Beste Mirjam en Saskia, onze zoon is 17 maanden oud en krijgt nog steeds bv. Eigenlijk was het de bedoeling om met 6 maanden te stoppen maar helaas is alles anders gekomen. Onze kleine man is namelijk een moeilijke eter. Al een jaar lang zijn we bezig met het aanleren van het eten van vast voedsel maar stukjes doorslikken is nog steeds een probleem. Hij krijgt nog steeds fruitpotjes zonder stukjes omdat hij anders niet eet. Sinds een week eet hij 4 hapjes brood met beleg en pasta slikt hij ook door. Ander eten dus niet. Hij drinkt water, limonade en chocolademelk uit een flesje of beker (een flesje heeft hij trouwens tot 13 maanden geweigerd). Daarnaast krijgt hij nog borstvoeding. 's ochtends, 's middags, s avonds en s nachts. Voor de middagvoeding kom ik onder de middag snel even naar huis. Mijn nachten zijn gebroken. Mijn kleine jongen slaapt ondertussen ook naast mij omdat ik het op een gegeven moment niet meer op kon brengen om hem terug te leggen en telkens ook in slaap viel tijdens het voeden. Mijn partner slaapt al sinds een jaar op de logeerkamer... onze relatie trekt deze situatie ook niet meer langer ik zit er best doorheen... wil eindelijk stoppen met borstvoeding en dat mijn kleine jongen eindelijk weer in zijn bedje gaat slapen. hebben jullie tips voor mij??? Groetjes
Hoi, Vervelend dat je kleine man nog niet goed vast voedsel kan/wilt eten. Dit is een moeilijke situatie. Maar respect dat je ondanks alles nog borstvoeding geeft. Ik denk dat het goed is, dat je dit ook voorlegt aan je huisarts en evt. een kinderarts. Ook is het een goed idee om een logopediste mee te laten kijken met eten van vast voedsel. Ik wil je graag advies geven om te stoppen met BV, maar ik denk dat het goed is, om eerst het vaste eten "probleem" aan te pakken. Ik denk dat het goed is dat je ondertussen gaat overstappen op kunstvoeding opvolg melk. - Vervang 1 BV per week voor kunstvoeding. - Vervang niet 2 voeding achter elkaar, maar om en om. - Kolf tussendoor alleen de druk van de borsten af, als deze pijnlijk wordt. - Hou in de gaten dat je geen harde/ pijnlijke en/of rode plekken krijgt. Als je deze wel krijg, masseer deze dan weg tijdens het voeden/kolven of onder de douche. Succes. Groetjes Saskia