Weet nooit zo goed wat ik moet denken over dit soort topics. Fijn voor de huisdieren waar baasjes zoveel voor over hebben. Mensen vinden het vreemd als andere het niet zouden doen. En zielig als er niet alles aan gedaan wordt om het dier te redden. Maar vind het zo dubbel. Want er wordt een hoop geld uitgegeven aan de zorgkosten van een huisdier. Maar hoe zit het dan met de vleeskalveren enz?! Dat wil iedereen maar zo goedkoop mogelijk hebben. Waar is het geld gebleven als we het hebben over een dierwaardig bestaan van hen?
Ik ga er wel vanuit dat mensen die zo veel compassie hebben voor een huisdier, ook zo veel compassie hebben voor een boerderijdier. En dat ze in ieder geval verantwoord vlees kopen, zo niet vegetarisch of veganistisch eten. Maar misschien is dat een beetje hoopvol van me; mensen zijn uitermate goed in selectief denken en handelen
Dat is ook heel dubbel en ik vind dat ook echt erg. Doe er zelf dus niet aan mee, we eten zo'n 2 keer per week vlees, kip of rund, en altijd biologisch.
Ik ben bang dat ik iemand ben die ver gaat voor zijn huisdier maar gewoon vlees in de supermarkt koop, wat waarschijnlijk niet zo verantwoord is... Ik zou best willen dat daar ook mijn aandacht naar uit zou gaan maar het lukt me tot op heden niet me daarin te verdiepen...
@jupke hoewel ik zelf ook vegetariër ben vind ik ook wel dat het moet kunnen om onderscheid te maken. Het feit dat je 1 dier helpt geeft je niet meteen de verplichting om de rest van de wereld ook te moeten redden. Ik geef om sommige mensen ook meer dan om anderen, zo werkt dat nu eenmaal. Als je 1500 uit geeft aan de dierenarts, geef je dat zelfde bedrag vaak ook niet uit aan vluchtelingen uit Syrië , weeskinderen in India, Greenpeace en de Hartstichting. Als vegetariër krijg ik vaak het verwijt "maar je draagt wel leren schoenen!" Is dat krom en hypocriet? Nee je kan het nu eenmaal niet allemaal perfect doen, iedereen bepaalt zijn eigen grens daarin.
Ik ben iemand die dus totaal niet ver gatt bij een dier. Nou ja ver genoeg voor mijn idee maar ga geen kat of hond verzorgen die 24/7 afhankelijk van zorg is. Bijv zondevoeding, insuline etc. Of andere medicatie geven voor nier functie etc. operaties wil ik wel doen als zinvol is. Gebroken pootje bijv laat ik natuurlijk helpen. Speciale voeding voor vacht problemen ook geen probleem. Dagelijks medicijnen, pijnstillers etc voor een dragelijk bestaan. Maanden ellende voor zijn beestje. Nee dat doe ik niet. Levensverlengende operatie bij uitgezaaide kanker, chemo etc al helemaal niet. Maar goed dat zou ik zelf niet eens willen voor mezelf dus kijk daar misschien anders tegen aan. Heeft niks met geld te maken naar gewoon dat ik dat beestje die ellende bespaar en mijn de nodige zorgen. Eet wel biologisch vlees omdat ik juist ben voor een waardig bestaan. Een beestje wat elke dag pijn heeft, maanden ellende, herstel etc voor nog misschien een paar jaar vind ik persoonlijk egoïstisch. Zo'n beestje kun je niks uitleggen, weet niet wat er gebeurd. Ik ben goed voor mijn beestjes. Lopen ze mank ofzo ben ik de eerste die in de rij staat bij de dierenarts. Ben er vaker voor niks geweest dan dat er echt wat was gewoon Just in case. Echter heb ik eerlijk gezegt geen tijd voor een dier wat intensieve zorg nodig heeft naast de zorg voor mijn zoontje ( en zelf ook gronisch ziek). Voor paar weken ivm gebroken pootje oké. Operatie maagkanteling of blaasgruis tuurlijk. Heb kat gehad met blaasgruis, een kitten nog. 2x geopereerd. Speciaal voer en uiteindelijk na 2e operatie nooit meer volledig opgeknapt en in laten slapen ivm niet goed kunnen plassen. Regelmatig blaas legen met catheter had ik hem nog gehad maar ga daar niet aan beginnen.
Ik ga heel ver voor mijn honden. Het moet wel een pijnloos bestaan blijven. Nou weet ik natuurlijk niet hoe het gegaan was. En ik heb het hele topic niet gelezen. Maar ik ben niet zo'n voorstander van loslopende katten buiten. Dit is het gevolg en dan moet je je verantwoordelijkheid nemen vind ik. Even heel zwart wit gezegd
Die opmerking krijg ik ook weleens naar mijn hoofd geslingerd. Meestal antwoord ik 'ja maar ik eet mijn schoenen niet op'. Ik ben geen veganist. Ik probeer zoveel meer dierproefvrije producten te kopen. Verder zou dus ook nooit bont dragen tenzij het van een teddybeer is geweest. Ik wil overigens nog wel vegan schoenen kopen, maar aanbod is niet groot en ik heb moeilijke voeten.
