Kun je door een grote cyste geen eisprong krijgen of staat dat los van elkaar? Vanaf juli lijk ik gewoon iedere cyclus een eisprong te hebben (ik temp en gebruik ovulatie-testen), maar nu ineens deze cyclus-ronde begrijp ik er niks van! Ik zit op dag 19 en m'n temp blijft laag! En dat met een -ongeveer-25 dagen cyclus! Wanneer komt dat rot ei! Laat ik nou net deze ronde bloed moeten prikken als m'n temp 5 dagen hoog is, maar hij is helemaal niet hoog! Heb een ovutestje gedaan gisteren en vandaag en vandaag is de rechterstreep duidelijk veel lichter dan gisteren (in plaats van donkerder) Wel heb ik pijnlijke steken! kan iemand me vertellen of er door een cyste in een eierstok geen eisprong kan ontstaan EN...ik heb vandaag pijnlijke steken aan m'n rechterkant...te vergelijken met die steken die ik vroeger wel eens had in m'n zij met Cooper-test hardlopen!(maar dan meer naar voren toe ipv in m'n zij) Erg vervelend en raar. Wie oh wie weet hier iets van? Mirre
Hoi Mirre, Ik had de laatste controle ook een cyste. Ik zou die dag met menopur hormoonspuiten moeten beginnen, maar door die cyste is dat niet door gegaan. Ik moet een cyclus overslaan en dan weer terug of de cyste verdwenen is. De gyneacoloog zei me inderdaad dat hierdoor geen eisprong kon plaats vinden. Groetjes Nancy
Ik heb sinds maandag regelmatig buikpijn.. Zit nu op CD 8. Ik vrees dat dit ook met de (kleine) cyste heeft te maken. Ik moet vrijdag heen voor een echo, ben benieuwd hoe het er dan voor staat! Groetjes elle
Ook ik had gisteren op cd 3 een echo en had ook een cyste van twee cm,mag nu ook niet beginnen met puregon te spuiten,aangezien ook de cyste hiervan gaat groeien. Nu gaat de behandeling toch verder maar dan gewoon in eigen cyclus zonder hormonen. Dus ik neem aan dat er dan wel degelijk een kans is om zwanger te raken. In mijn geval natuurlijk kleiner aangezien ik nu geen puregon kan gaan spuiten. Kan ook goed zijn dat je andere eierstok nu een eitje er uit gooit . Groetjes Gemma
Temp is vandaag eindelijk omhoog gegaan dus ik denk dat m'n eisprong toch geweest is...vandaar die pijnlijke steken misschien!? Het vreemde is wel dat ik vandaag licht spotting had bij het afvegen na het plassen..roze. Zal het allemaal volgende week wel vertellen bij de gyn. Hoop dat de temp morgen ook nog zo doorzet/hoog blijft dan kan ik zaterdagochtend naar het zh voor bloedprikken om te kijken of er een (goede)eisprong geweest is. Liefs Mirre
Hoi Mirre, Hoe is het nu met je? Met mij gaat het wel goed. Ik ben inmiddels 2 keer nog voor een echo geweest. De cyste zit er nog steeds (links) maar volgens de gyn betekent dat niet dat er geen eitje meer naast past. Het eitje aan de rechterkant zal waarschijnlijk gaan springen. Ook hebben we vandaag een samenlevingstest gehad en deze was helemaal positief! Uitslagen van het bloed waren ook goed op alle gebieden.. Nu maandag weer heen voor een derde echo om te kijken of het eitje daadwerkelijk gesprongen is. Banner klopt dus nieet helemaal, maar ja, met die laatste lange cyclus weet je het ook niet zo goed meer hè Liefs elle
Hoi Elle, Jullie gaan als een speer! Ik heb het gevoel dat bij ons alles zo langzaam gaat. Ik bedoel follikel-meting heb ik nog nooit gehad. Gisterenochtend wel naar het zh om bloed af te laten nemen. Fijn dat alles tot nu toe goed is bij jullie! Het is nu wel zo vrijdag en ik zeg steeds tegen m'n lief: Misschien is de cyste wel weg uit zichzelf, maar de kans is nihil/klein geloof ik. Ben wel benieuwd wat er nu gaat volgen. Het gekke is dat ik zooooooooooooooooooo enorm opzie tegen zo'n stom hsg onderzoek en dat het liefste zou omzeilen. Ga dat wel bespreken met de gyn, want ik zeg nog liever ..doe maar een kijkoperatie onder narcose dan die klote contrastfoto! Morgen moet ik bellen ivm de bloed waardes en dan dinsdag misschien nog een keer bloed laten afnemen. Vrijdag horen we meer ga ik vanuit en dan ben ik waarschijnlijk ongesteld...(heb ik weer haha).....lekker dat uitstrijkje en een inwendige echo. Blij dat ik een vrouwelijke gyn heb! Super vrouw die wil ik houden! Liefs Mirre
Hoi Mirre, Ja het gaat inderdaad wel allemaal snel... Dat benauwt mijn vriend ook wel eens een beetje hoor. Ik zelf vind het alleen maar fijn dat ze dingen uitsluiten en zo en de hele boel in kaart brengen. Mijn vriend is bang dat we zo een twee drie in de molen van IVF zitten zonder dat we t daar over hebben gehad. Dat wordt hem allemaal wat te gortig. Maar ik denk dat het ook maar zo zou kunnen zijn dat ze na deze analyse ons weer een poosje los laten hoor. Want ja als alles goed is.. hebben we toch iets van 60 % kans? Ook al zitten we in ronde 20. Ik zou me niet teveel tegen het HSG verzetten. Lees vooral niets erover op het forum, het is toch bij elke vrouw weer anders joh! Mijn gyn liet die term ook vallen als evt onderzoek en heeft boekje meegegeven. Daat staat ook in dat de meeste vrouwen binnen 3 maanden na de hsg spontaan zwanger raken. Daar probeer ik dan maar aan te denken. Ik wil je alvast veel sterkte wensen deze week bij de uitslagen en bezoek aan gyn. Liefs elle
