Heb ik nu zwangerschapsdiabetes ??

Discussion in 'Gezondheid' started by beebiegirl, Aug 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beebiegirl

beebiegirl Actief lid

Oct 3, 2008
    311
    0
    0
    Ik heb even een vraag m.b.t een OGTT die ik vandaag heb laten doen. Ik heb nuchter bloed laten prikken en toen was het 5.3 na het drinken van glucose water en 2 uur verder was het 10.9. Omdat ik in een ander ziekenhuis deze test heb laten uitvoeren dan waar ik mijn controle heb moet ik dus nog even wachten wat nu de conclusie is. Ik weet wel dat die vrouw in het lab zei dat het te hoog. Is het nu veel te hoog valt het mee en wat moet ik dan verwachten de rest van mijn zwangerschap.

2. Lala87

Lala87 Bekend lid

Jul 16, 2008
    628
    0
    0
    Naar mijn weten is tussen de 4 en de 8 normaal. Dus extreem hoog is het niet.

3. beebiegirl

beebiegirl Actief lid

Oct 3, 2008
    311
    0
    0
    Ik dacht dat waardes tot 7 normaal waren?

Nja ik hoor morgen iig meer en ze zouden mij terug bellen.

4. Lala87

Lala87 Bekend lid

Jul 16, 2008
    628
    0
    0
    Bij bejaarde (werk in verpleeghuis ;) ) is het 8.. dus misschien is het bij zwangere/jongere anders.. succes!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

je nuchtere is normaal maar je niet nuchtere waarde vind ik erg hoog.

het kan zijn dat je nu nog een keer een dagcurve moet prikken over de hele dag.
    maarja ze kijken naar de niet nuchtere waarde en die moet onder de 7 zijn volgens mij

6. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

volgens mij is dat wel hoog. Bij mijn eerste dochter was de waarde na 3 uren 7.2 en werd het bij mij al bestempeld als diabetes. Heb hem nu twee keer moeten doen. Bij 28 weken zwangerschap was de waarde na 3 uren 4.0. Nu is het kindje weer gegroeid en heb ik hem afgelopen vrijdag weer moeten doen. Wacht nog op de uitslag. Geloof wel dat het per dokter/ziekenhuis verschilt, wat ze hoog/laag vinden! (vreemd genoeg ;))

7. beebiegirl

beebiegirl Actief lid

Oct 3, 2008
    311
    0
    0
    O moet je het dan nog een keer doen?? Ik weet ondertussen best veel van het rondom zwangerschap dingen e.d maar met dit heb ik nog nooit te maken gehad en weet er eigenlijk niets vanaf.

Ik voelde mij na het drinken van de glucose ook echt verschrikkelijk, ik dacht ik moet nu kotsen en ik werd heel raar in mijn hoofd. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat maar de vrouw op het lab vertelde mij dat er meer vrouwen daar last van hebben. Ik ben van ellende in de auto gaan liggen ik was ook nog eens alleen Pffff.

Moet ik dan ook prikken en spuiten?? Pff ik vind het best een beetje eng. En ook nog een reuze baby op komst.:$

8. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

pff dat drinken ervan is walgelijk. De eerste keer dat ik die test moest doen (dat was bij mijn eerste kindje) heb ik alles er weer uitgekotst, dus toen moest ik hem ook overnieuw doen. Dus heb hem nu in twee zwangerschappen 4 keer gedaan. ( Ik heb zelf trouwens wel overgewicht, en denk dat ik hem daarom nu weer heb moeten doen. Ze denken dat je dan sneller diabetes ontwikkeld).

