Blaasje op tepel bij borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Eekje, 13 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eekje

Eekje Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.747
    0
    0
    Sinds gisteren heb ik 2 kleine blaasjes (doorzichtig) op 1 van mijn tepels. Het geven van borstvoeding is erg pijnlijk langs deze kant. De pijn bevindt zich zowel ter hoogte van de tepel met de blaasjes als de gehele borst (een soort van spanning ook nog na het drinken).
    Wat kan ik doen om de pijn te verminderen? Moet ik de blaasjes doorprikken? Zou ik hiervoor best een dokter raadplegen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Halle Eekje,

Au, wat je beschrijft doe me direct denken aan een melkblaartje. Dat is enorm gevoelig. Het is een blaasje over de uitgang van een melkkanaaltje. Je kunt je voorstellen dat er na het aanleggen een toeschiet reflex komt, de melk stroomt maar kan er op 2 plaatsen niet uit. Dat geeft stuwing in het achterliggende gebied. dat verklaart enerzijds de pijn in de tepel, anderzijds de pijn na afloop, het gestuwde gevoel zeg maar.

Zie het als een kurk op een fles, wanneer er iets uit de fles moet dan moet de kurk eruit. Je kan dit proberen door onder een lekkere warme douche te staan, lekker te weken, en met een ruwe handdoek goed af te drogen. In veel gevallen "schuur" je het velletje eraf. Je kan ook onder de douche wat proberen te kolven. Sommige vrouwen zien wanneer het loskomt ook en sliertje melk meekomen wat het kanaaltje blokkeerde.

Naar de dokter gaan zou ik als laatste doen. Niet nu direct al.

Succes en ik hoop dat het snel over is.

Ilse

3. Eekje

Eekje Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.747
    0
    0
    Bedankt voor de tip Ilse. Ik ga dat straks eens uitproberen.

Deel Deze Pagina