Hallo damens, Ik heb een maandag te horen gekregen dat mn bloeddruk veelste hoog was, gisteren weer op controle geweest en hij was 144/90. Nu aan de medicatie om de bloeddruk omlaag te krijgen en volgende week en dinsdag weer op controle. Nu ben ik beginnen met piekeren wat betreft de bevalling .. Hoe ging het bij jullie in deze situatie? Ik ben allerlei beelden in mn hoofd aan het halen waar ik niks aan heb natuurlijk .. Ik hoor jullie reacties graag!
Hoi Melissa, Ik heb dan wel geen hoge bloeddruk gehad, maar wel zwangerschapscholestase waardoor ik met 36 weken en 1 dag ben ingeleid. De bevalling ging als volgt: Wij moesten ons in de ochtend in het ziekenhuis melden (vooraf bellen om zeker te zijn dat er plek was). Dat was spannend, gezien ik al wat ontsluiting had, hebben ze mijn vliezen gebroken (in het geval dat het niet kan krijg je vaak eerst een ballonnetje). Daarna heb ik een ruggenprik gekregen. Omdat mijn lichaam meteen weeën aanmaakt zodra de vliezen zijn gebroken, kwamen de weeën direct op gang, 5 uur later werd onze dochter geboren. Voor ons het 4e kindje (anderen zijn met 37,6 37,5 en 37,1 geboren). Om eerlijk te zijn was ik best bang.. In het ziekenhuis vertelde ze ons dat de baby prematuur is, waardoor het van de baby af zou hangen hoe ze het zou doen. Er was een kans dat de baby direct de couveuse in moet of extra begeleiding nodig heeft. Ik vond dat heel verdrietig. Toen het zo ver was dat ik mocht gaan persen werd ik daarom bang dat ze haar meteen mee zouden nemen, niet bij mij op de buik zouden leggen, en vielen de weeën weg. Op eigen kracht is ze vervolgens binnen 10 minuten geboren. Ze maakte het goed! Ze was iets over de 6 pond, en had direct goede apgar scores (gelukkig). Gezien het een prematuur betreft, prikken ze standaard bloed bij de baby om alles te controleren. In het geval van onze dochter bleek de bloedsuikerspiegel niet in orde. We moesten in het ziekenhuis blijven. Op dag 2 bleek ook de waarde van de bilirubine (geel zien) te hoog en toen moest ze alsnog naar de couveuse afdeling een bedje in met een blauwe lamp. Dit zijn typische prematuurkwaaltjes. Na 3 dagen mocht ze uit het bedje en een dag later mochten we naar huis. Hou er rekening mee dat als je kindje voor de 37 weken geboren wordt dat: - ze bloed gaan prikken om alle waardes te bepalen - ze je kindje de eerste dagen observeren - Je zeker een paar dagen in het ziekenhuis blijft (neem genoeg kleertjes ook voor jezelf mee.) - Er een kans bestaat dat het kindje extra hulp nodig heeft of tijdelijk wordt opgenomen op de couveuse afdeling. Afhankelijk van hoe het gaat mag je meestal rond de tijd dat je anders 37 weken zou zijn naar huis. Wordt je na de 37 weken ingeleid, dan gelden er andere protocollen, is het kindje meestal wat meer rijp en mag je in de meeste gevallen snel naar huis. Die ene week maakt veel verschil. Mocht je nog vragen hebben dan stel ze maar. In principe is het zo dat hoe langer je kindje blijft zitten (tot 38 weken) hoe beter, tenzij het om andere medische redenen niet langer verwantwoord is. Hopelijk slaan bij jou de medicijnen goed aan en kun je het nog 1 of 2 weken rekken. Sterkte!
Super bedankt voor je reactie! Dit lucht enorm op zich wat te kunnen verwachten .. Als ik eventueel nog vragen heb zal ik ze zeker stellen!
Nog een paar tips: Mocht je eerder worden ingeleid hou het bezoek (behalve de meest naasten) de eerste dagen af. Een kindje dat net wat te vroeg komt, heeft vaak wat meer ondersteuning nodig, je hebt de eerste dagen vast ook wat zorgen, het is een medische reden dat je nog in het ziekenhuis bent, het is fijner om het bezoek daarna thuis te ontvangen. Ik zou ook even goed aan je vk navragen wat de (mogelijke) consequenties zijn van het bevallen met hoge bloeddruk na de 37 weken, wat de protocollen zijn, hoe lang je nog moet blijven, effecten op jezelf en de baby etc. Dan ben je een beetje voorbereid.