Hij loopt nooit buiten alleen in de achtertuin waar hij niet uit kan. Hij is door de voordeur weg geschoten en was toen noet te vangen
Ik zou hetzelfde doen, en heb iets soortgelijks meegemaakt. Mijn kat kwam op een dag 'terug' en kon niet meer lopen, etc. Ze bleek een gescheurde milt te hebben, en een kapotte heup. Was toen net een jaar oud. Ik heb toen ook gekozen voor de operatie, omdat de kans op herstel 80% was. Heeft alles bij elkaar bijna 3000 euro gekost, en de meeste mensen in mijn omgeving verklaarden mij voor gek! Dat ik zoveel geld daarvoor over had, want het was maar een beest. Een spuitje was goedkoper 😱🙁 Ben tot op de dag van vandaag blij dat ze die operaties (waren er uiteindelijk 2) gehad heeft. Het is helemaal weer goed gekomen, ze doet alles weer en is inmiddels 8 jaar oud 😊
Heel persoonlijke afweging denk ik. Ik ben opgegroeid tussen dieren, mijn vader fokte allerlei exotische dieren als stokstaartjes en wallibi's. Enorm leuk maar keerzijde is dat ze het lang niet allemaal redden, dieren zijn soms hard voor de zwakste in het hok bijvoorbeeld. Daar heb ik van geleerd in ieder geval dat wij als mensen heel anders tegen dit soort dingen aankijken dan een dier dat doet. Zelfs pijn nemen ze anders waar, we hadden beesten met een diepe snede of bijtwonden die doorliepen alsof er niets aan de hand was. Hebben ze dan geen pijn omdat ze dan niet zoals wij lawaai maken? Ik geloof dat niet zo. In jouw schoenen, ik heb geen 900 en al helemaal geen 1500 op de bank staan hoeveel ik ook van mijn huisdieren houdt (nu heb ik ze op het moment niet, maar kan me goed voorstellen hoe lastig de keuze is want dus wel oogegroeid tussen allerlei dieren incl honden). Met wat je noemt erbij, de sondevoeding en operaties en waarschijnlijk niet al te beste kwaliteit van leven voor de beperkte tiid die over is en wat ik geleerd heb over hoe stoicijns dieren kunnen zijn onder verwondingen die pijn moeten doen... dat zou bij mij zwaarder wegen dan mijn behoefte om het dier bij me te houden.
je bent niet gek als je goed voor je diertjes zorgt zolang de dierenarts niet zegt dat het tijd is om inge laten slapen moet je er alles aan doen vind ik je begint ergens aan en dat moet je ook af maken tot het bittere eind ik zie een dier niet zoals anderen het hier zeggen maar als een dier een dier is ook een levend wezen net als ons en die verdienen net zo veel als ons soms vind ik zelfs wel meer aangezien dieren onvoorwaardelijk van je kunnen houden en van zichzelf niet gemeen zijn in tegenstelling tot heel veel mensen hier op aarde 11 jaar is zeker niet oud voor een kat de mijne is ook al 11 en rent en vliegt ook nog steeds door het huis als je een beestje neemt moet je daar gewoon rekening mee houden dat ze ziek kunnen worden vooral als ze ouder worden als je weet dat je dat niet kan betalen om gewoon goed voor je beestje te zorgen kan je er beter niet aan beginnen is zielig voor het beestje dan het is inderdaad gewoon een gezinslid een huisdier waar je zielsveel van houd en wie dat niet zo ziet is geen huisdier waard in mijn ogen
Mijn eerste labrador was zo lief! Na 5 maanden begon hij gek te lopen. Ik naar de dierenarts een hoop foto's en 700 euro armer HD en ED. Zolang het haalbaar is sparen voor de operaties, maar toen begonnen zijn oren. Kuur na kuur na kuur honderden euro's. Vervolgens begon hij te krabben, zijn vacht viel vreselijk uit, overal schilfers en een geur.... De ene test na de andere. Nu is het op te lossen met 1 simpel pilletje per dag... Dat bestond niet. Nog voor zijn 3e jaar en in de bloei van zijn leven hebben wij hem in laten slapen. Het was echt vreselijk. Nu ikzelf kinderen heb zou ik financieel niet zo ver mee gaan als toen, maar zou wel alles in mijn macht doen om ze gezond te houden!