Niet meteen zorgen maken meid! kan best wel honderd procent meevallen. Ik kreeg bij mijn eerste kindje na die waarde van 7.2 een diëtiste toegewezen die mij de laatste weken heeft begeleid. (kleine aanpassingen hoor > geen frisdrank etc), hoefde niet te spuiten. Onze dochter was bij de geboorte uiteindelijk maar 6 pond.
    Wacht rustig de uitslag af en wie weet valt het reuze mee. :)

9. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Hier in het ziekenhuis willen ze dat je suikers normaal zijn, net als die van een niet zwangere.
    Dit houdt in dat je bij 6.8 al richting zwangerschapsdiabetes gaat.
    Bij 2 waarden boven de 7 moet je spuiten. (Alleen komen zie hier een beetje van terug als het net boven de 7 is en andere waarden zijn wel ok ze niet gelijk overgaan tot spuiten) Anders op koolhydraatspreidend dieet.

Maar het ligt helemaal aan het beleid van het ziekenhuis! Verder is de meestal wel protocol dat je rond 38 weken wordt ingeleid.

Je kindje hoeft trouwens niet enorm groot te worden! Onze dochter was bij 38+1 2900gram. Best een mini dus.

Succes met het wachten op de uitslag!!

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

boven de tien is wel erg hoog van een niet nuchtere waarde de grens is 7.

Heb ook zwangerschapssuiker gehad met mijn laatste zwangerschap. Was met 9 weken zwangerschap al bekeken. Mijn alvleesklier zij meteen zoek het maar uit.

Smiddags moest ik eens prikken niet nuchter was die meteen 14 je zou denken dan had je al suiker voor de zwangerschap maar dat was niet zo.

Hier gelijk op een dieeet en meteen gelijk begonnen met insuline niet eens nuchter en een drankje hoeven probleren.

Zat daar bij die diabeet verpleeg en ze vroeg wat heb je gegeten vanmorgen ik twee boterhammen en twee uur later was dat nog 10. Dus gelijk spullen mee gekregen om te prikken en een dieet je mag best veel eten tijdens je zwangerschap vond ik hihi.

Na de zwangerschap was het weg en een half jaar later weer de zelfde simptomen van tijdens het begin van de zwangerschap. En ja wel nu ben ik officieel diabeet:( Ach ja.

Nu wel pillen en geen insuline dat kan tijdens de zwangerschap niet anders.

O ja las inleiden met 38 weken hier gewoon door gelopen tot 40.6 :) uit eindelijk een ks omdat de ontsluiting niet voorderde ook niet met weeen opwekmiddelen. O ja eerste was ook ks.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hoeft mogelijk niet per sé insuline te spuiten hoor. Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad deze afgelopen zwangerschap. Durf niets van waardes te zeggen, aangezien ik in Duitsland woon en daar rekenen ze met andere waarden als in NL.
    In eerste instantie heb ik gewoon dieetmaatregelen gekregen (opletten met "witte"pasta-produkten en aardappelen enzo, uiteraard met de suikerhoudende produkten) en verder vijf of zes maal per dag je bloedsuiker checken met een vingerprikje.

Hiermee kon ik het goed in de hand houden en heb dus niet insuline hoeven spuiten. Ook hebben ze me gewoon tot 40 weken laten doorlopen. Ben ingeleid op 40+4 (zat weekend tussen ;) ) en bevallen met 40+5 van een kindje van 4.120 gram

Dus reuzenbaby hoef je ook niet direct te verwachten hoor. Je wordt gewoon extra goed in de gaten gehouden met groei-echo's enzo en als het te hard zou gaan, dan leiden ze je vanaf 38 weken al in.

12. aankomendemama

aankomendemama Actief lid

Aug 2, 2007
    421
    1
    0
    Je waardes nuchter moeten onder de 5,6 liggen en verder beneden de 8. Ik heb eerst 2 weken een dieet gekregen en moet opnieuw een GTT afnemen (nuchter prikken, 2 uur na iedere maaltijd) Ook deze was te hoog. Ben toen eerst naar de gyn gestuurd voor een groeiecho.. het beeld van die kleine pastte bij suiker en ook mijn waardes waren niet oke... boven de 10. Een dag later kon ik al terecht bij diabetesverpleegkundige en heb toen eerst 3 dagen een 7 punts curve bij moeten houden. Ook deze was niet goed en moet die zelfde week nog beginnen met spuiten.
    Spuit nu inmiddels alweer ruim 4 weken en ben het echt spuug beu! Gelukkig word ik met 38 weken ingeleid omdat die kleine te groot is..

