Hoge bloeddruk en eiwit in urine

Discussie in 'Gezondheid' gestart door M84, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Na me een heel weekend niet lekker te hebben gevoeld (bovenbuikspijn uitstralend naar de rug, geen eetlust en erg moe) had ik gisteren toevallig een afspraak bij de VK. Wat bleek, bloeddruk 140/90 (vorige keer onderdruk van 70). Meteen doorgestuurd naar de gyn, omdat ze zich toch wel zorgen maakte omdat ik met deze termijn deze klachten al heb. Bij de gyn was mijn bloeddruk 150/95, gelukkig een goede echo én ook de bloeduitslagen waren goed, maar helaas wel teveel eiwit in mijn urine.
    Ik mocht gelukkig naar huis (er werd al gedreigd met ZHopname). Nu moet ik dus 24u urine sparen en moet ik morgen weer terugkomen om de urine in te leveren en bloeddruk te meten. Ik hoop natuurlijk dat alles oke is, maar maak me uiteraard ook best zorgen. Ik probeer rustig aan te doen (meteen een werkverbod van de VK gekregen:(), maar moet nog wel erg aan het idee wennen. Iemand ervaring met deze klachten zo vroeg al in de zwangerschap?

Alvast bedankt!

groet,
    M84

2. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Niet zo vroeg (33 weken) maar wel bekend met de klachten.
    Helaas duidt alles op zwangerschapsvergifitiging (PE/HELLP), en dat is niet mals.

In het topic prematuren kun je hier vanalles over terug vinden. Hoop voor je dat het meevalt en dat de klachten onder controle blijven.

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Het hoeft geen HELLP te zijn...
    Pre-Eclampsie (en Eclampsie, dus de vergrotende trap met soort epileptische aanvallen) en HELLP zijn twee verschillende dingen.
    HELLP komt niet zo heeeel erg vaak voor als dat soms lijkt, vaak is het wel in combinatie, maar Pre-Eclampsie komt vaker voor zonder HELLP.

Eerlijk is eerlijk als ik het zo lees dan zou ik ook denken aan PE. Maar die eiwitten... kan minder zijn als je goed schoonmaakt van onderen (dus gewassen plas geven zoals dat zo mooi heet).

Kans is groot dat ze jou nog goed onder controle gaan krijgen, dus met veel rust (alleen maar wassen en plassen om uit bed te komen), evt. bloeddrukverlagers. Ze gaan nu echt wel proberen om jouw stabiel te krijgen/houden. En ja.. een opname in het ziekenhuis is mogelijk, maar als het hier bij blijft dan is de kans ook heel groot dat je gewoon thuis mag blijven met de nodige rust.

4. Iefie

Iefie Niet meer actief

Hi, een vriendin van mij had ook een hoge bloeddruk en eiwit in haar urine. Wel pas later in de zwangerschap (dacht rond 34 weken). Zij heeft ook wekelijks haar urine moeten laten checken maar ze is inmiddels met ruim 40 weken bevallen van een kerngezond kindje. Zolang ze het maar controleren en jij direct aan de bel trekt zodra je het niet vertrouwt of als je niet lekker bent (ook in het weekend!!). Die pijn in je bovenbuik moet je nooit vertrouwen en direct je vk bellen hoor. Zelf had ik een tijdje geleden ook eiwit in mijn urine maar dit kwam inderdaad door 'vervuiling' van de afscheiding. Ik had m'n urine namelijk midden op de dag opgevangen. Hoeft dus wat Daphne78 zegt niet direct iets te betekenen, maar alles bij elkaar klinkt wel verdacht en moet je wel serieus nemen hoor! Succes!

5. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Vandaag een beroerde dag gehad, ik ben benieuwd hoe het er morgen voorstaat.

groet!

6. gelukje

gelukje Lid

2 jul 2011
    10
    0
    0
    G.T.B.
    Limburg
    Ook ik heb pas later in de zwangerschap hoge bloeddruk gekregen,rond de 35 e week.....onderdruk tegen de 90.....en toen dit aanhield en ik ook last van hoofdpijn erbij kreeg heb ik 3 maal daags methyldopa moeten nemen.
    Dit sloeg goed aan en bloeddruk bleef hiermee stabiel, vanaf 37 wkn. ook eiwit in urine en vanaf toen geregeld moeten gaan voor c.t.g. en echo.......uiteindelijk met 38 wkn. spontaan bevallen van een kerngezonde dochter.....

7. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik bleek vandaag ook een wat hoge bloeddruk te hebben 140/90 sta al onder controle van een gyn omdat ik vleesboom heb.
    maak me er ook wel zorgen om. over 3 weken moet ik weer terug. er zijn bij mij geen eiwitten in de urinie gevonden gelukkig... verder ook geen klachten op wat hoofdpijn na maar ook dat kon de gyn niet persee op de bloeddruk gooien.
    veel sterkte meid, ik snap best wel hoe je je nu voelt!

8. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hey,

Ik had dit ook ongeveer in de 26e week dus rond dezelfde tijd alleen was mijn onderdruk nog veel hoger ik ben toen wel opgenomen in het ziekenhuis heb er 5 dagen gelegen...toen zakte het wat.

ik mocht ook gelijk niet meer werken en zo min mogelijk doen (bedrust). alleen op die voorwaarde mocht ik naar huis. En moest ik 2 keer per week naar het ziekenhuis om me bloeddruk te meten. Maar hij bleef elke keer rond de 90 hangen...

Uiteindelijk ben ik in week 36 opgenomen en heb ik de kleine uk binnen kunnen houden tot 37,6 weken...

Sterkte neem vooral je rust en laat je niet te makkelijk wegsturen als je je er niet lekker bij voelt.

9. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    hoe gaat het nu met je?
    ik ben vandaag voor extra controle mijn bloeddruk laten meten bij de huisarts (assistente) gelukkig is hij nu weer normaal 128/72.

10. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wat fijn dat je bloeddruk weer normaal is! Ik heb er veel ziekenhuisbezoekjes opzitten, maar inmiddels gaat het wat beter. Mijn bloeddruk steeg alleen maar, dus gestart met Aldomet, waarop hij gezakt is tot 140/85. Gelukkig! Nog wel steeds eiwit in urine, dus ik mag me wekelijks melden op de poli voor controle. Vorige week ook een echo gehad waarop ze dachten te zien dat de baby een forse groeiachterstand had, maar van de week weer een echo gehad, en de achterstand is nu 1 1/2 week. Te overzien gelukkig! Ik vind dat het wel een beetje spannend blijft hoe het nu allemaal verder zal gaan, ben blij dat ze het goed in de gaten houden!

groet,
    M84

11. cvermeulen1979

cvermeulen1979 Actief lid

10 okt 2010
    419
    0
    0
    Hou alles goed in de gaten ik had ook met 28 wk een groeiachterstand van 1,5 week uiteindelijk acute hellp-syndroom gekregen en is mijn zoontje met 36 wk gehaald!!
    Nu zwanger van de 2e en zit goed onder controle en medicijnen tegen vroeggeboorte en zwangersdhapsvergiftiging

succes met alles en luister goed nar je lichaam en letop dat je geen vocht gaat vast houden

Groetjes Chantal

12. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Chantal,

Bedankt voor je waarschuwing! Ik hou mezelf goed in de gaten, want blijf het allemaal maar niks vinden. Ik ben nu echt blij met elke goede dag, want elke dag is er weer één.

Voor jou is het ook weer spannend lijkt me, succes!

Groetjes,
    M84

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb bij mijn dochtertje ook met 27 wk te hoge bloeddruk en eiwit gekregen, moest toen direct bedrust houden en ze is met 33 wk met acute HELLP voor mij gehaald. Nu sinds gisteren met 30 wk een werkverbod bij nr 2, want mijn bloeddruk steeg in 2 wk tijd van 120/70 naar 140/90. En wekelijkse controles op de high risk (ben altijd al bij gynaecologen geweest), ik verwacht dat dat over een weekje of 2 wel weer acute bedrust wordt. Ach ja, mag niet klagen deze keer, deze ligt tot nog toe mooi op groeischema terwijl mijn dochtertje ook dysmatuur was (ong 2,5 week)

14. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Hou het inderdaad goed in de gaten hoor, het hoeft zich niet verder te ontwikkelen maar het kan wel degelijk!

Ik ging op 1 september 2009 op controle bij de vk en bleek een te hoge bloeddruk en eiwitten in mijn urine te hebben, toen was ik 28 weken zwanger. Direct doorgestuurd naar het ziekenhuis en na bloedcontroles mocht ik wel weer naar huis met bloeddrukverlagers en volledige rust. Ik zou om de dag op controle moeten komen en de eerste controle was dus 3 september en toen mocht ik direct blijven... Twee weken later is onze dochter met 30,6 gehaald vanwege HELLP.

Ik had al die tijd verder weinig klachten behalve veel vocht vasthouden en op het laatst wel pijn in mijn lever (maar zelfs toen dacht ik meer een een vervelende pijn door verkeerd liggen oid)

Bij twijfel dus laten controleren!

Ik hoop dat het verder meevalt en dat de kleine nog flink wat weken lekker blijft zitten!

15. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Nog steeds alles goed??

16. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Cynnie,

Hier gaat zeker alles goed, mijn bloeddruk blijft tnt keurig met de aldomet, en ook met de baby gaat het goed gelukkig! Dus, zeer tevreden, en blij dat ik alweer bijna 30 weken zwanger ben inmiddels!
    Dank je wel!

groet,M84

17. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Goed om te horen!! Sterkte met de laatste 10 of 11 of 8 weken :)

Deel Deze Pagina