Hoe moet ik dit aanpakken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zara75, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Sinds gisteren ben ik overgestapt op flesvoeding. Dit omdat ze met borstvoeding maar 105gr in een week was aangekomen en de lactatiekundige zag dat ze zeer slecht drinkt aan de borst. Ben al sinds de geboorte aan het klooien ermee, voor mij is de opluchting dus erg groot nu ik gestopt ben, het brak me heel erg op. Ze kwam bv heel erg vaak en dronk dan zeer lang om zich vervolgens na een half uur wéér te melden. En dan herhaalde het ritueel zichzelf weer.
    In overleg met de lactatiekundige kon ik meteen stoppen met borstvoeden en dus 100% kunstvoeding gaan geven. Ik zou dan de ergste druk eraf moeten kolven om zo mn productie te remmen.
    Nu mag ze max 600/700cc kunstvoeding per dag.
    We hebben ervoor gekozen om op verzoek te voeden en ze meldt zich keurig iedere 3 a 4 uur, maar ze drinkt dan maar zo'n 40cc, veel te weinig dus.
    Maak me natuurlijk meteen zorgen want hoe gaan we ervoor zorgen dat ze meer binnenkrijgt?
    Iedere 2u wekken en dan kijken hoeveel ze drinkt of haar toch op verzoek laten komen?

2. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Heb je het al geprobeerd met een andere speen op de fles? Misschien gaat deze niet hard genieg voor haar? Als ze zo slecht drinkt en er aan de borst ook zolang over deed heeft ze misschien niet zoveel zuigkracht.
    Kan ook zijn dat ze even moet wennen aan fv; je kan altijd je afgekolfde melk die je nu nog even hebt erdoor mengen.

Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar de norm is 150cc per kg voor flesvoeding. Dus als ze nu bijv. 3,5kg weegt: 3,5x150= 525cc. 700cc lijkt mij een beetje veel voor een kindje van 2,5 week.

Ik zou zelf een andere speen proberen en blijven aanbieden om de drie uur. Geef haar even de kans om te wennen, dan zal z waarschijnlijk langzaam aan meer gaan drinken. Hou haar in de gaten, als ze gezond oogt, tevreden is dan komt het allemaal wel goed. Wel even haar gewicht in degaten houden en dit overleggen met cb/verloskundige/huisarts..

Succes!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh wat zonde!

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Goede tip Dirksmama, daar kan TO wel wat mee :-S

Ik vind een andere fles/speen proberen wel een goede tip! Wat voor fles/speen gebruik je nu? Mijn zoontje dronk maar met 1 fles/speen goed kan ik me nog herinneren. Het kan echt veel verschil maken.

5. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Doe 's ff normaal zeg!!! Alsof ze zich al niet rot genoeg voelt!!!

6. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Zara, van harte met je meisje!!! Heb jou gevolgd in andere topics, ben zo blij voor je/jullie!! :D

Anway, wat al gezegd werd....gewoon á 3u voeding aanbieden, inderdaad met andere speen.
    Ikzelf gebruik de Dr. Brown fles met een 3-fase speen erop. Die gebruik ik al sinds geboorte van onze zoon.
    (heb ook 100 spenen uitgeprobeerd hoor ;))

7. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik heb dit ook gehad in het begin toen ik was overgestapt naar flesvoeding. ze dronk echt heel weinig. ik bood haar iedere dag iets meer aan en op advies van consultatiebureau niet vaker dan om de drie uur, anders heeft ze helemaal geen honger en eet ze nog minder. uiteindelijk ging ze steeds meer drinken en na iets langer dan een week zat ze aan de juiste hoeveelheid voeding.

ik hoop dat het al wat beter gaat met voeden.

gefeliciteerd nog!

8. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Deed mijn dochter ook in het begin. Ze wou gewoon niet meer. Ik zou gewoon om de drie uur laten drinken en dan wat ze zelf wilt. Hou dit even vol en kijk dan of ze genoeg aankomt. Mijn meisje kwam gewoon goed aan en misschien jou meisje ook wel. Ze drinkt nu nog niet veel hoor maar wel genoeg. Meer heeft ze niet nodig kennelijk

9. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Zara, je hebt niets aan mijn reactie, maar ik heb je af en aan een beetje gevolgd hier op zp (op een niet stalkerige manier ofzo ;)), en ben ontzettend blij om te lezen dat jullie meisje geboren is, gefeliciteerd!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De maag van je baby is ongeveer zo groot als haar vuistje, meer kan er gezond gesproken niet in. Daarom is het zo belangrijk om vooral de eerste weken heel veel kleine voedingen te geven. Elke twee uur is gezonder dan elke drie uur. Een baby kan van nature heel oed aangeven wanneer genoeg genoeg is. Aandringen om een fles toch leeg te krijgen maakt dt instinct kapot. Maar zo te zien kan je dochter het inderdaad goed aangeven.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Volledig op haar verzoek voeden en veel kleine beetjes aanbieden. Dit is ze gewend met bv en kan je goed doorzetten met fv.

