nutrilon forte of nutriton toevoegen?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Jessmin, Mar 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai allemaal,

Het lijkt of mijn 3 wkn oud zoontje nog erg veel honger heeft na een fles van 150/5 (die er ook veel te snel ingaat). Hij mag dit eigenlijk nog niet omdat hij wél zes keer wil drinken, dus dan krijgt hij teveel. Daarom had ik wat vragen waar jullie me misschien mee verder kunnen helpen.

1. Welke fles is de fles die het meest langzaam drinkt? Hij krijgt nu Tommee Tippee maar dat duurt dus maar 10 min en dan is ie al op.

2. Het cb zegt dat ik nutrilon forte kan geven maar omdat ik huisstofmijtallergie heb adviseert nutricia mij dat ik nutriton moet toevoegen aan de nutrilon hypoallergeen die ik nu geef. Maar aangezien ik niet helemaal zeker weet of hij niet last heeft van krampjes (dan gaan ze ook happen naar alles, schijnt), en hij bij de overstap van bv naar fv verstopping kreeg, vroeg ik mij af, welke optie is het beste voor zijn darmpjes? Nutriton toevoegen of nutrilon forte gaan geven?

3. Welke speen en fles moet ik gebruiken bij het toevoegen van één schepje nutriton aan zijn voeding, mocht ik die optie kiezen? Kan dat gewoon met een 0 maanden speen of lukt dit niet?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis :)

2. adi

adi Niet meer actief

Ik zou je aanraden om even te kijken hoe het gaat als je overstapt op Dr. Brown fles met prematurenspeen. Deze speen is speciaal ontwikkeld voor gulzige kindjes, en met deze fles krijgt de baby helemaal geen lucht binnen.

Het kan best zijn dat je kindje zoveel wil drinken omdat zijn zuigbehoefte niet bevredigd wordt na die 10min. Het is echt nodig om hem minstens 20min over de fles te laten doen, voordat je aan zijn voeding gaat sleutelen.
    Want je hebt gelijk, Forte is heel zwaar, en nutriton kan verstoppen en krampjes veroorzaken.

Ik zou je het volgende willen adviseren:
    - doe even nog niks met de voeding zelf;
    - ga over op Dr. Brown fles met nr. 0 speen (dus die prematurenspeen);
    - laat je kindje iets rechtop zitten en houd de fles zo horizontaal mogelijk. Probeer de borstvoedingshouding na te bootsen.
    De speen moet volleig gevuld zijn met melk, maar daarbuit moet de fles zo horizontaal staan, dat de baby moet werken voor zijn melk. Laat hem krachtig zuigen om melk binnen te krijgen, net zoals aan de borst.
    - stop halverwege de fles, en laat hem boeren en ga daarna rustig verder.

Deze aanpak heeft bij mijn zoontje geholpen, want hij reageerde heel heftig op nutriton, en aan forte durfde ik al helemaal niet te beginnen.

Even een andere vraag: kan het zijn dat ie last heeft van zuur? Hoor je hem slikken, spuugt ie, of ruikt ie zuur uit zijn mondje? Kindjes die last hebben van terugkomend zuur willen blijven drinken, want dan voelen ze die pijn niet.

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #3 Jessmin, Mar 28, 2011
    Last edited: Mar 28, 2011
    @adi: Ja hij spuugt wel regelmatig een mondje of drie terug als ik de luier verschoon. Dan loopt het er een beetje overheen zeg maar. En hij kreunt erg veel. Zou dat op zuur duiden? Hij reutelt en piept ook tijdens het drinken trouwens... ?? (vind m verder niet echt zuur ruiken overigens)

Is die dr. Brown-fles er trouwens ook in een brede-hals-variant? Want hij heeft eigenlijk alleen 'ervaring' met van die borstvoedingsflessen (breastflow-bottle en Tommee Tippee) en die hebben een hele brede zachte speen...

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mijn zoontje deed met Tommee Tippee flessen ook maar 5 minuten over de fles. Na overstap op dr Brown fles doet hij er 15 a 20 minuten over.

De flessen zijn in brede en smalle variant. In de winkels hier in de buurt zag ik alleen de smalle variant, maar via internet kan je ze ook bestellen. Bij sommige sites kan je ook de speciale spenen (prematuurspeen) bestellen.

Succes! Mijn zoon had ineens ook nauwelijks meer last van krampjes!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Nog even naast de goede flessentips:

Mijn jochie ging van forte iets meer spugen, niet teveel, maar als je kindje al spuugt kan het wel wat zwaar vallen.
    Nutriton ging hier wel erg goed. Dat helpt ook gelijk tegen evt spugen, mocht dat een verstopt probleem zijn. Wel kan het soms diarree of verstopping geven, dus dat is even proberen.
    Dus als die fles niet genoeg helpt, zou ik eerst voor nutriton kiezen..

