8 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door beebj, 22 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebj

beebj Niet meer actief

Ik heb eventjes advies nodig.

Lynn haar schema ziet er nu zo uit;
    9u opstaan, tegen 10u bordje pap (waar dus ook 1 flesje melk in zit)
    Tussen de middag fruit
    Na d'r middag slaapje van 3 uurtjes 1 flesje melk
    Avondeten d'r groentjes
    En dan nog 1 flesje melk of bordje pap (waar 1 flesje melk in zit)

Alleen die laatste zeg maar, is bijna nooit. Ligt er ook aan hoelaat wij eten en hoe moe Lynn is. Meestal gaat ze na d'r avondeten naar bedje. Ik maak d'r sochtends trouwens ook om 9u wakker, anders slaapt ze gerust tot de middag en kom ik helemaal in de knoei met d'r eten enz.

Nu is het zo dat ze tussen de middag een boterham krijgt ipv fruit. Wanneer geef ik dan dat fruit van tussen de middag en dat flesje melk van na d'r slaapje? Dacht fruit na d'r slaapje, maar dan mis ik nog een flesje melk. Als ik die melk weg laat, heeft ze alleen sochtends maar 1 flesje melk en verder geen. Dat is echt te weinig. Volgens de richtlijnen zou ze nu (8-10 maanden) 3 flesje melk moeten krijgen per dag.

Verder geef ik dus pap (waar flesje melk in zit), omdat ze d'r flesjes melk erg beu is. Op deze manier krijgt ze toch d'r melk binnen. Kan het alleen geen kwaad? Dat ze dan pap krijgt en geen gewoon normaal flesje melk?

Vandaag heb ik d'r tussen de middag een boterham gegeven (zij eet een halve momenteel) en gelijk daar achter aan d'r flesje melk. Was een flesje van 180/6, dus 200ml. Er was 26ml van over, dus 174ml gedronken. Zo goed als leeg dus. En dan na d'r middag slaapje d'r fruit geven. Alleen hopen dat ze dan niet te laat wakker is, anders zit het fruit zo dicht op d'r avondeten en eet ze dat misschien weer niet op. Ze heeft wel altijd al minder melk gedronken dan de richtlijn, dus 2 flessen ipv 3 lijkt mij geen kwaad doen??

Het ging allemaal zo perfect. Zonder nadenken. En dan nu door 1 stomme boterham helemaal de kluts kwijt, haha.

Dacht eerst van ik geef d'r geen brood (ze krijgt sochtends immers pap met een flesje melk in, wat gelijk staat aan brood). Maar weet niet of dat goed is. Want op den duur wordt de melk nog minder en kun je die boterham beter inpassen.

Hoor en lees ook veel over tussen doortjes. Maar jeetje. Als ik d'r normale vaste voedings elementen al haast niet ingepland krijg, wanneer geef ik dan in godsnaam tussendoortjes?! Wel krijgt ze d'r tuit beker met water als ze brood en groentjes eet. Of tussendoor als het echt heel erg warm weer is. Maar hoe meer water ik d'r geef, hoe slechter ze d'r vaste dingen eet en drink.

Sorry voor alle vragen, maar loop een beetje vast...

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Ik heb vanaf 7 maanden dit schema gedaan:
    - ontbijt (brood+melk of pap)
    - tussendoortje: fruit
    - lunch: brood met melk
    - tussendoortje: koekje (rijstwafel) met sap
    - avondeten (groente/vlees/aardapp of pasta) en griekse yoghurt als toetje
    - voor het slapen gaan: melk

Eigenlijk precies zoals een gemiddeld dagmenu van een volwassene er uit ziet, op de laatste fles melk na dan ;)

3. beebj

beebj Niet meer actief

Oke, maar was eigenlijk meer op zoek naar adviezen met betrekking tot mijn vragen. Elk kindje is anders namelijk, dus echt in Lynn d'r situatie, wat anderen dam zouden doen.

4. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    #4 Samurai, 22 apr 2015
    Laatst bewerkt: 22 apr 2015
    Mss ligt het aan mij, maar ik vind je vraag niet zo duidelijk. Wat wil je eigenlijk weten?

Edit: ik geloof dat je wilt weten wanneer je het beste fruit kan geven? Mijn zoon krijgt bij het opstaan (6:30) pap of 180/6 en een boterham en dan om 9:00 uur fruit en dan gaat hij twee uur slapen. Kun je het ontbijt niet meteen bij het opstaan geven en dan twee uur later fruit? Dan kun je tussen de middag een boterham en melk geven. In de middag mss nog een tussendoortje en 's avonds groenten en daarna melk. De ochtendpap telt ook als 'melk' dus dan kom je aan drie flessen.

Maar lees ik nou dat ze niet iedere avond haar melk nog wil? Wordt ze dan niet wakker van de honger?

Hier het schema van mijn zoon als voorbeeld

6:30 pap of 180/6 melk en boterham
    9:00 fruit
    12:00 melk 180/6 en boterham
    15:00 tussendoortje met Diksap
    17:30 groenten/vlees/aardappel of rijst
    21:00 melk 180/6 (maar dit kan ook eerder natuurlijk)

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb het idee dat de dag van jouw dochter heel kort is, waardoor je gewoon niet aan alle eetmomenten toe komt die je zou moeten/willen hebben, klopt dat?
    Zoals ik het nu lees begint de dag pas om 9.00, maar eindigt ook alweer vroeg in de avond, met tussendoor ook nog 3 uur slaap.
    Ik denk dat je dan inderdaad weinig tijd overhoudt voor alle voedingsmomenten, zonder dat ze dicht op elkaar zitten.
    Hier hadden wij met 8 maanden hetzelfde schema als Samurai. Inmiddels hebben wij de fles bij de lunch laten vallen omdat hij die niet meer leeg dronk.
    En de laatste fles is hier rond 20.00.

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Dit wilde ik ook opmerken. Is het een optie om de dag eerder te starten? Wij starten om 7 uur met een fles en dan tegen 9 uur a half 10 fruitje. Daarna slaapt hij een uurtje. Rond 12 uur broodje en dan kun je inderdaad flesje aanbieden erbij.

Wat ik doe is water of aangelengde appelsap of zo bij het brood en dan een fles melk aanbieden na zijn middag slaapje. Dat is van 1 tot 3 ongeveer. Bij jou zou dat... 4 uur zijn?
    En dan tegen 6 uur avondeten dan zit er ruim 2 uur tussen.
    Ik bied altijd vlak voor het slapen (half 8) nog een fles aan en die drinkt hij op. Dan zou je pap kunnen aanbieden.

Maar wij zijn ook een beetje aan het wiebelen tussen 3 en 2 flesjes. De ene dag wil hij wel, de andere niet.
    Volgens mij mogen ze max. 600cc melk nu inclusief toetjes dus. Dus max. Daar hief je niet aan te zitten natuurlijk.

Ik zou dus zo starten:
    7:00 pap
    9:30 fruit
    Dan slaapje of niet
    12:00 broodje met wat te drinken
    Middag tukkie
    16:00 pap of iets drinken met een snackje ( fruit/rijstewafel/yoghurt)
    18:00 avond eten + toetje
    Naar bed en daarvoor nog papje aanbieden. Hoeft ze weinig so be it maar je hebt het tenminste aangeboden.

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    En misschien als je eerder start wil ze in de ochtend nog een slaapje en dan slaapt ze in de middag iets korter waardoor ze niet zo dicht op het avondeten wakker word?

Hier nog steeds twee slaapjes. Of heeft ze dat nooit gedaan?

8. beebj

beebj Niet meer actief

Ik geef haar ontbijt ook direct bij het opstaan. Normaal liet ik haar slapen tot ze zelf wakker werd, maar dat is gerust rond 11u of later. Nu maak ik haar dus om 9u wakker en daar wordt ze al niet happy van. Laat staan dat ik haar NOG eerder ga wakker maken.