Overigens is minder aankomen niet altijd een teken dat ze niet genoeg zou krijgen. Mijn dochter groeide ook nooit superhard, maar ze bleef haar lijntje volgen, plast genoeg en was tevreden en dat was altijd goed genoeg.

12. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    ik heb precies het zelfde gehad met de bv als jou. ben nu ook volledig fles aan het geven.
    mijn dochter is 3 weken oud en ik voed haar ook op verzoek. ze meld zich ong om de 3/4 uur. en soms om de 2,5.
    ze wilt niet meer drinken dan 100 cc/110cc met soms een uitschieter.
    ook eigenlijk te weinig dus als je kijkt naar wat ze eigenlijk al zou moeten drinken. maar ze groeit heel goed. heeft blijkbaar niet meer voeding nodig dan dat.

dus ik zou je niet druk maken:) ik had toen overlegt met de vk en het cb en zolang ze goed groeit hoefde ik me geen zorgen te maken.
    suc6! en nog gefeliciteerd met de geboorte!

13. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Ik heb eerst volledige bv gegeven en na 3 weken overgestapt , mijn zoontje kon gewoonweg niet aan de borst drinken en volledig afkolven had mij zo uitgeput.. Uit de fles ging ook erg moeizaam, uiteindelijk heeft een andere speen hier voor de uitkomst gezorgd, de aventspeen was volgens het ziekenhuis 1 van de moeilijkste spenen omdat deze bet meest op de borst lijkt.

Probeer wat andere flesjes uit, het kan echt een uitkomst bieden !

14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Thanks voor alle tips.
    Had nig een vraagje. Ik hou voor mezelf en het CB bij hoeveel ze per voeding drinkt.
    Als ik 90cc vul en dan met 3 schepjes poeder zit ik volgens de maataanduiding op 100cc. ( komt natuurlijk door die poeder)
    Moet ik dan ook gaan rekenen vanuit die 100cc of moet ik alsnog die 90cc aanhouden?

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Ps inmiddels drinkt ze meer, maar heeft ze de gewoonte ontwikkeld om overdag erg vaak te komen. Vervolgens drinkt ze erg weinig en komt ze binnen 2 u alweer en drinkt ze weer heel weinig. Hierdoor slaapt ze nauwelijks en is ze volgens het CB oververmoeid.
    Een ritme is dus ver te zoeken.
    Moet haar nu dus proberen te trainen dat ze later komt, ik moet haar laten huilen, om te beginnen een minuut en dat langzaam opbouwen. ( geloof tot nax 5 minuutjes! Zodat ik zeker weet dat ze ook er wakker is. Hoorde dat baby's met ogen open kunnen slapen). Op deze manier moet er uiteindelijk een ritme gaan komen, van dat ze om de 3/4u komt ipv na bv 1.5u..
    Ook moet ik haar wakker weg leggen zodat ze leert uit ichzelf in slaap te vallen. En ik heb haar sinds gistermiddag niet meer in de woonkamer slapen. Alles om te veel prikkels te voorkomen.
    Vind het best veel allemaal, het opvoeden is beginnen. ;)
    Gistermiddag en avond heeft ze als een roisje geslapen, moest haar zelfs wekken om te voeden, anders sliep ze te lang door...
    Heb op aanraden van een vriendin het boekje 'regelmaat en inbakeren' van Ria Blom besteld, iemand hier nog ervaring mee?

16. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    #16 Akira1978, 8 mei 2013
    Laatst bewerkt: 8 mei 2013
    Hoi Zara,

Ja wennen allemaal he, vond ik ook. Alleen kun je een baby nu nog niet echt opvoeden of verwennen. Ik zou goed naar je gevoel luisteren v.w.b. het advies van het CB. Het CB is voor laten huilen maar ik weet dat de beroepsvereniging van psychologen zich hier fel tegen heeft verzet. Laten huilen zorgt voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol wat niet goed is voor je baby. De methode van Ria blom is om deze deze reden ook bekritiseerd; vanwege het laten huilen met behulp van een kookwekker.