@Mirre Ps: ik kwam nog een verhaal tegen over cystes op www.stilverlangen.com Ik zet het hieronder even neer. Liefs elle Cyste Veel vrouwen schrikken als door de gynaecoloog vast wordt gesteld tijdens een echoscopisch onderzoek dat ze een cyste hebben. Maar wat is nou een cyste precies? Er zijn verschillende soorten goedaardige cysten: Simpele ovariumcyste of functionele cyste Endometriose cyste Dermoid ( wondergezwel ) Simpele Ovarium cyste of functionele cyste Een veel voorkomende cyste die ontdekt wordt bij een echoscopisch onderzoek is een simpele ovarium cyste. Een ovariumcyste is een met vocht gevulde holte in de eierstok die een aantal centimeters groot kan zijn. Rondom de eisprong is er in de eierstok een kleine holte met vocht (follikel) waarin zich een eicel bevindt. Zon follikel groeit soms door. Men spreekt dan van een persisterende (aanwezig blijvende) follikel. Een andere naam is een functionele cyste. Deze verdwijnt meestal vanzelf. Vaak verdwijnt de cyste binnen 3 maanden. Wanneer de cyste na 3 maanden nog niet verdwenen is en de grote is niet verandert dan wordt er vaak nogmaals 3 maanden gewacht. Soms is hiervoor een hormoonbehandeling nodig. Als de cyste niet verdwijnt kan er sprake zijn van een cyste adenoom, een goedaardige afwijking waarbij zich slijm en ander vocht zich ophoopt in de eierstok. Als de cyste groter is dan 7 cm wordt vaak een laparoscopie ( kijkoperatie ) uitgevoerd om de cyste te verwijderen. Soms verdwijnt een cyste niet. Er kan dan sprake zijn van een cyste-adenoom: een goedaardige afwijking, waarbij zich slijm of ander vocht in de eierstok bevindt. Wanneer je bezig bent met een vruchtbaarheidsbehandeling zoals IVF of ICSI wordt vaak de orale anticonceptiepil voorgeschreven, deze zorgt ook onder andere ook voor een preventieve werking (tot 50%) met betrekking tot het ontstaan van simpele cysten. Endometriose cyste Bij endometriose komt het slijmvies (endometrium) dat de binnenkant van de baarmoederholte bekleedt, ook voor op plaatsen buiten de baarmoeder. Elke maand opnieuw bouwen hormonen het baarmoederslijmvlies op. De eierstokken maken deze hormonen. Aan het einde van de menstruatiecyclus maken ze minder hormonen aan. De baarmoeder stoot dan het opgebouwde slijmvlies af: de menstruatie. Ook het baarmoederslijmvlies dat zich buiten de baarmoeder bevindt - de endometriose - reageert op deze hormoonveranderingen. Zo ontstaan kleine bloedingen in de buikholte. Dit bloed stroomt niet zoals het menstruatiebloed via de vagina (schede) weg. Endometriose kan ook in de eierstokken voorkomen. Het bloed dat tijdens de menstruatie uit de endometrioseplekjes vrijkomt, hoopt zich dan in de eierstokken op. Zo ontstaan holten (cysten) die gevuld zijn met bloed. Omdat oud bloed op chocolade lijkt, spreekt men ook wel van chocolade-cysten. De medische term daarvoor is endometriomen. Bij chocoladecysten of verklevingen stelt de gynaecoloog vaak wel behandeling voor, zoals een laparoscopische (kijkbuis) of grotere operatie. Soms bespreekt de arts nog een aanvullende behandeling met hormonen. Deze cysten zien er anders uit op een echoscopisch onderzoek, dan een simpele ovarium cyste en de arts zal vrijwel direct kunnen zeggen dat het om een endometriose cyste gaat. Dermoid ( wondergezwel ) Een eierstok kan ook in zijn geheel vergroot zijn. Vaak is dan sprake van een dermoid, of wondergezwel. Allerlei soorten weefsel zijn hierin aanwezig, zoals haren, botten en talg. Soms wordt een cyste of een vergrote eierstok ontdekt omdat u klachten hebt, soms ook bij toeval. Om uw klachten te verhelpen of om toekomstige klachten te voorkomen, wordt een operatie geadviseerd.
Dank je Elle voor de tekst betreffende een cyste! Dat je 3 maanden na het hsg meer kans heb om zwanger te worden wordt gez, maar is nooit bewezen. Het werkt natuurlijk wel in het koppie als je je dat voorhoudt. Ik heb gewoon het idee (ja Mirre zit altijd vol ideeen...) dat er 1 eilleider dicht zit en tja dan kan de vloeistof er niet doorheen en dan AUWIE Loop maar ff niet op de zaken vooruit. Eerst maar kijken in hoeverre de gyn weer over endometriose spreekt, want dan zal het eerder een kijkoperatie gaan worden (kunnen ze gelijk de boel doorspuiten in 1 keer) Liefs Mirre