Stoelgang

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lilya, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Zoals ik eerder al schreef wordt mijn dochtertje vrijdag 3 maand. Sinds een drietal weken heeft ze veel minder stoelgang. Eerst maakte ik me geen zorgen, omdat iedereen zei dat dat wel eens kon. Maar na enkele dagen begon ze het zelf lastig te hebben (schreeuwerig en trapperig tijdens het voeden) en heb ik een glycerine suppo gestoken. Op aanraden van de vroedvrouw at ik zelf kiwi's, sinaasappel, speculoos en nam ik vijgensiroop. Dit zou ze dan meekrijgen via de borstvoeding. Aan mijn dochtertje mocht ik lijnzaadolie geven en venkeloliedruppels. Na enkele dagen waarbij ik als ontbijt al het bovengenoemde at, had ze weer stoelgang. Vier dagen op een rij ene keer per dag een goeie stoelgang, maar nu is het alweer van vrijdag geleden. Ze heeft er nu nog geen last van, maar ik vraag me af hoe ik dit nog kan oplossen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hai Lilya,

Over de stoelgang: het is een normale gang van zaken wanneer een kindje zo rond de 3 maanden niet meer dagelijks ontlasting heeft, maar om de dag, om de twee dagen en soms zelfs eens per week. Dit is prima zolang het kindje er maar geen last van heeft. Wanneer je kindje vermoedelijk last heeft van de stoelgang, zou je haar met een badje en massage kunnen helpen. Leg haar op je knieen (buikje naar jou toe) en draai met de klok mee over haar buikje om de bewegingen van de darm te stimuleren. Wanneer je kindje wel wil (je ziet haar bijvoorbeeld persen en rood aanlopen) geef je tegendruk door haar beentjes gebogen terug naar haar lichaam te houden. (soort van hurk houding) Op deze manier kan de ontlasting makkelijker het lichaam verlaten.

Deze verandering in het ontlastingspatroon is dus normaal, vaak valt het ook samen met het feit dat moeders merken dat hun borsten niet steeds weer stuwen naar een voeding toe. Dit heeft te maken met het feit dat je lichaam nu 'snapt' dat er voeding moet blijven komen. Als moeder kun je dit oppakken als dat je minder voeding maakt, immers: je borsten voelen slapper aan, dit is dus ook een gevolg van een natuurlijke verandering rond de 3e maand. Voeg hier rond dit tijdstip nog een paar regeldagen toe en het feit dat kindjes een ander groeipatroon gaan ontwikkelen. Als moeder kan dit alles je dus op een twijfelspoor zetten.

Ik denk dat het een normale ontwikkeling is. Ik ben zelf niet zo voor venkel thee, water, druppels, of welke oplossing van venkel dan ook: venkel legt de werking van de darmen stil, het lijkt dan wel vaak te helpen bij kramp, maar meestal is dit van korte duur.
    Een goed ontbijt van jou is natuurlijk altijd goed. Bedenk dat je middelen die je gebruikt om iets in gang te zetten ( in dit geval fruit om je kindje te helpen met haar stoelgang) je dit met mate doet: je wilt niet dat ze juist last krijgt omdat je nu ineens meer fruit neemt:)

Kortom: ik denk aan normale ontwikkeling, kijk het aan, en heb je nog vragen, dan hoor ik het wel weer!
    Groetjes Heidi Margit

3. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord! Ik heb me inderdaad ook al afgevraagd of ik nog wel genoeg melk maak, omdat mijn borsten minder stuwen en slapper lijken. Maar als ik kolf, komt er genoeg uit, dus ik maakte me geen zorgen. Goed te weten dat het er ook bij hoort!

4. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ze drinkt trouwens ook wel minder lang dan enkele wegen geleden. Toen was het nog een kwartier langs beide kanten. Nu zo'n tien minuten langs de ene zijde, en een vijftal langs de andere zijde. Ze laat even veel tijd tussen de voedingen, dus ik vermoed dat ze genoeg binnenkrijgt?

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    klopt, ook effectiever (sneller klaar zijn met de voeding) drinken hoort bij deze leeftijdsontwikkeling!
    Zo te horen gaat het dus goed bij jullie!
    Fijn!

Hartelijke groet,
    Heidi Margit

ps kijk eens of er bij jullie in de buurt moedergroepen zijn: gezellig kopje koffie of thee drinken met moeders die ook hun kindje zelf voeden. Daar hoor je vaak al dit soort dingen van elkaar, en kun je van elkaar leren! Plus gezellig!

Deel Deze Pagina