Ook leert je baby uiteindelijk als je haar laat huilen (niet jengelen) dat er toch niemand komt dus dat ze de strijd maar opgeeft. Dit is een vorm van aangeleerde hulpeloosheid. Verder is een baby maag gemaakt voor kleine beetjes eten en wil ze nou eenmaal graag bij mamma zijn. Mocht je toch in een ritme en regelmaat willen komen dan kun je het boekje "Baby's in een droomritme"" kopen van Stephanie Lampe.

Dit boekje lijkt op de methode van Ria Blom maar dan zonder het laten huilen. Ook staat er veel uitgelegd over het slaapritme van een baby en hoe je dit kunt sturen. Verder geeft ze net als Ria Blom informatie over inbakeren (heeft hier in het begin veel geholpen, maar daarna niet meer).

Wat ik ook goed vind aan het boekje is dat ze verschillende stromingen tegenover elkaar zet voor wat betreft het laten huilen; aan de ene kant Richard Ferber, met de kookwekker methode en aan de andere kant Sears, hij is o.a. voor het dragen van je kind, het samen slapen en het absoluut niet laten huilen. Daar tussen in heb je nog meer stromingen. Dan kun je zelf kijken welke het beste bij je past. Overigens adviseert Ferber zijn methode pas te gebruiken bij baby's vanaf 6 maanden. Terwijl hij CB dit al bij veel jongere baby's adviseert.

Ik heb zelf een schema op een gegeven moment losgelaten. Mijn zoon was onrustig en prikkelgevoelig. Gewoon mee gaan met mijn baby werkte hier het beste. Met een maand of 3 ging hij overdag ineens een stuk beter slapen en kwamen we vanzelf in een soort ritme. Een osteopaat en borsteltherapie hebben hierbij goed geholpen. Ook het dragen in een ergonomische draagzak overigens.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar probeer tussen alle adviezen door ook naar je eigen moedergevoel te luisteren. Ik moest even oefenen voordat ik dit had, maar het kwam vanzelf! Succes!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #17 dirksmama, 8 mei 2013
    Laatst bewerkt: 8 mei 2013
    Die eerste weken zijn zwaar, je moet je kind nog helemaal leren kennen.
    Maar om eerlijk te zijn ik krijg de rillingen over mijn rug van de adviezen die je van je CB gekregen hebt. Trainen? Een pasgeboren baby?
    Waarom mag ze niet gewoon zichzelf zijn en samen met jou haar eigen ritme vinden?
    Waarom moet ze om de 3 a 4 uur 100cc drinken (90 water met 3 schepjes)? Waarom mag ze dat niet zelf bepalen?
    Wat ze nu doet is heel normaal: kleine portie drinken en 2 uur later weer kleine portie. Luister toch naar je kind en niet naar het CB of die Ria Blom!

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben het met dirksmama eens.. Ik heb ook het boek baby in een droomritme en ik kwam er ook al snel achter dat mijn baby anders was dan de ritmes die zij voorstelde... Ik heb wel wat gehad aan de wetenschappelijke onderbouwingen en de info over het slaapritme van een kind.. Maar mijn kind kan bijv na het wakker worden van de nacht nietblanger dan een uur wakker blijven en wlt soms al eerder gaan slapen! Dus kijk naar je kind, leg het op bed zodra je ziet dat ze moe wordt (gapen, op handjes sabbelen, of ineens juist heel druk doen) en leg haar dan op bed of laat haar ergens slapen.. As jij dat graag op je borst hebt, dan moet je dat doen, maar zou wel proberen haar in bd te leggen als ze slaapt pf bijna slaapt...

19. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Geef gewoon toe aan wat ze fijn vindt(lekker vaak kleine beetjes drinken en heel veel bij mama zijn) en laat al die schema's en CB-adviezen los. Jouw kindje heeft nu niets nodig, behalve mama en haar melk! Lekker veel huid op huid dragen of een draagdoek, veel baby's vinden dat heerlijk en slapen dan ook vaak wel.

Hier hadden we pas een ritme met 3 maanden maar dat heeft mijn dochter toch helemaal zelf bepaald. Ik vond dat in het begin ook moeilijk, maar als je je kindje blijft observeren kun je precies zien wat ze wanneer nodig heeft en echt aan haar behoeftes voldoen. Daar heb je echt geen cb-adviezen van 'training' (het is toch geen pup??) of schema's met tijden en hoeveelheden voor nodig.

Deel Deze Pagina