Hoi, op dit moment maak ik me erg druk. Sinds vorige week heb ik last van hoge bloeddruk 140/95. Heb al een middag doorgebracht in het ziekenhuis om alles te onderzoeken. Dat was gelukkig allemaal goed. Heb eind vorige week ook mijn cholesterol laten prikken. Ik moet dit 2x per jaar doen, omdat mijn vader op 36 jarige leeftijd een CVA/beroerte heeft gehad en ik dus een risicofactor ben. Nu ben ik vanmiddag weer naar de verloskundige geweest en nu was mijn bloeddruk nog steeds zo hoog. Aan het einde van de middag had ik een afspraak bij de huisarts en nu bleek ook mijn cholesterol te hoog te zijn, 7.1. Met name de ldl was veel te hoog 4.7 en dat mag eigenlijk max. 2.5 zijn. Ivm de zwangerschap wilt hij nu geen medicijnen geven, maar na de bevalling moet ik meteen terugkomen. Ik ben nu zo bang voor de naderende bevalling (ben bijna 36 weken) en met name voor het persen, dat er iets knapt. Is mijn angst terecht en zou misschien anders een keizersnede een optie kunnen zijn?
Hoi Bianca, misschien ben je intussen al wel het een en ander wijzer. Een hoge bloeddruk betekent dat je extra in de gaten wordt gehouden door de verloskundige en eventueel op controle moet bij de gyn. (net als 2 wkn geleden) Waneer je een hoge bloeddruk hebt in de zwangerschap wordt er altijd gecontroleerd of bepaalde organen (bijv nieren en je lever) nog naar behoren functioneren. Zolang dit allemaal normaal blijft, hoef je je geen zorgen te maken over de bevalling. Maar ook wanneer je wel klachten zou krijgen van je hoge bloeddruk (die heeft je vk je uitgevraagd en uitgelegd) of je waarden van je bloed zouden afwijken, kun je ook nog normaal bevallen. Je hoeft je geen zorgen te maken over knappende bloedvaatjes (ik denk dat je dat bedoelt). Je wordt dan, in zijn algemeenheid, nauwlettend gevolgd door de gyn. Een keizersnede wordt alleen gedaan als er van tevoren aanleiding voor is (bijvoorbeeld ernstige zwangerschapsvergiftiging of wanneer de bevalling niet vlot genoeg verloopt.) Maar daar moet je je nu nog helemaal niet druk om maken hoor. Daar is met dit verhaal nog helemaal geen sprake van. Ook je hoge cholesterol heeft nu geen invloed op je bevalling. Na je bevalling zul je via de huisarts wel medicijnen krijgen die het verlagen. Dus probeer je maar niet teveel zorgen te maken. Groetjes Brigitte