Hoezo borstvoeding het beste voor mijn kind...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bloem82, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik wist niet wat ik voor andere titel zou nemen maar ik zit er zo langzamerhand doorheen :(

Ik heb met bv alleen maar een ontevreden kindje die elke keer na een voeding pijn heeft en ligt te kreunen ed. Ik heb van alles al geprobeerd: druk afkolven, tussendoor boertjes laten, ik durf al bijna niks meer te eten enz. enz. maar hij blijft ontevreden.

Ik heb zelf melk teveel en hij stopt niet wanneer hij lekker vol zit, nee hij drinkt door tot er niks meer te drinken valt. blokvoeden heb ik ook al geprobeerd maar dan heb ik de volgende dag weer veel te veel melk.

Bijna elke nacht zit ik minimaal 2 uur met een jongetje die krampjes heeft en elke nacht moet ik het doen met enkel een paar uur slaap. Heb al een dikke griep gehad met koorts, had/heb misschien een baarmoederontsteking en moet het rustig aandoen maar dat wordt hem zo niet ;)

Maar boven alles is mijn zoontje die niet lekker in zijn vel zit. Mijn andere zoon had exact hetzelfde en die kwam pas lekker in zijn velletje te zitten toen ik bv en kv ging combineren.

Wat is dan wijsheid: ten koste van alles doorgaan met volledige bv omdat IK het perse wil, terwijl ik tegen anderen zou zeggen dat dat niet moet en ik normaal gesproken fv een prima vervanging vind.

Of weer combineren met hypo allergeen en dan waarschijnlijk weer een knulletje wat lekker in zijn velletje komt.

Normaal zeggen ze dat bv het beste voor je kindje is, maar is in dit geval niet de tweede optie het beste voor MIJN kindje?

2. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Ik zat met bijna dezelfde situatie alleen kwam er bij mij bijna niks uit en op een gegeven moment na 2,5 week zo'n gefrustreerd meisje dat ik mijn borst nog maar bloot hoefde te doen of ze begon al te gillen ook kwam ze niet goed aan want dat beetje dat ze binnen kreeg spuugde ze gelijk weer uit omdat het te dun was... Ik ben toen naar volledige kv overgegaan nu heb ik een kindje dat al vanaf 3 weken doorslaapt. Ze slaapt nu van 22.30-7.30 uur en is zeer tevreden.

Meid doen wat het beste voelt maar als je mijn verhaal leest weet je wel wat ik je zou aanraden... en je stopt niet helemaal toch dus je geeft nog een deel bv mee aan je kindje, als jij daardoor een tevreden blij kindje krijgt moet je dat zeker doen!

Succes met beslissen :)

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Als je teveel melk hebt zou ik eerst dat oplossen... blokvoeden moet je niet 1 dagje doen het duurt ff voordat het werkt. Om alles goed te begeleiden zou ik echt contact opnemen met een lk.

ik heb bij alle 3 de kids verschillende problemen gehad. bij de laatste teveel melk en hij bleek een kma te hebben. De periode dat het niet onder controlle was was het drama maar toen dat was opgelost ging het goed en het is nu genieten. Ik zou mezelf herpakken, actie ondernemen, lk bellen en doorgaan...
    Ik ben niet doorgegaan met bv omdat IK het perse wil maar omdat ik het beste wil... en soms moet je daarvoor jezelf overtreffen. Waar een wil is is een weg maar of die wil er is kan alleen jij bepalen. Succes

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua samenstelling is het het beste.
    Maar de manier van drinken KAN niet werken bij je kindje, door verschillende omstandigheden.
    Met overproductie heb ik het zelf het handigste gevonden om vooraf af te kolven totdat het er niet meer uitspoot, (maar je kunt ook even afkoppelen als je de tsr voelt, en dan weg laten lopen in een doek ofzo). Op die manier kon ik stapsgewijs de overproductie verminderen, (ik ben gaan voorkolven met een week of 2 en dat is nodig geweest tot een maand of 2,5-3) want dat is idd niet van de ene op de andere dag weg.

Dus misschien dat eerst nog even proberen?
    Dan voorkom je waarschijnlijk EN het probleem van de krampen, EN het probleem van het overvoed zijn...

5. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Balen zeg, zo had je het je natuurlijk ook niet voorgesteld.

Geef je 1 borst of 2 borsten per voeding? Hier in het begin hetzelfde probleem, en sinds ik 1 borst geef, is het al een stuk beter (en in het begin altijd de druk er een beetje afgekolfd)

Wat je anders kunt doen is even contact opnemen met een lactatiekundige.

