Hoge bloeddruk en inleiden bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Emma1995, 20 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Hee Emma,

Ik lees je verhaal nu pas maar hij is heel herkenbaar! Hier nu sinds ik denk 3,5 week geleden plots een hele hoge bloeddruk. Dus ik was wel al iets verder dan jij bent. Hier de eerste 2 weken echt iedere week 3/4 keer per week volledig gecontroleerd. Bloeddruk ging na start medicatie even wat omlaag en toen schoot ie weer omhoog. Nu 500mg, en nu lijkt ie weer even lager maar ben alweer bang voor over een paar dagen maar ik zit nu gelukkig wel op een oké termijn. Vooralsnog willen ze bij mij gaan wachten met inleiden tot 38 weken, maar wel onder streng toezicht. En mocht er nu ook maar iets in bloed/urine te zien zijn gaan ze het gelijk doen, wat ik uiteraard snap met mijn termijn.

Vaag hè, dat je je een soort tikkende tijdbom voelt terwijl je er eigenlijk zelf niet echt veel van voelt.. hoe reageer jij verder op de medicatie? Ik moet zeggen dat ik me nu met de 500mg behoorlijk high voel.

Hoop onwijs dat jouw baby ook nog zo lang mag blijven zitten als de mijne en dat het bij jou dus ook niet doorzet in een vergiftiging.. fingers crossed!

2. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113

Hi bedankt voor je berichtje

Wat moet dat voor jou ook onwijs onzekere tijd zijn! Je had het niet beter kunnen omschrijven, je voelen als een tikkende tijdbom. Elke keer als m’n onderdruk hoger is dan 110 word ik opgenomen en ik krijg ook ongeveer 2/3 keer per week controle. Vind ik ook echt heel intensief en slopend. Ze hadden het bij mij ook over inleiden tussen 38 en 39 weken, maar het moment dat ze eiwitten in me urine vinden ja dan gaan ze natuurlijk gewoon nu inleiden( bijna 35 weken) en die beangstigt mij enorm. Want het kan zomaar ineens gebeuren en je hebt er geen invloed op. Dus ik hoop in ieder geval dat m’n bloedwaarden en urine in ieder geval de komende 2 weken nog schoon blijven. Ik probeer mezelf gewoon goed voor te houden dat een zw vergiftiging weinig voorkomt, maar dat ze er wel voor moeten waken.
    Ik slik nu 3x500 mg methyldopa en wat vonf ik de bijwerkingen zwaar zeg. Voelde me echt high en niet aanwezig en lag hele dagen in Bed. Ik was niet helder en kon soms amper een gesprek aan gaan met iemand. Nu slik ik er 200 mg labetalol bij en met die combi voel ik me een stuk beter.

Begrijp ik het nou goed dat ze jou gaan inleiden bij 38 weken? Ik had een studie gelezen dat bij een hoge bloeddruk tijdens zwangerschap het wel echt beter is om na 37 weken in te leiden. Kon alleen niet zo goed vinden waarom. Maar zie het eerlijk gezegd ook niet zitten om tot 41 weken deze zware medicatie te blijven slikken, de intensieve controles en steeds me zorgen te moeten maken dat het een keer fout gaat.

Ik zie nu dat je over de 37 weken bent, denk dat je nu wel iets meer opgelucht bent dat je het termijn hebt gehaald? Maar dat de baby nog even langer blijft zitten zou nog mooier zijn natuurlijk!
    Ik ga ook keihard met jou meeduimen en dat zich geen zw vergiftiging bij je ontwikkelt! En heel veel sterkte natuurlijk want het is echt niet niks.❤️

3. Rnsk

Rnsk Bekend lid

7 apr 2018
    505
    433
    63
    Vrouw
    Wat een heftige verhalen allemaal!

