Wie weet heeft iemand advies Onze dochter wordt volgende week 5 maanden. We zijn nog niet begonnen met bijvoeden omdat ik twijfel. Ze heeft reflux en dat is met o.a. indikken met pure jbpm aardig onder controle. Ze drinkt 5 flessen van 180+6 die allemaal helemaal op gaan. Ze lijkt ontevreden hiermee (blijven jammeren, huilen omdat de fles op is, snel weer om een nieuwe vragen, wakker worden 's nachts) maar ik vind de flessen eigenlijk wel groot genoeg zo, zeker voor een kind met last van terugstromende melk. We zouden met bijvoeding kunnen beginnen maar ze heeft hele erge pijn van krampjes gehad (af en toe nog) en ik ben bang dat het niet goed is voor haar darmen. Rustig aan beginnen met bijv rijstebloem lijkt me ook geen goed plan omdat dat wellicht weer omhoog komt en uitgespuugd word. Maar misschien valt t allemaal wel mee en zijn het slechts mijn eigen gedachten .. Zouden jullie wel of niet gaan bijvoeden? Flessen toch ophogen? Hoe hebben anderen dat gedaan bij kinderen met een vrij gevoelige maag en darm ?
Jouw verhaal lijkt op ons verhaal! Mijn zoontje is nu 5,5 maand, heeft heel erge reflux (Nexium gehad, sinds een maand kunnen stoppen gelukkig), heel veel krampjes gehad en veel last van verstopping met Nutriton en rijstebloem (dus gebruik ook pire jbpm). Ook hier 5 flessen van 180/6 en ik wil ook niet hoger. Wij hebben twee dingen gedaan: we hebben voeding voor hongerige baby's gekocht en doen twee scheppen daarvan met vier scheppen gewone voeding in een flesje. Dat helpt hier tegen het ontevreden zijn na een flesje. Daarnaast zijn we begonnen met bijvoeding volgens Rapley. De KA adviseerde geen prakjes en potjes te geven, omdat dat te dun is en makkelijk omhoog komt. Ik weet niet of je er al een keer van gehoord hebt, maar lees je goed in en zorg dat je er vertrouwen in hebt Hier gaat het erg goed gelukkig. Begin met groenten, dat is minder zuur dan fruit over het algemeen. Broodproducten helpen ook tegen maagzuur vaak. Succes en veel plezier.
Dochter had ook reflux, en KMA bovendien (met vooral krampen tot gevolg). Wij waren dus ook een beetje bang voor de bijvoeding. Maar op 4 maand dronk dochter al meer dan een liter Neocate per dag, en moesten we echt iets verzinnen om haar tevreden te houden. Dat was dus bijvoeding. En wat een oplossing! Dochter vond het geweldig, had geen krampen, was eindelijk wat meer verzadigd... Wij maakten alles vers, dus geen slurptoestanden, maar gewoon een puree. Voorzichtig geïntroduceerd, met eerst courgette, pompoen en knolselder (wortel kreeg ze krampen van). Drie dagen na elkaar hetzelfde, om goed te zien of er geen reacties waren. En dan gaandeweg opgebouwd. Bij te vloeibare papjes voegden we Olvarit 7 granen toe om het wat vaster te maken (geen rijstebloem, daar kreeg ze ook krampen van). Dus hier absoluut een succesverhaal. Ze heeft tot ruim een jaar melk gespuugd, ondanks de medicatie. Maar van de bijvoeding had ze nooit last.
Hier ook een zoontje gehad met reflux. Op 5 maanden begonnen met pap (180 cc + 6 schepjes + enkele schepjes granen (zonder gluten, dus op basis van rijst) 's ochtends. Met de lepel dus. En stilletjesaan begonnen met fruit te introduceren, eerst enkele lepeltjes. En dat ging veel beter dan alleen flessen. Minder oprispingen, minder melk die terug boven kwam.
Dit is een goed idee. Hier zoon met reflux. Ik heb gewoon gewacht tot hij 6 maanden was. Je kan beginnen, maar het hoeft niet natuurlijk. Het maakte hier helaas weinig verschil.Hij kreeg toen nog niet de juiste medicatie.
Hier ook een kindje met reflux en gevoelige darmen. We hebben gewacht tot 6mnd en zijn nu voorzichtig begonnen met groente (courgette pompoen bloemkool). Steeds kleine beetjes en een paar dagen achter elkaar hetzelfde. Laat die darmojes maar rustig wennen is mijn idee. Ze krijgt voorlopig nog geen fruit met al dat zuur erin.. mss rond 8-9mnd pas. En van de week doen we er een broodkorstje bij.