Tussendoortjes geef ik echt niet, anders eet ze haar 'hoofd maaltijden' helemaal niet op. Dit is toch geen probleem? Of moet ze echt tussendoortjes krijgen? Wel krijgt ze na d'r avond eten een toetje.

Inderdaad, ze heeft geen honger waar ze wakker van zou worden. Wij eten meestal rond 18u en rond 19u gaat ze naar bed tot dus de volgende ochtend rond 11u. Omdat ik daardoor helemaal in de knoei kom qua maaltijden en slaapjes, maak ik haar dus wakker om 9u.

Wat jij zegt, olifantje1991, da klopt. Zij heeft zoveel slaap nodig. Dat is soms echt niet normaal! Als ik haar dus laat slapen van 19u tot 11u, slaapt ze smiddags ook nog met gemak 3 uren. Meestal kan zij maar 3 uurtjes wakker zijn en is ze dan echt kapot. Haar wakker houden, heeft echt geen zin. Dan zit ik met een heel jengelig, huilend, ontroostbaar kindje. Zodra ik haar in bedje leg, gaat ze lachen, pakt d'r popje en is vertrokken. Wie ben ik dan om haar wakker te houden, snap je?

Ik zou inderdaad kunnen proberen om 7u op te staan zoals MI87 zegt met dat schema, dat ze dan twee slaapjes doet. Dat heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Eerst sliep ze letterlijk de hele dag. Werd ze alleen wakker voor d'r flesjes. En nu heeft ze zelf 1 slaapje bepaald.

Ik ben heel erg voor het vrij laten. Vind het vaak erg vervelend dat ze zoveel slaapt, maar aan de andere kant, ze zal het nodig hebben?

Ze is overigens 5 weken te vroeg geboren en 2 weken in het ziekenhuis moeten blijven, geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.

9. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Wel heerlijk zo'n slaapkopje maar niet altijd handig hahaha
    Geen idee of het erbij kan horen vroeg geboren en veel slapen. Is ze verder wel actief?

Wel schattig dat popje ;) hier is het nijntje en dan pakt hij het puntje van het oortje en strijkt daarmee onder zijn neus. Dan slaapt ie zo ;)

Wij hebben ook altijd zijn ritme gevolgd en dit is de zijne, wel hebben we een beetje gestuurd soms. Anders kreeg ik geen slaapje om 1 uur maar pas om 3 uur maar dan wil hij laat naar bed. Ik heb hem liever vroeg op bed zodat wij de avond voor onszelf ook hebben. Kwart voor 7 meld hij zich maar dan gaat toch de wekker dus 7 uur starten we echt.
    Je moet ook aan jezelf denken wat in jouw leven/schema/ritme het beste past vind ik.

Maar een meisje die veel slaap nodig heeft, heeft aan 1 dutje op een dag lijkt mij niet genoeg nee.
    En wb tussendoortjes als ze er geen behoefte aan heeft lijkt het me niet mega belangrijk nee. Zal het wel altijd aanbieden. Kan ze zelf kiezen of ze er behoefte aan heeft.

10. beebj

beebj Niet meer actief

Ze is verder wel actief ja en ook kerngezond. Het is alleen dat ze heel veel slaapt en dat ook echt nodig heeft. Echt handig is het inderdaad niet. Zit daardoor ook veel aan huis 'gebonden', haha.

Bij ons gaat er geen wekker. Ofja, alleen voor manlief. Wij hebben een eigen bedrijf en ik werk aan huis. Nu gaat hij dan om 8.30u bij mij, zodat ik om 9u zelf gereed ben en haar wakker maak.

Ja, het is een knuffeltje van Bambam. Een lapje stof met lange armen en een hoofdje. Dat legt ze zelf over haar gezicht en dat ligt er sochtends nog zo, hihi.