Ik was ingeleid bij 36.5, bloeddruk ging niet meer omlaag en de ctg zag er steeds slechter uit. Zodra ik meer tijd heb zal ik mijn verhaal hier neerzetten. Laat maar ff weten of je specifieke vragen hebt, kan ik ze meteen beantwoorden
Oke dan, ook vervelend zeg meid! Bij mij zien de ctg's er 'perfect' uit zeiden de verloskundige in het ziekenhuis, verder voel ik de beebie heel goed en regelmatig dus hoop niet dat daar verandering in komt ..
Ik las in een ander topic dat je ook wat eiwit in je urine had? Hoef je niet opgenomen te worden dan? Ik kreeg met 36wk. ook ineens hoge bloeddruk, 150/100, toen ook om de dag naar gyn. of verloskundige, met 37wk. ook eiwit in urine en lever en nierwaarden en bloedplaatjes achteruit dus zwangerschapsvergiftiging, opgenomen en de volgende dag al ingeleid vanwege de bloeddruk die rond de 170/115 was op het hoogst, medicatie hielp niet meer. Ik zal m'n bevallingsverhaal hier niet uitgebreid neer zetten daar heb je niets aan want zo hoeft het bij jou echt niet te gaan, ik ken verhalen genoeg die ook ingeleid zijn om een hoge bloeddruk wat prima is gegaan. Uiteindelijk is ons meisje met een spoedkeizersnee geboren en allerlei andere complicaties dus we zijn bijna 2wk opgenomen geweest. Maar mocht je gewoon bevallen en alles gaat goed verder met jou en je baby dan moet je minstens 24 uur blijven na de bevalling om je bloeddruk in de gaten te houden (zo was het mij verteld ieder geval). Dan kun je daarna lekker naar huis. Dit is wel alleen als je na de 37wk. ga bevallen. De medicatie word meestal langzaam aan afgebouwd aan de hand wat jou bloeddruk doet na de bevalling. Heb je meer vragen dan hoor ik het wel. Sterkte hoor is best spannend hé.
Ja klopt bij de vk teste ze met een strip in mn urine +1 eiwit. Na 2x urine ingeleverd te hebben in het ziekenhuis hebben ze daar verder niks over aangekaart .. Vandaar dat we ook zo machteloos staan ..
Vervelend he, die bloeddruk. Voel je je verder wel goed? Ik lees even met je mee, ben 37 + 3 en heb vanaf vandaag ook bloeddrukverlagers. Omdat ik geen klachten heb en mijn bloed en urine en de CTG's goed zijn willen ze het liefst dat de bevalling vanzelf op gang komt. Dus hopelijk slaat de medicatie aan! Weet iemand of het standaard is, 24 u blijven na de bevalling met hoge bloeddruk? Ook na 37 weken?
Ik voel ne verder perfect! Heb totaal geen klachten ook en bloed/ctgs zijn allemaal goed .. Dus ik snap het ook niet soms .. Volgende week dinsdag zouden we wel meer horen hoop ik wat nou verder de planning is
Wel gek dat je pas dinsdag terug hoeft, ik moet om de dag.... Hou jezelf goed in de gaten hoor! Het kan snel omslaan dat is het verraderlijke ervan!
Okay hierbij mijn verhaal... Ik liep al in het ziekenhuis vanwege mijn hoge bloeddruk, maar mijn bloeddruk is behalve in begin zwangerschap eigenlijk niet hoog geweest. Tot met week 34, dus moest ik de week hierna weer terug komen. Met 34.6 weer controle, toen bleek mijn bloeddruk veel te hoog te zijn. Toen nog bloedprikken en had ik eiwit in mijn urine. Helaas mocht ik niet meer naar huis en werd ik meteen opgenomen in het ziekenhuis. (ik moest zelfs nog een week werken!) 2 Weken in het ziekenhuis gelegen, elke dag CTG en medicijnen. Op een gegeven moment ging het wel beter, en zodra er thuis monitoring beschikbaar was (ivm de dagelijkse CTG) zou ik naar huis mogen. Helaas is dit niet meer gebeurt. De eerste week had ik nog een groei echo, en toen bleek dat DL een klein meisje was, en haar gewicht werd geschat op max 2300 gr. Ik zou met precies 37 weken in geleidt worden, maar ik werd gek van het wachten, en voelde me steeds minder goed. De CTG's zagen er ook steeds minder goed uit, dus met 36.4 een balloon katheter. Toen kreeg ik een paar heftige weeen, dit ebte weer weg en de ballon viel er al uit na ca 4 uur. De volgende