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou zeker nog niet overstappen op forte, gezien jullie niet voor niets Hypo allergeen gebruiken. De tips van Adi klinken erg goed. Hier heeft nutrition trouwens wel goed geholpen, gewoon een kleine speen en nutrition en dan deed ze lang genoeg over de fles. Overigens mag je bij 150+5 wel gewoon 6 voedingen geven hoor, pas bij 180 hoef je over op 5 voedingen.

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Als ik dit zo lees, zou ik (nog) niet over stappen op andere voeding. Het klinkt alsof zijn zuigbehoeften niet bevredigd zijn, en daarom weer snel komt voor een nieuwe voeding.

Ik ga ook mee in de adviezen van Adi. Zelf heb ik ook deze flessen gebruikt (ook de breede hals variant), en ik heb er ook alleen maar goede ervaringen mee.

8. misa

misa Niet meer actief

Als ik het zo lees, zou ik ook indikken met nutriton ipv overstappen. Door het snelle drinken kan hij ook een onverzadigd gevoel hebben en makkelijk spugen.

Wij hebben hier de difraxfles en sinds we nutriton (2 schepjes) gebruiken, hebben we de m speen. Maar wat voor jouw kindje werkt, is uitproberen. Misschien wel alvast een m (of 2) speen in huis halen. Wij hebben trouwens wel de nutrilon omneo voeding (ook ha).
    Of zoals adi zegt de dr brown fles. Deze is ook in brede hals, maar de prematuur speen is alleen in smalle versie volgens mij. Maar is te proberen natuurlijk. Volgens mij zijn de spenen trouwens alleen op internet te verkrijgen.
    Dr.Brown Prematuur spenen, brede fles 2 stuks

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha meiden, dank voor de reacties :) Heb nu met de Tommee Tippee iig 1 schepje Nutriton op 120/4 geprobeerd en die had hij binnen acht minuten met de 0 mnd+ speen op :$ Toen was hij helemaal niet blij (normaal is hij wel blijer na 150/5), dus toen heb ik nog 30/1 na gemaakt. Toen was ie weer iets blijer hoewel het in slaap vallen wel moeite kostte. Ik denk dat het toch wat zwaar op z'n maagje viel? Volgende fles heb ik 150/5 gemaakt met nutriton 1 schepje weer en daar deed hij een krap kwartiertje over. Acceptabel toch? Weer leek het trouwens niet lekker te vallen. Moest echt even krijsen daarna... Hoop zo dat hij geen verstopping of diarree ervan krijgt...

@Suusjeuh: Mag je met 3 wkn wél 150/5 x6 geven? Bij Nutricia zeiden ze dat als hij zo jong was dat dat slecht voor de nieren was, en bij het cb zeiden ze dat dat echt nog teveel was omdat het voor zo'n jong kindje teveel te verwerken is... Ik hoor natuurlijk liever wat jij zegt, dus zou ik de bron mogen weten? :D Ik denk namelijk ook dat 6x 120/4 weer gaan geven, dat hij daar niet echt blij van wordt, gezien ik al bijna drie dagen 6x 150/5 geef...

10. misa

misa Niet meer actief

Soms helpt het om de fles te maken en dan 5 min te laten staan. Dan wordt het wat dikker en moet hij meer moeite doen.
    Succes!

En over de hoeveelheid: ietsje meer dan gemiddeld is niet heel erg, maar niet te veel. :) Als dit niet werkt na even, dan zou je altijd nog kunnen ophogen of als nog naar voeding voor hongerige baby's.

11. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @jois: hmm.. ophogen kan met 150/5 x6 niet meer. Maar ik moet zeggen, ik vind hem het niet verkeerd doen op 150/5 x6, alleen het cb en Nutricia vinden dat het teveel is voor een kindje van 3 wkn. En ik wil zijn nieren niet beschadigen (kijk, dat hij te dik wordt ofzo zou mij geen ramp lijken want bv-babies zijn soms ook echt enorm en die blijven dat ook niet) of hem anderszins qua gezondheid tekort doen doordat ik hem overvoed ofzo... Maar ja, wat is waar? Zijn geboortegewicht was 3810 en hij weegt nu denk ik 4700. Hij zal ook sneller aankomen door de grote flessen. Pff, ik hoop echt dat met het toevoegen van de nutriton hij nu naar 5x 150/5 gaat..

