Ontstressen, relaxen, maar hoe?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door carrolyn, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    #1 carrolyn, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
    Hoi Meiden

Het onderwerp zegt het al hoe ontstressen jullie, hoe ontspan je jezelf.
    Ik ben een behoorlijke zenuwenpees, en best een bang vogeltje.
    Alleen thuis zitten vind ik doodeng, en als ik ruzie heb of er is een discussie dan voel ik me gewoon zwaar kl*te.
    De laatste tijd word het mij allemaal teveel, werken, huishouden, baby op komst.
    Ik moet het gewoon allemaal verwerken en gewoon even relaxen.
    Het liefst ben ik gewoon overdag lekker alleen, heerlijk geen mensen om me heen.
    Geen gezeur, geen gedoe gewoon rust.
    Maar zeg maar eens dat je niemand wil zien en dat je met rust gelaten wil worden.
    Alles en iedereen word me teveel zelfs me vriend.

Ik zit in de ziektewet, ik trek het dan ook echt niet meer.
    het zijn uiteraard ook me hormonen dat snap ik.

Maar ik wil graag een beetje meer ontspannen/ontstressen.
    Een massage ofzo is niks van mij, hou niet van vreemde mensen die aan me zitten.
    Vakantie is een leuk idee maar we hebben momenteel niet veel geld.
    Me schoonouders hebben ons wel meegevraagd op vakantie maar ik ben bang dat dat extra stress oplevert, want tussen me schoonmoeder en mij loopt het niet altijd even lekker.Ze is een bemoeial om eerlijk te zijn.

Vandaar mijn vraag:
    Hoe ontstressen/ontspannen/relaxen jullie.
    Ik wil graag een dagje zonder zorgen, zonder na te denken.
    Gewoon geen gezeik/gezeur aan me kop, het liefst wil ik gewoon rust.Deur op slot telefoon uit, maar dan ga ik weer lopen denken en voel ik me weer kl*te.
    Hoe doen jullie dat, hoe zorg je voor genoeg ontspanning?
    n hoe zorg je ervoor dat je niet gaat nadenken?

2. Iefie

Iefie Niet meer actief

Vervelend dat je je zo voelt! Wat deed je voor je zwanger was om te ontspannen? Als dat iets is dat je nu nog zou kunnen en mogen zou ik dat eens proberen. Of neem een lekker warm bad, zet een lekker muziekje op, kopje thee erbij. Of ga in je eentje een lange wandeling maken en sluit af met een kop warme choco met slagroom. Ga zwemmen, winkelen (etalagewinkelen is ook leuk!) etc..
    Ik heb geen idee hoe je niet zou kunnen nadenken, waarom zou je niet mogen nadenken? Zolang het niet piekeren is (denken in een cirkel zonder tot een oplossing te komen) is er toch niets aan de hand. Ik zou proberen het nadenken wel zo positief mogelijk te doen. Probeer maar eens een kwartier lang alleen maar positieve gedachten voorbij te laten komen. Dikke kans dat je je al wat beter voelt. Succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

3. angel1990

angel1990 Niet meer actief

Lieve Daisy,

Ik was nog maar net zwanger en zat al in de ziektewet, eigenlijk vanwege andere lichamelijke klachten. Totdat ik vanaf precies de 6e week misselijk werd en heeeeel veeeel moest overgeven. Ik was 9w&5d zwanger en toen lag ik uitgedroogd in het ziekenhuis!! Ik weet dus hoe je je voelt echt!!

Maar als mensen om je geven en je vraagt of je een tijdje je rust mag en jij aangeeft dat je een tijdje wil doen wat JIJ wil hebben ze er echt wel begrip voor ;)

Ik ben eigenlijk alle dagen alleen thuis omdat mijn vriend aan het werk is, en ben nu 30w3d zwanger maar van stress heb ik geen last.
    Als je wilt ontspannen ga lekker douchen of in bad en anders ga 's middags van 13:00 tot 15:00 even lekker op bed!! Je zult zien hier knap je van op!!

Ik heb zelf een hond en ga vaak of zoals hierboven genoemd even liggen, douchen of nouja met de hond lopen hihi

Hoop dat je hier wat aan hebt...

liefs, Annika

4. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Het is helaas wel piekeren vaak bij mij.
    Ik weet het momenteel gewoon niet meer, en dat al 2weken.
    Wanneer ik voor het laatst goed heb geslapen weet ik niet.
    Ik vraag rust maar krijg het niet, bezoek. telefoon, ik wil dat gewoon even niet.
    Natuurlijk lief dat mensen aan je denken maar ik wil gewoon rust.
    En niets anders dan dat, ben dan ook een bonk chagerijn door slaapgebrek.Word dan ook boos op alles en iedereen.
    En ik weet echt even niet hoe ik hieruit kom.
    Ik wil zelf in me eigen tempo aan het idee wennen om mama te worden.Dat heb ik nog niet eens kunnen doen.Het word mij echt allemaal teveel.

5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Daisy meis wat erg dat je je zo voelt.
    Ben je altijd een piekeraar geweest en gesteld op je rust of is dat ineens met de zwangerschap gekomen? Zo ja dan zou ik het toch ook eens aangeven bij de verloskundigen.
    Het is niet goed als je niet slaapt,veel piekert en je sociaal het liefst volledig afzondert.
    En waar pieker je over als ik vragen mag? Kun je de "beren" op de weg niet laten verdwijnen? Dat je het spannend vind om mama te worden en je SOMS afvraagt kan ik dat allemaal wel is normaal maar dagenlang zo rondlopen is niet goed voor jou,je kleine en je relatie.. Maak het bespreekbaar meis bij de vk, want ik maak me een beetje zorgen als ik dit zo lees..