Ik ben ook ingeleid met 36.2 bij de zwangerschap van mijn dochter. Ik ben toen donderdag op controle geweest bij de vk en daar was mijn bloeddruk op het randje. Ze wilde me die dag erna terugzien en ik moest urine meenemen. Daar kwam toen een + uit, dus ben vrijdag doorgestuurd naar het ziekenhuis eind van de middag waar ik opgenomen ben. Ik hield toen al een paar dagen vocht vast, maar verder weinig klachten nog. Die vrijdag begon dat wel met overgeven en hoofdpijn. Zelfs water hield ik niet meer binnen. Ik ben ook gelijk aan de medicatie gezet en ik kreeg magnesium. Ze wilden me eerst rekken tot 37 weken, maar vanwege toenemende klachten ben ik zaterdagochtend ingeleid. Ik had al drie cm ontsluiting, dus ze hebben mijn vliezen gebroken en uiteindelijk is onze dochter 's avonds
    geboren. Ze was prematuur en dysmatuur, (2 kilo en 44 cm), maar geen couveuse nodig gehad! Ze had goede apgar-scores van 9 en 10. Ze is nu bijna 2,5 en ze ontwikkeld zich bijzonder goed. Ze is klein van stuk, maar dat ben ik ook.

Ik kijk uiteindelijk niet negatief terug op de bevalling, ondanks dat het in een stroomversnelling is gegaan. Ik ben binnen 48 uur bevallen na de eerste constatering van de verhoogde bloeddruk. Ik ben nu pril zwanger van nummer 2 en volgens mij val ik nu vanaf 12 weken onder de gynaecoloog.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk mag jou kleine meid nog eventjes blijven zitten!

4. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.747
    113
    Vrouw
    ***** Update wat betreft @Emma1995 *****

Ze is opgenomen, bloeddruk bleef hoog ze zit in het voorstadium van zwangerschapsvergiftiging. Op het moment is dit het laatste wat ik van haar heb gehoord.
    Het is een onzekere periode voor haar en ze heeft op het moment weining kracht/ energie om op het forum te komen.

Lieverd, ik hoop dat alles goed gaat ♥

5. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    ah nee, heb laatste dagen paar keer aan haar gedacht. Wat een onzekere tijd. Gelukkig met opname wel op de plek waar je dan moet zijn.
    dank voor de update @Asil

6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hè klote, veel sterkte!

7. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Ah shit Emma.. heel veel sterkte daar! Hoop dat alles goed met je is!

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ach shit!
    Rustig aan @Emma1995 , hopelijk gaat alles goed met jou en de baby.
    Heel veel sterkte en beterschap!

9. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ahh shit zeg, @Emma1995 veel sterkte en succes!!

10. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    @Emma1995 kijk steeds of je al iets hebt geplaatst.. hoe gaat het met je?

11. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    @Emma1995 hoe gaat het met je?

of misschien heb jij nog een update @Asil ?

2jongensmama en Cobon vinden dit leuk.
  12. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Op verzoek heropend.

13. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113
    Ondanks er al weken voorbij zijn, wil ik toch heel graag een update plaatsen, hoe moeilijk ik het ook vind om er op terug te kijken. Ik hoop hiermee vooral andere mensen te helpen, die net als ik zo bang waren en hopeloos op Google aan het zoeken zijn naar verhalen waarbij het goed afloopt, vandaar dat aan beheer is gevraagd om de topic te heropenen, daarna mag het weer gesloten worden wat mij betreft.