Succes ermee!!!

13. beebiegirl

beebiegirl Actief lid

Oct 3, 2008
    311
    0
    0
    Ik zie wel dat er wel erg verschil in kan zitten en dus per persoon moet kijken.

De grootte van mijn baby is voor nu te groot voor de duur van de zwangerschap. Het is nu een geschat op ongeveer 5000 gr, dus wel erg groot. (wel op het einde van de zwangerschap niet nu dus hahahah)

Ik moet volgende week naar het ziekenhuis en dan zal ik inderdaad met een dieet moeten starten.

Mijn eerste 3 kids waren niet extreem groot. Hoewel de eerste ook met 3860 niet echt klein is voor een eerste is dat niet klein. De laatste was met haar 4335 niet echt een hele kleine baby. Een kind van nu geschat rond de 5000 gr is wel wat extremer.

14. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

ik heb vandaag de challenge gehad.
    Mocht wel ontbijten en om 13.00 in het ziekenhuis zijn. Daar dat drankje gehad, en om 14.00 werd ik geprikt en zat op 8.4
    Volgens de verpleegkundige was 7.8 nog acceptabel maar mijn waarde was te hoog.

Morgen moet ik om 8.00 terugkomen, nuchter. Dan prikken ze mijn nuchtere waarde en krijg ik weer dat bocht te drinken. 1 uur na het drankje word er weer geprikt en 2 uur na het drankje ook nog een keer.

is 8.4 echt zo hoog dan?

15. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Truuske, 8.4 is wel hoog. Maar de 10.nogwat van ts is zeker te hoog.

16. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Zeg dat wel Sniffy!
    Moet ook zeggen dat ik er best van ben geschrokken en heb ook het idee dat mijn waardes morgen ook weer te hoog zullen zijn.

17. Esk

Esk Actief lid

Jul 16, 2006
    197
    0
    0
    Ook bij mij is vanochtend zwangerschapsdiabetes geconstateerd. :(

(Ik zie in jullie reacties dat testmethoden en waardes nogal uiteenlopen... Bij mij is het volgende gedaan:
    Ik ben vanochtend, NIET nuchter, naar het ziekenhuis gegaan. Daar is bloed geprikt; die waarde was 4,6. Vervolgens kreeg ik een glucosedrankje. Eén uur later werd er wederom bloed geprikt; die waarde was 8,4.)

Vanmiddag direct naar de diabetespoli gestuurd, en daar overstelpt met info (het duizelt me aan alle kanten); meetapparatuur meegekregen om zelf mijn waardes te controleren gedurende de dag; en een afspraak gemaakt met de diëtist voor aankomende dinsdag.
    Ohja, en dan moet ik ook nog extra bloed prikken (voor standaard aanvullende testen), en nog een keer naar de internist. Pffff.

Mensenlief, ik voel me alsof ik bij kop en kont gepakt ben, en zo hoppetee de mallemolen in gegooid ben.
    Wel prettig om hier te lezen dat ik niet de enige ben. :)

18. Esk

Esk Actief lid

Jul 16, 2006
    197
    0
    0
    Mag ik jullie direct om wat tips vragen?
    Aanstaande zaterdag ben ik jarig, en ik had me reuze verheugd op taart, chocolade, frisdrank, etc.
    Hebben jullie tips wat ik wel/niet zou mogen eten om toch nog een beetje te kunnen delen in de lekkere-dingen-feestvreugde?

19. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Esk, je mag best een stukje taart eten. Maar neem dan wel als drinken water of iets zonder suiker.

Op mijn werk (verlpeeghuis) krijgen de bewoners ook gewoon een koekje bij de koffie.

20. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Ik zit weer aan het overheerlijke drankje!

Share This Page