als je niet van plan bent ver te gaan financieel moet je er in mij mijn ogen beter niet aan beginnen want dat is voor niemand leuk dan daarom heb ik ookal bijna 10 jaar een huisdierverzekering omdat ik weet dat er ooit flinke kosten komen laat nu ook al jaarlijks bloedprikken (hoeft niet van de arst) om zijn niertjes in de gaten te houden omdat die wat verhoogd zijn zodat ik er op tijd bij kan zijn zodra hij ander voer nodig heeft en of medicijnen leuk is anders maar ze willen ook graag zolang mogelijk bij je zijn
Nee ik zou het niet doen. Sowieso zijn mijn katten momenteel een bron van irritatie doordat we maar niet van de vlooien af komen en altijd maar bezig zijn met ze uit de babyspullen houden. En maken ze ons snachts wakker door te gaan zitten miauwen.
moet je je kinderen ook maar niet meer verzorgen als ze je nachts wakker maken of als ze ooit luizen krijgen
We hebben op dit moment geen huisdieren maar wat mij betreft zijn ze een onderdeel van je gezin. En ja ik zou dus doen wat ik kan om ze te helpen. En soms betekent helpen juist ze laten gaan. Ik kan lijden echt niet aanzien. Maar als ik wist dat ze er weer bovenop zou komen en minimaal pijn zou hebben dan is dat het geld en de tijd meer dan waard. Sterkte hoor! Vreselijk zo'n ongeluk.
Ligt echt aan de situatie. Voor onze fret hebben we in eerste instantie een hoop geld uitgegeven met een abces in zijn bekkie. Uiteindelijk was het binnen 3 weken terug en aangezien hij al 5 was, was het beter hem te laten inslapen. Toen onze kat van 2,5, niergruis. Heel lang op dieetvoer en dit dus voor beide katten. Apart eten lukte niet. Het kwam uiteindelijk terug toen hij 8 was. Veel geld uitgegeven, wat uiteindelijk voor niets was. Ze hadden hem te kort gespoeld en mee naar huis gegeven waardoor hij dat weekend nog overleed. Onze andere kat had nooit iets. Hij was 12 en dronk ineens belachelijk veel en had een hele opgezette buik. Nu was hij nogal zwaar gebouwd dus speelde waarschijnlijk al langer maar viel niet op. Naar de dierenarts en bloedprikken was drama, moesten hem met 4 man vasthouden. Hij bleek suiker te hebben. Normaal is dat dan tussen de 8 en 9 al heftig, hij had 42. Waarschijnlijk ook nierproblemen en nog meer verdekte dingen. En hoewel ik het met alle liefde voor hem over had, hebben we hem op advies van de da laten inslapen. Prikken zou hel worden en alle onderzoeken ook. Onze hond is nu 7,5. Leeftijd van witte herders is tussen 8 en 12. Het zou er dus volledig aan liggen wat hij zou hebben of we hem zouden oplappen. Als zijn heupen nu bijv zouden doorzakken denk ik niet dat hij er zelf gelukkiger van zou worden als hij geopereerd werd en daarna voor altijd rustig aan zou moeten doen. En bijvoorbeeld chemo bij kanker zou ik ook niet meer doen nu. Dus bij ons ligt het puur aan wat het is, hoe oud het beestje is en wie er geukkiger van zou worden. Wij of het dier.
Hier horen de beestjes mij ons gezin en doe er dan ook alles aan wat mogelijk is, zolang het maar geen lijden is voor het dier zelf. Zou zeker hetzelfde gedaan hebben 1 van mijn katten is in zijn eerste levensjaren meerdere keren geopereerd en op het randje gelegen. Eerst meerdere keren aan zijn ogen en vrij snel daarna meerdere keren blaasgruis. De laatste keer was hij opgegeven en heeft de da een laatste risico genomen. Direct een gat in de buik en via die weg een buisje de blaas in gemaakt. Het heeft allemaal een kapitaal gekost, maar daar heb ik voor gekozen toen ik huisdieren nam. (inmiddels doet die het gelukkig super en is een happy kater) Om van mijn paardje nog maar niet te spreken. Ze begint op leeftijd te raken en dat gaat bij haar helaas gepaard met heel vaak een veearts. Velen zeggen ook dat ze beter een spuit kan krijgen i.v.m. de kosten, maar dat verdiend ze niet. dure grasmaaier 🙈
Ik vind het je plicht als je aan dieren begint om ervoor te zorgen in goede en slechte tijden. Dus als het beestje ziek is moet je daar geld voor achter de hand hebben. Ik vind geld geen reden om het dier in te laten slapen. Begin er niet aan als je er geen geld voor hebt! Ik zie om me heen echt zpveel mensen die dieren nemen maar amper geld hebben om hun eigen kinderen van kleren te voorzien. Echt belachelijk.