hoeveelheid voeding, tel je alleen water?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door hihi, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ons zoontje van 4 weken krijgt nu zo'n 6 of 7 flessen op en dag van 120 ml water met steeds 4 schepjes poeder. Hoe kun je nu uitrekenen hoeveel voeding hij in totaal krijgt? Reken je alleen het water, dus 6 of 7 keer 120 ml??? Of ga je uit van de hele fles met de poeder erbij, dus zo'n 6 of 7 keer 135 ml??? Dat scheelt namelijk nogal. Kindjes mogen zeker niet meer dan 1000 ml hebben en er is zo'n regeltje van 150 ml per kilogram gewicht. Volgens mij zit onze zoon daar overheen, maar weet dus niet of je alleen het water of de hele fles meetelt... Kan iemand me helpen???

2. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

De regel is aangemaakte voeding is ook de voeding die je baby binnen krijgt dus:

120 + 4 scheppen is ong. 135 cc voeding.
    150+ 5 scheppen is ong 180 cc.

Als hij maar 120 mag hebben zal je dus iets terug moeten gieten.

3. adi

adi Niet meer actief

Het beste is om het aantal schepjes te tellen. Want je mag gewoon meer water geven dan 1 liter, het gaat erom dat je nooit meer dan 30 schepjes kunstvoeding per dag geeft.

4. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Oh, ik dacht dat ze niet meer dan 1 liter mochten hebben...
    Hij krijgt dus nu de ene keer 6 flessen (met 4 schepjes) en soms 7 flessen (met 4 schepjes). Dat is dus niet meer dan 30 schepjes en zou dus goed zijn....
    Volgens het regeltje van 150 ml per kilogram gewicht, zou hij wel teveel krijgen. Hij weegt denk ik nu zo'n 4,3 kilo. Dat betekent dat hij rond de 650 ml per dag mag hebben. Hier zit hij dik overheen met 6 of 7 flessen van 135 ml voeding (120 water + schepjes).....
    Het liefst geven we hem 6 flessen, maar hij heeft sinds hij half om half Omneo en Nutrilon krijgt, meer moeite om er 4 uren tussen te laten. Ging eerst wel goed, toen we 3 schepjes nutrilon en 1 schepje Omneo deden.
    Omneo is aangeraden door het CB omdat hij krampjes had (geen moeite met ontlasting, poept zacht één keer per twee dagen).
    Gebruiken nu ook infacol en weten niet zeker of dit of de Omneo de krampjes doen verdwijnen...
    Misschien toch weer gewoon naar de Nutrilon, zodat hij wat verzadigder is??? En het kan doen met 6 flessen?

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    lastig, weer overstappen kan ook weer meer krampjes geven. Maar met 4 weken en 4,3 kilo zou ik idd wel proberen niet veel te veel te geven. Anders kan je niet meer omhoog straks en heb je een probleem!
    Zou dan idd wel liever overstappen op nutrilon en daar bij blijven.

6. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Kun je dan in één keer overstappen?
    Of is het beter om eerst weer minder schepjs te doen?
    We hopen dat Infacol zijn krampjes vermindere, zodat we weer gewone voeding kunnen geven. Hij hoeft de Omneo dus niet te hebben voor zijn ontlasting.

7. StarMoon

StarMoon Bekend lid

11 nov 2009
    894
    0
    0
    Wij telden ook het aantal schepjes.
    Omdat we extra water moesten toevoegen vanwege zijn ontlasting hadden we een vertekend beeld hoeveel cc hij kreeg.

8. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    150ml per kg is echt het minimale wat hij binnen moet krijgen om niet uit te drogen.

9. LadyS

LadyS Lid

21 dec 2010
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had dezelfde vraag als jij maar bij het CB zeiden ze idd dat je water + voeding in z'n totaliteit moest tellen. Ze zeiden ook dat ze die vraag nog nooit gesteld hadden gehad, haha!

Onze zoon heeft ook heel veel last gehad van zijn darmen en ik heb Omneo gebruikt om op een gegeven moment de overstap van borstvoeding naar flesvoeding te maken, al was dat wel vooral voor zijn ontlasting (en vandaar weer de overstap naar Standaard). Ik had het idee dat het voor zijn ontlasting wel hielp, maar niet perse voor de krampjes. Ik gebruikte daar ook Infacol voor, al deed ik niet een heel pipetje omdat hij daar zijn voeding echt ging opboeren en ging kokhalzen, meestal deed ik een klein beetje en dat leek wel te helpen. Mijn zus heeft goede ervaringen om de Infacol ná de voeding te geven, werkte bij haar zoontje beter.

Wel grappig trouwens dat hij op de Omneo sneller komt, dat zou niet moeten uitmaken denk ik, en Omneo is ook iets dikker qua structuur dus zou wellicht zelfs iets langer in zijn maag blijven tot het verteerd is? Al is dit laatste wel maar een gok van mij hoor ;)

10. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    @ LadyS: hoeveel voeding kreeg jouw kindje dan bij welke leeftijd?
    Onze zoon heeft gister 5 x135 ml voeding en 1 x 165 ml voeding gehad. Vrij veel volgens mij.
    Misschien is het ook wel toeval dat hij nu overdag om de 3 uur komt, maar het begon toen wij overstapten naar Omneo. Dat is toch licht verteerbare voeding. Dan is toch sneller het volle gevoel weg???
    Gister dus wel 6 flessen, maar soms ook nog 7. Dan doen we de laatste twee flessen wa minder vol, zo'n 100 ml. Lastig soms....

11. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Wel vreemd, afgelopen week heb ik dezelfde vraag gesteld aan de arts van het consultatiebureau en zij zei juist dat je alleen het water hoeft te tellen, en ook noemde ze dat ze 200ml per kg lichaamsgewicht mogen krijgen. (Ons zoontje was toen ook 4 weken(vandaag 5) en 4,6 kg) Wij zitten nu ook op 6 flessen van 120+4 schepjes, maar ik denk dat we volgende week moeten gaan ophogen omdat hij nu af en toe honger lijkt te hebben na de fles, ik kijk het nog even aan. Soms krijgt hij trouwens ook nog een 7e fles, afhankelijk van of hij 's nachts wakker wordt of niet.

Hier komt hij trouwens meestal om de 3 of 4 uur maar eind van de middag en 's avonds vaak om de 2 uur al. Eerst liepen we dan te rekken maar nu geven we op verzoek(anders zitten we met een krijsend kind) en dat was prima volgens het cb. Hij slaapt trouwens vaak wel 6 a 7 uur achter elkaar door (van 8 of 9 uur 's avonds tot 3 uur 'snachts)

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de hoeveelheid, volgens mij is dat prima.

Groetjes Eendje

12. LadyS

LadyS Lid

21 dec 2010
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 11 weken te vroeg geboren dus misschien niet helemaal representatief. Hij kwam uit het ziekenhuis (gecorrigeerd 37 weken, 8 weken oud) met 7 x 90 ml (bij 3,3 kilo), toen hij eenmaal thuis was ben ik best wel snel omhoog gegaan omdat hij gewoon heel veel honger had. Ik ben toen in overleg met het ziekenhuis na 2/3 weken (dus 10/11 weken oud, rondom uitgerekende datum, ongeveer 4,2 kilo) over gegaan naar 6 voedingen, ik geloof dat we begonnen met 6 x totaal 120 ml en toen hij boven de 5 kilo was, met zo'n 14 weken zijn we op aanraden van het CB overgegaan op 5 voedingen, 5 x 150/5 en hij zit nu op 180/6 varierend tussen 4 en 5 voedingen en is nu 20 weken oud en 6,2 kilo.

Mijn zoontje heeft altijd boven het 150 x lichaamsgewicht per 24 uur gezeten, gewoon omdat hij meer nodig had. Die 150 x is het minimum. Wij mochten van het CB zelfs met 200 x lichaamsgewicht rekenen omdat hij prematuur was, maar dat had hij niet nodig. Als je zoontje 6 voedingen van 135 ml krijgt zit je er inderdaad wel flink overheen maar wel ongeveer op hetzelfde als waar ik op zat met mijn zoontje. Houd je in de gaten hoeveel hij aankomt? Gemiddeld is het geloof ik 150 gram per week (voor op tijd geboren kindjes)? Als hij veel meer groeit krijgt hij misschien wel te veel.

Misschien is het een idee om anders over te gaan op Forte (voor hongerige baby's)? Dat vult iets meer? Zoals ik al zei, Omneo hielp bij ons vooral voor de ontlasting en niet tegen krampjes.

Ik bedenk me nu wel dat ik met onze zoon destijds wel zat dat hij ook steeds sneller kwam op 7 voedingen en toen zei de lactatiedeskundige van het ziekenhuis als tip om dan juist op 6 voedingen over te gaan te doen in plaats van 7 en dan meer te geven dat dat meer vulde. Bij ons werkte het wel zo.

13. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik denk dat ons kindje rond hetzelfde gewicht zit, misschien iets minder. Maar als ze 200 ml per kg gewicht mogen hebben, dan krijgt hij inderdaad niet teveel.
    Hoeveel geef je dan in die 7de fles als hij die wil hebben? Als Arjen 's avonds eerder komt, na 2 uur, dan geven we de 6e en 7e fles 90/3. Twee kleinere flessen dus, zodat hij wel in 4 uur een grote fles krijgt. Want 7 keer 135 ml is wel veel....

14. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik denk dat we dan maar de Omneo moeten afbouwen en dan eerst standaard proberen. Blijft het probleem, dan is het inderdaad een goed idee om Forte te proberen.
    Of iets grotere flessen. Over een week moet ik weer naar het CB. Zal daar ook eens even vragen.

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik telde altijd alleen het water...dus bij 120+4 gewoon 120ml.

16. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Eigenlijk toch vind ik dit ook erg logisch.... Het water is toch het vocht dat ze binnenkrijgen en dat mag niet meer dan 1000 ml zijn. Vandaag komt hij op een zevende fles uit. Heeft nu 2,5 uur geleden gehad. Zal ik 6e en 7e fles 120/4 doen? Of nu twee kleinere flessen?

Deel Deze Pagina