Hallo, Ik slik sinds een jaar een antidepressiva medicijn genaamd citalopram op een dosis van 20mg. En nu wilde ik eigenlijk weten of je zwanger mag worden met dit medicijn. Ik krijg allemaal tegenstrijdige antwoorden. Is er iemand die dit ook heeft gehad ? Groetjes
Dit is de officiële informatie over dit medicijn icm een zwangerschap: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/c/citalopram#zwangerschap Hopelijk heb je er wat aan. Ik zou je zwangerschapswens sowieso bespreken met de arts die het medicijn aan je voorschrijft.
Wat manaolana zegt, ik zou het ook even met de arts bespreken of eventueel informeren naar poppoli indien nodig?
https://www.lareb.nl/teratologie-nl/zwangerschap/#TOC_SSRI_s_selectieve En dan even bij de SSRI's kijken. Maar ga ook een gesprek aan met de huisarts over je medicijnen, misschien moet de dosering worden aangepast of andere medicatie. Ik gebruik ook medicatie. Een van mijn astma medicijnen is omgezet naar iets anders toen ik begon met zwanger worden. De amitriptyline gebruik ik in zeer lage dosering voor de fibromyalgie. Omdat ik hier veel baat bij heb hebben we deze niet veranderd. Wel het advies om vanaf dat ik met verlof ga afbouwen/stoppen ivm kleine kans op ontwenningsverschijnselen bij de baby. En liever niet gebruiken bij borstvoeding.
Ik heb het ook geslikt ivm postnatale depressie en mocht hier niet zwanger mee worden. Ben gaan afbouwen en na een tijdje stabiel zonder medicatie zijn wij ervoor gegaan. Ik wilde niet met een niet goede psychische gesteldheid weer een zwangerschap ingaan. Mocht je niet zonder kunnen kan je overstappen naar medicijnen die ‘wel mogen’ oftewel veiliger zijn
Ja het gekke is dus dat het volgens de poppoli wel kan en ook met bv mag. Maar volgens de site die manaolana door geeft weer niet.
Ok! Ik weet het niet... zowel mijn arts als psycholoog zei dat het niet kon tegen mij. Misschien even de huisarts bellen? Zit je voor altijd aan de medicijnen? Of kan je net als ik af bouwen?