Ontspannen kun je ook alleen als je je gedachten even uit kunt zetten, dan pas kun je wegzakken in een goed boek of een mooie film. Of lekker wegdoezelen in een warm bad of heerlijke douche. Wat ook kan helpen is juist actief worden, ga lopen/zwemmen/fietsen je bent dan met je gedachten bij het verkeer of het zwemmen en zo sluit je je even af.

Succes meid!

6. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik ga al jaren naar yoga omdat ik ook een stresskip ben. Daar heb ik erg veel baat bij. Misschien is het ook iets voor jou.

Verder wordt het volgens mij tijd dat je je grenzen richting omgeving goed gaat bewaken. Je hebt al een hele grote stap gezet door je ziek te melden maar daar moet je je omgeving ook nog van doordringen. Het heeft bij mij even geduurd voordat iedereen dat snapte en mijn schoonmoeder vindt het allemaal nog steeds een beetje onzin.

Sterkte er mee...

7. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vorig jaar overspannen geweest en heb daar wel een en ander van geleerd wat me nu in de zwangerschap ook helpt.
    Voor mij dus oa:
    - Veel alleen zijn (ik voel me dan juist wel op mijn gemak), maar wel iemand opzoeken/bellen als ik erg ga lopen piekeren, om te praten. Want in mijn eentje kan ik eindeloos rondjes blijven draaien in gedachten, terwijl als ik met mijn vriend of een vriendin erover praat dan helpen zij me weer uit dat cirkeltje.
    - Heel weinig dingen op 1 dag doen, dus bijv wel boodschappen doen maar niet en boodschappen en nog 2 activiteiten buitenshuis.
    - Tussen verschillende dingen die 'moeten' even rust nemen, dus niet achter elkaar de afwas en gelijk door met konijnenhok schoonmaken, maar even op de bank krantje lezen tussendoor.
    - 's Middags gaan liggen om te rusten, evt slapen
    - Geen dingen doen waar je echt geen zin in hebt of erg tegenop ziet. Ook niet als je denkt dat je het wel zou moeten doen of je er schuldig over voelt als je het niet doet.
    - Hulp vragen, bijv voor huishoudelijke klusjes. Heb ik echt moeten leren maar ben blij dat ik dat nu kan, heb nl best veel hulp nodig ivm bekkeninstabiliteit. Voor de laatste weken zwangerschap heb ik nu iemand ingehuurd om elke week een uurtje te helpen in het huishouden, voelt als een enorme luxe maar het helpt me om ontspannen te blijven (ik raak gestresst van zooi in huis maar kan niet meer stofzuigen/dweilen enzo)
    - Als je je ergens niet goed meer bij voelt gewoon meteen stoppen, niet 'nog eventjes afmaken'
    - Fijne muziek opzetten, lekker geurtje in zo'n geurbrander, jezelf bewerken met massageolie (voeten bijv)
    - Een eindje wandelen in de natuur is voor mij ontspannend
    - Mindfullnessoefeningen: bijv als ik merk dat ik tijdens hond uitlaten ga piekeren, dan richt ik mijn aandacht op iets anders, bijv wat mensen in hun tuintjes hebben groeien, dan stopt het piekeren weer.

Misschien dat je hier iets aan hebt, het is in ieder geval wel iets om echt serieus te nemen en inderdaad goed je grenzen leren kennen & aangeven. Soms is het moeilijk die te voelen, dat had ik in ieder geval.. ik merkte op een gegeven moment als ik stiller werd, moe, wat afwezig, dat dat vaak het punt was dat dingen te veel werden en dan moest ik gewoon a la minute stoppen met waar ik mee bezig was. Mijn vriend kon het soms nog eerder aan me zien dan dat ik het zelf voelde.. Had het vooral in drukke situaties met veel prikkels buitenshuis, dus die heb ik echt een tijdje moeten vermijden. Dus op rustige tijden boodschappen doen bijv anders stond ik compleet verdwaasd in de Appie Heijn.

Sterkte!

8. wegstress

wegstress Nieuw lid

22 sep 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
  9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien heb je iets aan mindfullness of meditatie? Je kunt op internet verschillende geleide meditaties vinden: hier bijvoorbeeld aandachttraining.org hier mindfulness schaal en oefeningen kun je er ook eea over lezen. Met mindfullness en meditatie kun je leren om je gedachten te laten voor wat ze zijn (alleen maar gedachten) en daardoor te ontspannen. Een bodyscan oefening kan ook helpen om je lichaam te ontspannen.

Dingen die mij verder helpen om te ontspannen zijn tekenen of schilderen (kun je je emoties ook lekker van je af schilderen, gewoon beginnen en niet nadenken over hoe het eruit ziet), haken, leuk boek lezen.

10. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Misschien toch hulp zoeken als het zo erg is.
    Maar dingen die helpen: tv, computer telefoon alles uit. Lekker een stuk gaan wandelen in de natuur. (af en toe op een bankje zitten als het niet zo lekker meer gaat ;)) of lekker in een warm bad gaan liggen, geen boekje erbij gewoon genieten van het warme water.
    Ik kan nog 10 dingen opschrijven maar eigenlijk is het mindfullness. ;)

11. saxia

saxia Bekend lid

8 dec 2010
    607
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Daisy,

Haptonomische zwangerschapsbegeleiding gaan doen, met je partner! Mooie vraag om daar voor te leggen en je bent gelijk ook met je kindje bezig, met jezelf en met je partner. Is gewoon een uurtje eens in de 3 a 4 weken met eventueel oefeningen voor thuis om te ontspannen en daar kan je partner mee helpen! Is genieten en geen vreemde handen aan je lijf. Even googlen voor bij jou in de buurt.

Deel Deze Pagina