Sinds mijn dochter 3 maanden is, is het duidelijk dat ze een koemelkeiwitallergie heeft. Met nutramigen prima op te vangen. Bij het introduceren van fruit en groente ging het niet vanzelf maar op zich te doen. Inmiddels is ze deze maand een jaar geworden en de onrust (die nooit helemaal weg is geweest) nam weer flink toe. Weer erg veel huilen (voornamelijk snachts). Het was duidelijk voor ons dat haar iets nog niet lekker zat. Nu is bekend geworden dat ze buiten de koemelkeiwitallergie ook niet tegen gluten, kippenei en noten kan. Reactie is altijd hetzelfde; buikpijn, huilen en veel onrust en spanning. Inmiddels wil ze ook bijna niks meer eten, het staat haar echt tegen omdat ze (denken wij) denkt dat ze er weer last van krijgt. Aankomende week hebben we eerste afspraak bij diëtiste. Hopelijk kan zij ons wegwijs maken met wat we nu wel en niet moeten. We weten onderhand niet wat we haar moeten geven en vinden het moeilijk hier een goed ritme in te vinden. Zijn er hier ouders van kindjes met deze zelfde allergieën die tips hebben voor ons? alle tips zijn welkom
Het ging bij de oudste in het begin ook heel moeizaam, hij kreeg van van alles en nog wat eczeem. Ons hielp een voedseldagboek, en hem vooral zoveel mogelijk laten smullen van waar hij wel tegen kon.
Wat sneu. Dl had veel last van maag/darmen (maar is niet allergisch). Ben wel heel gezond gaan koken. B.v. kippenbouillon zit veel in en werkt verzachtend bij o.a. maagklachten (let wel op welke kruiden je gebruikt, want ook voor kruiden kunnen ze allergisch zijn). Succes bij de dietist.
Wat een ellende allemaal! Hier weinig tips, dochter is bijna 1 en verdraagt alleen nog maar neocate. Om een punthoofd van te krijgen!
Och jeetje, dat zijn lastige bij elkaar Hier zijn ze allergisch voor melk, ei, pinda en een paar soorten noten. Zo balen dat jullie daar gluten bij hebben. Dat maakt het voor mij ook lastig om tips en advies te geven. Een vriendin heeft ook een kindje dat glutenallergie heeft, waarschijnlijk ook de lactose intollerantie er bij. Ik zie haar momenteel ook even met het handen in het haar zitten. Ik zal ook even aan haar vragen wat zij nu aan eten geeft. Je kunt een eind komen met de potjes voeding van de albert heijn. Hierop staat heel duidelijk wat er aan allergenen in zit. Er zijn potjes zonder je bovenstaande allergieen. Verder kun je rijstmelk als vervanging voor melk gaan gebruiken. Dit kun je dan weer mengen met teff. Volgens mij kun je bij de AH teffpap kopen. Als tussendoortje kun je de snack a jack's nemen met caramel. Gegarandeerd vrij van je genoemde allergieën. Als boter gebruik ik kokosboter, voor op brood maar ik bak en braad daar ook in. Kokosbrood is weer lekker als broodbeleg, net als jam en appelstroop. Albert heijn heeft een chocopasta zonder allergenen, behalve hazelnoten (hier hebben ze daar geen allergie voor) AH heeft ook een margarine zonder deze allergenen, het heet: lekker op brood. Je kunt rijstwafels gaan geven met jam of appelstroop, ik noem maar wat. Als je goed zoekt kun je havermout vinden zonder gluten sporen. Maar hier dan een lekkere pap van met fruit wat je kindje kunt verdragen. Ik maak altijd een grote pan en vries dan in porties in. Mijn zoontje vind het heerlijk. Mocht me nog iets te binnen schieten, dan zal ik het hier even neerzetten. Na 7 jaar ben ik behoorlijk doorgewinterd
Bedankt JJ1980 voor al je tips. Kokosbrood is echt een goed idee en rijstwafels met beleg! Ik ben inmiddels bij de dietist geweest en heb van haar een gigantische lijst gekregen (via het voedingscentrum) met producten die ik haar kan geven. De lijst is heel uitgebreid met merk en winkel waar het verkrijgbaar is. Verder krijg ik nog een dagmenu van haar, samengesteld met alles wat ze nodig heeft. Hopelijk gaat ze snel wat beter eten en krijgt ze er wat plezier in.