Denk dat we inderdaad maar moeten puzzelen... Wat lastig soms hè! Vooral bij haar. Ik hoor/lees nergens dat kindjes zoveel slapen, dus twijfel dan ook snel aan mezelf zeg maar. Overlaatst dachten we in het weekend, we gaan uitslapen en zien wel hoelaat ze zich meldt. Heeft ze dus geslapen van 19u tot 12.30u! En dan is ze nog vrolijk. Uitgebreid in badje geweest, aangekleed en niks geen gehuil om eten. Pas als ze dan dr eten ziet, heeft ze er toch wel heel erg veel zin in!

11. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier een meisje dat ook heel goed is in slapen. Nu zijn de nachten tijdelijk 1 groot drama door vocht achter de oren en slijm achter de longen (ze heeft nu een puffer en hopelijk komen de rustige nachten snel terug).

Maar goed ... het brood/fruit/pap gehannes.... ;).
    ik geef dan wel bv maar hier is het ook vaak een gepuzzel.
    Ze komt vroeg in de ochtend voor bv en leg haar meteen terug in bed.
    rond 8.30/9.00 maak ik haar ook wakker en krijgt ze fruit
    rond 10.00/10.30 gaat ze slapen voor 3 uurtjes.
    Rond 13.00/13.30 wordt ze wakker en krijgt ze een boterham
    rond 14.30/15.00 gaat ze slapen voor 3 uurtjes
    rond 18.00 wordt ze wakker en krijgt ze de warme maaltijd en een toetje.
    rond 19.30/20.00 gaat ze de nacht in.

ze krijgt voor iedere slaap de borst dus dat is ongeveer 4x. Alleen nu komt ze tussen 20.00 en 5.00 wel tussen de 3 en 7x omdat ze pijn heeft :(, normaal dus om 5.00 - 10.00 - 14.30 - 19.30.

Misschien kun je dus ipv pap beginnen met fruit met melk erna, boterham in de middag en dan avondmaal. Dan heeft ze fruit/brood en groente gehad.

fijn he zo'n langslapertjes... alleen lijkt het alsof ze de wakkere tijden alleen maar moeten eten. O ja... ons meisje is al na 1,5 uur wakker zijn kapot en klaar voor bed ;)

12. beebj

beebj Niet meer actief

Oh, stiekem blij te horen dat het niet alleen bij ons zo is, hihihi :D

Bij opstaan fruit en daarna gelijk melk.
    Tussen de middag boterham.
    Avondmaal.

Na de boterham gaat ze naar bed, dan zou ik melk kunnen geven zodra ze wakker is, dus voor haar avondmaal? Dan heeft ze 2x melk.

Volgens de 'richtlijnen' kom ik dan nog 1x melk te kort. Maar goed. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Mocht ze een 3e x melk willen, kan ik die geven voordat ze savonds gaat slapen.

Hey! Misschien wel een goeie zo ja! Ga dat eens testen! :D:D Tnx

Het is precies wat je zegt inderdaad. In de tijd dat ze wakker is, is ze alleen maar aan het eten en drinken dat ik denk van jeeeeetje, gaan we ook nog iets leuks doen?! ;)

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik weet dus niet hoe het zit met flesvoeding, maar onze zoon hield met 6 maanden op met de bv en heeft tot 1 jaar bijna geen melk gedronken. Dat weigerde hij gewoonweg. Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Hij dronk alleen water/thee en diksap. En tot op heden is er niks mis met ons mannetje ;).

het is idd eten/slapen/eten/slapen hahaha. Wel fijn natuurlijk, maar af en toe niet zo handig.

14. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Behalve de ochtend is de rest van de dag precies als hier beebj. Bij ons werkt het prima. En dat ze dan niet 3x drinkt daar kun je niks mee toch? Je kunt het moeilijk door de keel duwen.
    Als je het maar aanbied heb je het in ieder geval geprobeerd. Wij hinken zo ook de ene dag wil hij wel de drie en de andere dag net 2

Deel Deze Pagina