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Nou, ik denk om eerlijk te zijn eerder dat 5 voedingen bij een kindje van 3 weken echt veel gevraagd is! Dat is weinig hoor, in principe zou je dan dus geen nachtfles meer geven, of geen late avondfles zeg maar... Ik wist trouwens niet dat je kindje nog zo jong is, dus ik weet niet presies hoeveel voeding je dan mag geven... Maar de 150ml per kilo gewicht is een richtlijn, sommige kindjes eten minder, anderen meer?

13. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Is dat 150 ml met of zonder schepjes? Ja, hij heeft dus ook eigenlijk nog zes voedingen, maar hij drinkt dan wel 150/5 weg. Dat is dus ook het probleem waardoor ze zeiden dat ik dan beter forte kan gaan geven of aandikken met nutriton. Maar dus 120/4 met een schepje nutriton gaat het ook niet echt worden, dus misschien dan maar 2 schepjes? Ik wil ook niet dat ie direct last van z'n darmpjes krijgt...

14. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ok, nou de krampjes zijn terug hoor. Ons mannetje krijst nu al anderhalf uur de boel bij elkaar, dus die drie keer nutriton in de fles maakt de boel nu alweer één doffe ellende. En moet ik dit nu vol gaan houden of er meteen weer mee stoppen? Hij zal wel moeten wennen maar ik trek dat zo slecht, dat onophoudelijke gekrijs drie uur lang. Had dat met de overstap van bv op kv ook :(

Ook maar die dr. Brown-flessen aan gaan schaffen trouwens. Ik denk dat ik voor nu (totdat die spenen via internet hier aankomen) dan maar weer terugga naar de breastflow bottle. Had ie wel meer last van lucht, maar deed er wel iets langer over...

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Aaah zo zielig, die kramp!! Ik heb het hier ook 2x gehad, toen we beginnen met JPBM en toen we er weer mee begonnen nadat ik geprobeerd heb zonder te doen. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ze hier echt maar 1x kramp heeft gehad van de JPBM, daarna geen last meer van. Hoop dat dat bij jullie ook zo is...

16. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #16 Jessmin, Mar 30, 2011
    Last edited: Mar 30, 2011
    Zucht, nou ik dus wéér de infolijn gebeld, aangezien ventje diarree ervan krijgt en krampjes en daarnaast wel gewoon z'n fles supersnel drinkt. Zegt deze mevrouw weer dat nutriton alleen is voor spugende babies en niet voor hongerige, en dat hij best 150/5 mag 6x want elk kind is anders. Euh.. ok..? Ze heeft voor het gemak ook maar even gedaan alsof hij 4 wkn was. Hmmm. Hij sliep trouwens op de fles van 20.00 uur met nutriton 1 schepje wel meteen tot 02.00. Maar mijn man wou om 02.00 uur geen nutriton meer geven omdat hij er zo van gehuild had. Dus toen een gewone 150/5, en daar deed hij beduidend korter over, de gebruikelijke vier uur tot 06.00 uur...

Weet je, ik vind het zo moeilijk dat al die verpleegkundigen iets anders zeggen, pfff. Nu moest ik ook weer een gewone rechte fles aanschaffen zonder krampjesventiel en poespas. Eentje die hij vacuüim kan zuigen want dan doet hij er tenminste lang mee.. ???

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Lastig zeg, ook al die tegenstrijdige adviezen.

Nutriton wordt inderdaad gemaakt voor spugende kindjes, maar het kan wel helpen om een kindje langzamer te laten drinken. In de praktijk helpt het dus ook tegen de zuigbehoefte/honger.

Ik geloof dat darmpjes soms tot 2 weken nodig hebben om te wennen aan nieuwe voeding. Maar als hij zo moet huilen, en het niet echt helpt, dan is dat ook niet te oplossing.

Ik zou gewoon een speen proberen met een zo klein mogelijk gaatje.

18. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Deepfreeze: van Tommee Tippee heb ik die dus al, althans de kleinste die Tommee Tippee heeft dan, en die drinkt ie dus veel te snel.

19. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ok.. nou heb ik dus die dr. Brown fles gekocht (brede hals, fase 1 speen) en m'n zoon drinkt 'm leeg in 10 minuten. Zucht. Nu weet ik het ook niet meer hoor...

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Heeft hij eigenlijk een fopspeen? Om ook een stukje zuigbehoefte te voldoen?

De smalle dr brown flessen hebben nog een premature speen. Die is nog kleiner. Maar die is er weer niet voor de brede hals..

Share This Page