weer erg groot voor een kindje van 5 weken? Ik denk wel dat hij dan idd op 5 voedingen zou kunnen komen... Maar is dit dan de manier om van zes naar vijf flessen te gaan? Ik weet niet goed hoe ik me die omschakeling moet voorstellen. Laten ze zelf op een gegeven moment een fles weg en ga je daarna ophogen of moet je eerst ophogen voordat ze zelf een fles weg gaan laten? En als het laatste het geval is, hoe pak je het dan aan als ze dan toch geen voeding laten vallen? Zijn ze er dan nog niet aan toe en verlaag je de flessen dan weer? Met bv - wat ik tot voor kort gaf - heb je dit allemaal niet en laten ze vanzelf voedingen vallen, maar ik kan me niet goed voorstellen hoe een baby een voeding moet laten vallen als hij een afgepaste hoeveelheid krijgt die hij op dat moment nodig heeft. Dan zal hij toch nooit iets laten vallen omdat hij dan meteen weer te weinig heeft? Dan zou je meteen de volgende dag moeten gaan ophogen als dat eens voorkomt omdat hij dan die dag te weinig krijgt om die nacht weer dezelfde fles te laten vallen. Nou, snap je me nog? Haha, ik vind het wel echt een gedoe hoor, zoals je merkt ;)

    Ehm.. dus om kort te gaan :D: hoe weet je of je kindje eraan toe is om van zes naar vijf voedingen te gaan (wanneer is dat ongeveer?) en hoe pak(t) je (kindje) dat aan?
     
  8. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Jessmin,

    Het klopt hoor wat je aangeeft. De stap naar 180 ml water met 6 schepjes voeding is voor een jong kindje vaak te groot. Je kunt nu nog uitgaan van 150 ml water met 5 schepjes voeding. Wanneer dat helemaal goed gaat, dan kun je overgaan op 180 ml water met 6 schepjes voeding.

    Groetjes Eveline
     

Deel Deze Pagina