Misschien is het een beetje een domme vraag, maar als je kindje een halfjaar is en je wilt gaan bijvoeden, maar je kindje een aantal weken te vroeg of te laat geboren is, hoe reken je dan? Dus stel dat je kindje te vroeg geboren is, moet je dan wachten met bijvoeden tot je kindje ruim een halfjaar is en dus de gecorrigeerde leeftijd wel precies een halfjaar is? Of hoef je daar geen rekening mee te houden en kan je gewoon beginnen met bijvoeden op een halfjaar?
Wij hebben er geen rekening mee gehouden. Hier zijn ze met 35 weken en 6 dagen geboren. En de dag dat ze geboren zijn is bij mij gewoon de eerste dag, en 27 oktober (de uitgerekende datum) waren ze bij mijn telling gewoon 1 maand (min 1 dag ). Wij zijn 6 maanden en een dag of 10 na de geboorte dag begonnen met bijvoeden. Als we terug hadden moeten tellen hadden we pas met 7maanden mogen beginnen, terwijl voor mij duidelijk is dat je rond de 6 mnd met het introduceren van bijvoeding daarom dus gewoon rond die tijd begonnen. Overleg anders eens met de kinderarts hoe hij/zij over wel/niet terug tellen denkt !
Ik denk dat je dat het beste aan je eigen kinderarts of verloskundige kunt vragen, de meningen zullen daarover wel verdeeld zijn dat de 1 zal zeggen dat je kindje gewoon zo oud is vanaf de dag van geboorte, en de ander zal zeggen dat je de tijd dat het eerder of later is erbij of er af moet trekken. ikzelf sta er altijd van te kijken dat mensen zeggen ja hij of zij is gecorrigeerd eigenlijk zo en zo oud. Mijn kinderen zijn ook te vroeg geboren (niet veel) maar ik reken gewoon vanaf de dag van geboorte hoor, ik zeg echt niet ze zijn eigenlijk 2-3 wkn jonger dan ze nu zijn of dat ze 3 wkn ouder zouden zijn omdat ze langer in mijn buik zouden zijn blijven zitten. je weet immers nooit de datum van conceptie en als jouw kindje in groei wat achter blijft of deze ligt voor op andere kinderen wordt ook aan de hand daarvan je uitgerekende datum berekend of in ieder geval de lengte van zwangerschapsduur die tot 16 wkn wordt bijgestelt maar daar kun je ook geen zekerheid aan ontrekken. is je kindje nou echt prematuur dan is het denk ik wel weer iets anders, maar nogmaals, beter kun je dat aan je eigen huisarts of kinderarts vragen. gr.mamatje
Oh , maar dat doe ik ook niet hoor, ik reken echt vanaf de geboortedag, vind het ook onzin dat ouders de leeftijd soms corrigeren, mits het kindje idd echt prematuur is. Ik vroeg me alleen af of het qua tijdstip van beginnen met bijvoeden iets uitmaakt, omdat ik niet te vroeg wil beginnen met bijvoeden. Bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden!
Whaha, idd mamatje, dat las ik laatst ook ergens banner was anders of leeftijd kindje was anders omdat kindje te vroeg geboren was !
ja inderdaad dat kan ik zelf nooit zo goed snappen, ik kan begrijpen dat een kindje van 4 mnd die 3 mnd te vroeg geboren is net even iets anders behandeld moet worden dan een leeftijdgenootje die niet te vroeg geboren is, en dan bedoel ik inderdaad wat voeding betreft, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet? denk dat op een gegeven moment er niet echt rekening meer mee gehouden hoeft te worden. in mijn ogen is een kindje gewoon zo oud als dat ze zijn gerekend vanaf de dag dat ze geboren zijn.
Idd, hier is er alleen ook door de kinderarts (jaja die ook adviseerde over die fysio voor het lopen ) gekeken naar de ontwikkeling ten opzichte van op tijd geboren kindjes. Kwa voeding vond hij het prima dat we rond de 6 mnd wilde beginnen met de bijvoeding. Alleen vond hij wel dat het groeien tegen die tijd goed moest zijn, anders nog even wachten ! Maar als ik terug tel waren ze de eerste dagen dan niet 1 dag, 2 dagen, 3 dagen oud, maar -30 dagen, -29 dagen enzo? Hahaha! Dat vind ik maar vreemd tellen !
Hoihoi, medisch gezien telt dat wel idd, te vroeg of te laat geboren en zou je dat wel moeten corrigeren. Maar als je vanaf 6 maanden bij wilt gaan voeden, hoeft dat niet perse, omdat je vanaf 4 maanden al bij MAG voeden... at loopt rond die periode dus wel weer los,
Ik ben ook gewoon met 6 maanden gaan bijvoeden. (Mijn jongens zijn met 33/6 geboren) was helemaal geen probleem. Is waarschijnlijk wel afhankelijk van de kindjes en hoe prematuur ze zijn(waren?) en hoe de ontwikkeling verder verloopt. Die van mij waren binnen 2 maanden niet meer te 'onderscheiden' van op tijd geboren kindjes. Ik maak me er ook wel eens schuldig aan hoor aan dat omrekenen b.v. toen Thomas al rond 5 maanden zijn eerste tandje kreeg toen dacht ik wel van pff wel erg vroeg als hij op tijd geboren was was hij pas 3,5 maand bij zijn eerste tandje (maar ja voor het zelfde geld had hij dan pas later zijn eerste tandje gehad)!