Krampjes door voeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door pisum, 22 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Is het ook mogelijk dat een baby krampjes krijgt, juist van de voeding tegen krampjes? :( I'll explain...

Vorige week was ik begonnen met 1 BV te vervangen door FV, om zo geleidelijk over te stappen voor als ik weer ga werken. Ik gaf Rayyan dus 1 voeding Nutrilon. Het viel me meteen op dat hij meer krampjes kreeg en ook kon hij niet poepen voor 3 dagen. Nu weet ik dat je wel langer niet mag poepen met FV, maar ik dacht dat dat voor volledige FV gold en niet voor 1 per dag. En ook leek Rayyan er niet echt blij onder.

Deze week heb ik er dus voor gekozen om nog niet 2 FV te introduceren, maar het bij 1 te houden en dan over te stappen op de voeding die voor baby's met krampjes en een moeizame ontlasting is. Maandag ging alles goed, maar daarna is het een drama geweest :cry:

Rayyan doet echt geen oog meer dicht (en wij ook niet). Hij ligt zoooo te schoppen en slaan en gillen, het is vreselijk. Dit begint exact 2 uur na de voeding. En dan niet alleen na die FV overdag, maar ook na alle BV van die dag en nacht. Ik stop dan de speen in zijn mond, maar die laat hij weer los door het vele bewegen en draaien en schoppen.

Ik kan het dan net rekken tot 3 uur na de laatste voeding, maar dan slaat hij helemaal op tilt. De enige manier waarop hij ophoudt met slaan en gillen, is hem te voeden. En dat is ook de enige manier waarop hij weer in slaap valt. Om vervolgens na precies 2 uur weer wakker te worden van zijn eigen geschop en gehuil...

Ook overdag wil hij niet meer goed slapen, en eerst konden we nog wel met hem gaan winkelen en in de auto, nou nu niet dus! Gister bijvoorbeeld werd hij echt wakker in elke winkel waar we waren en zette het op een krijsen. We hadden het flesje mee en dan was hij even stil, maar daarna begon hij weer. En zo hard schoppen dat zijn beentjes onder het dekentje vandaan kwamen. Dat terwijl we eerst vrij onbezorgd de deur uit konden.

Wat nu? Kan het aan die voeding liggen? Of zijn deze plotseling extreme krampen anders te verklaren? En zal ik dan maar weer overstappen op de 'normale' voeding? Ok daardoor kon Rayyan niet goed poepen, maar in z'n totaliteit ging het nog altijd veeeel beter dan nu :(

PS ik heb ook al Sab Simplex gebruikt voor een week of 2, maar ik zie echt totaal geen verschil

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je van voeding gaat veranderen, in dit geval flesvoeding ipv borstvoeding, moeten de darmen daar aan wennen. Meestal duurt het zo'n twee weken voordat voeding een beetje "gewend" is.
    Krampen kunnen aanwezig zijn door diverse oorzaken. Je moet proberen te achterhalen waardoor de krampen veroorzaakt worden. Je omschrijft dat de krampen niet alleen na de flesvoeding optreden, maar ook na de borstvoeding. Mijn inziens heeft het dan niet alleen met de flesvoeding te maken.
    Graag zou ik horen hoe het nu een week later gaat met Rayyan en wat je tot nu toe gedaan hebt.

Ilja

3. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Sorry dat ik niet eerder antwoordde, maar ik zat een paar weken zonder internet.
    Ik ben weer terug gegaan naar de standaard voeding, en meteen was Rayyan weer de oude, gelukkig! Dus hoe vreemd het ook klinkt, het lijkt er op dat hij echt krampjes kreeg van die voeding tegen krampjes... want dat was het enige wat ik had veranderd. Was het merk van de Kruidvat, weet niet of het daaraan lag. Gelukkig heb ik nu weer een vrolijk en rustig kindje :)

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Fijn zo.

Ilja

Deel Deze Pagina