ochtend vroeg aan de weeen opwekkers, meteen veel pijn, erg heftige weeen. Dus snel een ruggenprik, duurde even voor dat die gezet was. Maar zodra die gezet was, kon ik persen! Was ik opeens van 4 naar 10 cm gegaan binnen een uur. De hele bevalling heeft 4 uur geduurd. Mijn dochter was uiteindelijk erg klein, 44 cm & 2240 gr ze hoefde gelukkig niet de couveuse in. Ik moest verplicht 48 uur in het ziekenhuis blijvenvoor controle, alles was goed, nog een extra dagje in het ziekenhuis omdat DL wat geel zag (uiteindelijk niets aan de hand) en dag 4 EINDELIJK naar huis Ik geloof dat DL niet meer gegroeid is sinds ik opgenomen ben in het ziekenhuis, ze was even groot als toen bij de echo. Ze zag er ook echt uit als een prematuurtje. Dit is heel heel snel mijn verhaal, als je nog vragen hebt hoor ik ze graag
Nee en dat is heel verradelijk! Ik had ook geen klachten, maar bloeddruk was flink te hoog. In het ziekenhuis elke dag vroegen ze; - hoofdpijn (nooit gehad van de bloeddruk) - hou je vocht vast (op einde wel ja, 1 van de reden dat ik eerder ingeleid mocht worden) - Sterretjes zien (af entoe, meestal in de douche) Ik had volledige bedrust dus was wel een raar idee dat ik niet eventjes naar buiten mocht terwijl ik me best goed voelde.
Wat raar dat je pas dinsdag hoeft? Ik moest met die medicatie voor hoge bloeddruk elke dag ctg en urine inleveren.. Na 3 dagen nog niet gedaald dus ingeleid..
Wij vinden het ook heel erg apart gaan .. Bij mij is ze al wel vanaf 30 weken ingedaald maar toch snap ik de werkwijze van het ziekenhuis niet ..
Goh wat een verhaal, ben er stil van! Ja ik heb dus denk ik ook nooit hoofdpijn gehad van de bloeddruk. Hou volgens mn vriend ineens veel vocht vast (was mij niet opgevallen) Sterretjes zie ik ook meestal al je net onder een wat te warme douche staat maar das ff wat koeler zetten en het is weer weg .. Ik voel me buiten ook veel lekkerder, gisteren met het lekkere zonnetje met de hond en zn balletje gespeeld en dat voelde echt goed .. Ik heb helemaal geen adviezen meegekregen wat betreft eten of beweging dat is ookal zoiets wat ik niet snap ..
Ik had met 35.4 weken een te hoge bloeddruk en kreeg volledige bedrust opgelegd. Met 36.4 weken was mijn bloeddruk nog steeds te hoog en ik moest die week om de dag op controle komen waarbij alles werd nagekeken. Verder had ik nog steeds volledige bedrust. Omdat ik me steeds zieker voelde worden (enorme hoofdpijn) ben ik met 37.4 weken opgenomen en met precies 38 weken ingeleid. De bevalling verliep goed en na een aantal weken was mijn bloeddruk weer gewoon. Mijn dochter was gewoon goed qua formaat en gewicht, zij heeft gelukkig nergens last van gehad! Nu ook weer steeds meer hoofdpijn en soms knijp ik hem wel, ik hoop zo dat ik het dit keer 'normaal' uit kan en mag lopen.
Ik heb ervaring met 2 bevalling met hoge bloeddruk en zwangerschapsvergiftiging. Bij de eerste schommelde mijn bloeddruk tussen de 85 en 95 ( onder druk) + eiwit in de urine. Ik werd een paar keer opgenomen. Rust hielp goed. Uiteindelijk spontaan bevallen tijdens een opname met 40+ 3 weken Bij de tweede bleef mijn onder druk hangen op 100 en ben ik ingeleid met 38 weken. Ik had de avo d ervoor geen ontsluiting. Men besloot de volgende dag de baarmoedermond rijp te maken. Bleek niet nodig te zijn. Het toucheren had wat geholpen en ik had 3 cm ontsluiting. Ik kreeg een infuus met weeenopwekkers en een met remifentanil en beleefde een heerlijke, makkelijke bevalling van 6 uurtjes en snel persen. Ik was wel uitgescheurd. Het hechten vond ik het ergst van die hele bevalling.
Ik ben aankomende zaterdag 37 weken en wordt dan ook ingeleid. Gisteren was bij de eerste meting mijn bloeddruk 160/105, 150/95 en .../90 dus inderdaad met rust daalt hij wel iets. Ik ben nerveus voor het inleiden maar het zal wel goed komen