Dinsdag 31 augustus werd ik weer opgenomen in het ziekenhuis, dit keer mocht ik niet meer naar huis want de zwangerschapsvergiftiging waar ze zo bang voor waren, was vastgesteld. Mijn bloeddruk bleef stijgen. Ik zat inmiddels aan 15 pilletjes per dag en toch bleef mijn bloeddruk rond de 180/110. Elke dag in het ziekenhuis werd mij gevraagd of ik de baby goed voelde en dat voelde ik gelukkig! Ook ervaarde ik geen klachten en begreep ik niet waarom ik niet gewoon naar huis mocht. Tot donderdag 3 september, ik voelde haar amper tot niet in m’n buik. Ik raakte niet meteen in paniek, want ze was van zichzelf in mijn buik altijd wel heel rustig en was daar voor vaker op controle geweest en dan was er niks aan de hand. Toch vroeg ik om een echo, gewoon voor mijn eigen geruststelling. Eenmaal de echo was mijn meisje wel heeel erg rustig, ik zag de paniek in de ogen van de gynaecoloog, maar haar stem bleef rustig. Ze begon een beetje te duwen op me buik, maar de baby gaf geen kick. Gelukkig was haar hartslag wel goed. Na de echo zei de gyn dat ze met haar leidinggevende zou overleggen en een plan van aanpak zou maken, omdat ik gewoon graag wilde weten hoe of wat. Diezelfde middag kwam de gyn met haar leidinggevende en vertelde dat ze het niet meer kunnen rekken en dat de baby het ook niet meer ‘zo leuk’ heeft in de buik. Ze wilde mij de volgende dag al inleiden. Ik was compleet in shock en zag het niet aankomen. Ik dacht dat we het zouden rekken tot 37 weken! En ik was pas 35 weken. Ik heb keihard gehuild en meteen nadat de gynaecologen vertelde dat ze mij gingen inleiden ging ik achteruit. Ik kreeg hoofdpijn, begon duizelig te zien, hield absurd veel vocht vast en ik was slap. Ik kom alleen maar liggen en huilen. Ik was zo bang en ik wilde absoluut niet dat ze de kleine gingen halen, dan ging het maar slecht met mij, als de kleine het maar goed had dacht ik.

De volgende ochtend werd er een ballon geplaatst en de volgende dag zat de ballon er nog muurvast in. Ik weet nog dat de gynaecoloog de ballon eruit begon te trekken, wat zo veel zeer deed. Alles was zo geforceerd. Eenmaal de ballon er uitgetrokken, kon de gyn met moeite m’n vliezen breken. Ik voelde aan alles dat m’n lichaam er niet klaar voor was, maar ik had natuurlijk geen keuze. Ondertussen bleef m’n bloeddruk stijgen. Uiteindelijk ben ik met 35+3 bevallen van een prachtig meisje en had ze een Apgar score van 10! Omdat ze niet goed dronk en zichzelf goed op temperatuur kon houden werd ze na een paar uur toch bij me weggehaald en gebracht naar de NICU, daar heeft ze een weekje gelegen en toen mocht ze naar huis. Het was ontzettend zwaar en eng om m’n meisje daar zo te zien, maar het gaat nu goed met haar.

Ik ben nog nooit zo bang geweest en verdrietig en uiteindelijk is het goed gekomen. Ik hoop dat mijn verhaal andere gerust kan stellen die ook kampen met zwangerschapsvergiftiging en eerder moeten worden ingeleid.

Hoewel ik mij ontzettend schuldig voel dat ik haar niet langer kon dragen, realiseer ik mij echt wel dat ze het niet meer lekker had in m’n buik en dit echt de beste oplossing was, ook al voelt dat niet zo.

Bedankt dat jullie zo met mij hebben meegeleefd en met mij hebben meegedacht het werd zo ontzettend gewaardeerd!❤️

Do1981 en Lies1611 vinden dit leuk.
  14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Wow meid wat een verhaal!
    Maar je hebt het super goed gedaan en je dochter ook!

15. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.043
    17.011
    113
    Jeetje, wat een verhaal zo…. :(
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie meisje! Ik hoop dat zij én jij het goed doen nu en dat je het een plekje kan (gaan) geven.

16. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.747
    113
    Vrouw

17. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Jeetje Emma wat een verhaal en wat is het ónwijs heftig geweest. Maar wat fijn dat je meisje het zo goed doet!

18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wat een heftige ervaring voor je :( fijn dat je nog wat laat horen! Gefeliciteerd met je dochter ♥️

19. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ohh lieve @Emma1995 zo anders dan je hebt gewild, maar je bent een top mama, je hebt haar zolang gedragen dat je zelf zowat onderuit ging, je hebt haar de allerbeste start gegeven.

Blijf er over praten hè meid, hoe moeilijk ook.

Dikke knuffel en fijn dat alles goed gaat met je meisje!

20. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    @Emma1995 gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!
    Heftige periode voor jou en je man. Hoe gaat het nu? Heb je zelf nog veel klachten?

hoop dat je het allemaal een plekje kunt geven ❤️

Deel Deze Pagina