Volgens mij woon je vlak bij mij? (of dat is een andere bloem)
    Kraamzorg het groene Kruis heeft lactatiekundigen in dienst. 050) 366 64 27 is het tel. nr.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik lees twee mogelijke problemen.. Je hoort heel vaak dat kindjes krampen krijgen van de zogenaamde voormelk. Voor hoever dat waar is weet ik niet.
    En wat je zegt, dat de kleine maar blijft drinken, ook al heeft hij genoeg gehad.

Als ik in jouw situatie zat zou ik proberen om de melk te kolven en dat in een flesje te geven, om zo de hoeveelheid te controleren.

En ik zou proberen om de waterigere voormelk af te kolven en dan de baby de vettere melk uit de borst te laten drinken, zodat hij van minder melk verzadigd raakt. Dat schijnt te helpen tegen krampen.
    Ik bedoel daar niet mee dat hij maar weinig moet gaan drinken maar dat hij wellicht niet verzadigd raakt van de waterige voormelk en daardoor door blijft drinken.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Had jij een tijdje geleden niet ook al deze vraag gesteld? Of was dat iemand anders die precies hetzelfde probleem had?

Ik had ook overproductie in het begin, heel vervelend. Deed baby aanleggen en als ik tsr voelde (au au) de baby eraf halen (werd wel boos haha) en stroom opvangen in doek (ook even meeknijpen) tot het ophield met stromen. Dan weer baby aanleggen. Die dronk dan stukken rustiger, als het onrustig bleef dan herhaalde ik het nog eens.
    Liet hem ook rechtop drinken (anders kwam alles er weer uit).

Zoontje is nu 3 maanden en mijn productie is echt helemaal normaal. Heb geen compressen meer nodig (versleet er zo 7 op een dag per borst, 's nachts sliep ik met handdoeken in mijn bh) geen stuwing meer als het voedingstijd is, tsr doet geen pijn meer, zoontje drinkt heerlijk rustig. En ik geef nu twee borsten per voeding in plaats van eentje zoals in het begin. Genieten dus.

Als je het echt niet ziet zitten zou ik eerder gaan kolven en dat in een flesje geven totdat je productie normaal is. Maar goed dat ben ik :)

8. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    @Lisette bedankt voor je reactie :) ik houdt het in mijn achterhoofd!

@Zeeuwsmeisje: Blokvoeden heb ik een paar dagen geprobeerd... En idd ik wil ook het beste voor mijn zoontje en dat is bv op dit moment niet volgens mij, hij voelt zich hardstikke ongelukkig. Tevens heb ik nog een knul rondlopen die ook aandacht nodig heeft en elke nacht met maar een paar uur slaap breekt me nu op, ik kijk scheel van vermoeidheid.

@Rozemarijke: vooraf afkolven heb ik gedaan, weg laten lopen in een doek doe ik. Kolven ga ik nu nog proberen.

@Lizab: Ik woon idd vlakbij je :) ik geef over het algemeen 1 borst, maar soms twee borsten omdat mijn productie dan weer gekelderd is (ja mijn produktie vliegt heen en weer ;))

Lactatiedeskundige staat nog in de planning, maar die heb ik met mijn oudste ook gehad en die beweerde dat hij niet teveel kon krijgen toen ik dat vroeg omdat ik het vermoeden had en dat hij spruw had. Achteraf bleek hij dus wel teveel te krijgen en was zijn tong wit van het vele melk en niet van de spruw. Dus echt een superervaring heb ik er niet mee ;)

Maar hoe zit dat dan? Ik had geen kraamzorg bij het groene kruis maar bij icare, kan ik dan niet beter icare bellen?

@ratatosk: Voormelk kolf ik al af, maar dat geeft weinig/geen verandering ;)
    Flesje kolven ga ik nu idd proberen.

Ook probeer ik sinds gisteren nu minder op verzoek te doen omdat hij gewoon vol zit, hij groeit ook zo'n 350 gram per week dus dat zit goed. Misschien dat een schema beter is ipv op verzoek, met mijn oudste was dat volgens mij wel zo. Tevens krijgt hij sƔvonds dan zijn laatste voeding en wordt hij rond 2.30 uur weer wakker, deze voeding heeft hij volgens mij ook niet nodig, maar hij vraagt hem wel gevolgd dus door overvol te zijn en een paar uur op te zitten met hem. Hoe kan ik dat het beste rekken? Let wel: het is niet mijn bedoeling hem door te laten slapen want als hij voeding nodig heeft mag hij dat natuurlijk ;) maar hij maakt zichzelf wakker door OF regelmaat OF door krampjes, maar niet door honger te hebben volgens mij.

9. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ik denk dat het belangrijker is om te kunnen genieten van elkaar. dit moet niet ten kosten gaan van de soort voeding die je geeft.
    conclusie kun je hier denk ik zelf uit halen. is een moeilijke keuze maar kijk naar wat het beste totaal plaatje is voor zowel jou als de kleine!

succes

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je kunt ook Icare bellen, daar heb ik geen ervaring mee. die van het Groene kruis zijn in ieder geval echt erg goed.
    Maakt niet uit dat je daar geen kraamzorg hebt gehad hoor, dit staat er verder los van.

in ieder geval heeel veel sterkte!

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik weet niet wat het beste is voor JOUW kindje, maar ik heb wat jij schrijft ook allemaal meegemaakt en geef mijn zoontje nog steeds borstvoeding.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #12 dirksmama, 1 apr 2011
    Laatst bewerkt: 1 apr 2011
    De klachten die je kindje heeft lijken alles te maken te hebben met teveel melk (hyperlactatie) en misschien een te sterke melkstroom. Dat is op zich goed aan te pakken, op borstvoeding.com staat er een erg duidelijk artikel over. Je kunt ook een lactatiekundige inschakelen. Hyperlactatie is een typisch probleem voor de kraamtijd (eerste 6 tot 10 weken), maar het kan echt heel vervelend zijn voor een kindje. Troost is dat het ook overgaat, en dat je daarna nog lang door kunt gaan met voeden.

Ik zou zeggen, lees het artikel eens, probeer de dingen die er genoemd worden, en alle dingen die de moeders hier ook al noemen.
    Als jij de indruk hebt dan een combi van borst en fles (zou ook nog met afgekolfde melk kunnen) meer rust creƫert, dan kan dat ook, dat hangt ook echt af van je persoonlijke situatie natuurlijk.

13. Bri

Bri Niet meer actief

LK (en dan een andere dan de vorige keer) inschakelen zou ik als eerste doen.
    Dan zou m'n tweede optie zijn: afkolven en moedermelk via een flesje geven.
    Pas als derde zou ik overstappen naar HA kunstvoeding. Is ook niets mis mee om dat te doen.

Bij allemaal geldt: je weet pas of het werkt (of je zoontje lekkerder in z'n vel komt te zitten) als je het probeert.

14. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik ben ook op 13 februari bevallen van een zoontje :-D

Ik ben sinds vorige week gestopt met de borstvoeding. Bij mij liep het al nooit echt lekker...aanhappen moeilijk, weinig melk etc. Heb nog een tijdje gekolfd en dat aangeboden, daarna nog weer tijdje aanleggen geprobeerd maar het bleef gewoon moeilijk gaan. Nu ben ik helemaal over op KV en ik zeg je eerlijk...wat een verademing: RUST! Mijn mannetje is blij, mijn stress is weg en we knuffelen nu gewoon extra veel :). Het is natuurlijk voor iedereen anders en het is en blijft altijd je eigen keuze maar voor mij is stoppen echt een goede beslissing geweest.

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Allemaal bedankt voor jullie tips :)

Ik heb zelf de volgende dag contact gehad met mijn ha en samen hadden we een plan van aanpak gemaakt :D ik zou eerst alles afkolven om te kijken of er verbetering zou komen.

Ook heeft ze me laten zien hoe hij misschien beter een boertje kan laten. Dit probeerde ik thuis en er komen toch boeren uit (zijn geen boertjes meer ;)) dus ik ben eerst nog gaan kijken of dat het probleem is en tot nu toe lijkt dat het grootste probleem te zijn samen met teveel voormelk wat krampjes veroorzaken maar als ik dat heb kolf ik eerst wat af (deed ik ook al)

Dus het gaat nu stukken beter!

Alleen clusterd hij savonds. Hoe lang gaat dat door? Want het is niet handig voor als we visite hebben of op visite gaan, ik krijg er last van en hij is dan snel driftig (valt hij eindelijk in slaap leg je hem weg wordt hij wakker en boos omdat hij weer meer wil en nee, ik leg hem niet te snel weg, neem alle tijd met hem ;))

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een aantal maanden! Wij deden visite overdag/in het weekend. Mijn man werkt ook hard en daar hebben we 's avonds helemaal geen puf voor.

17. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Fijn dat het al beter gaat meid en goed dat je hulp gezocht hebt, ik herken het verhaal ook, bij mijn zoon had ik ook teveel melk maar in samenwerking met een lk is het allemaal goed gekomen en heb ik een half jaar bv gegeven.

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bij ons duurde dat ongeveer 3 maanden, ik dacht dat het nooit meer goed zou komen en nooit meer fatsoenlijk bij de visite zou kunnen zitten.
    Daarna was het ineens over en nu ligt hij (4 maanden oud) om half acht zeker al voor pampus in bed. Genoeg tijd voor bezoek enzo dus :)

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Clusteren duurde hier ook 3 maanden.

Deel Deze Pagina