Hier een lastige kwestie. Mijn zusje belde vanmiddag op dat haar dochtertje de waterpokken heeft. Nu zouden we 2e kerstdag met z'n allen kerst vieren. Ik weet niet of ik de waterpokken gehad heb. Wel heb ik gordelroos gehad (hetzelfde virus) en ben ik niet ziek geworden toen Damien begin dit jaar de waterpokken kreeg. Het lijkt erop dat ik immuun ben. Op de site van het RIVM (toch wel de betrouwbaarste hierin) staat dat er vanaf 20 weken eigenlijk geen gevaar meer is (ik ben bijna 30 weken). Morgen maar even rondje ha en vk bellen voor advies. Zelf denk ik dat we gewoon samen kunnen zijn. Heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten? Zo ja, wat voor advies hebben jullie toen gehad?
Vond dit op internet: Zwanger en Waterpokken Je bent zwanger en bang dat je waterpokken krijgt. Zou je ooit de waterpokken een keer goed hebben gehad is er weinig tot geen kans dat je ze nog een keer krijgt tijdens de zwangerschap en zal jezelf en de baby geen risico lopen. Misschien kan je het zelf herinneren hoe erg je waterpokken hebt gehad en anders vraag je het aan één van je ouders. Heb je ze nog niet gehad of in milde vorm dan kan het gevaarlijk worden. Je kunt dan worden geinfecteerd met het varicellazostervirus (waterpokken) en zelf erg ziek worden. Je kunt hoge koorts krijgen en dit is juist gevaarlijk. Neem voorzorgsmaatregelen en temper de koorts. De reden dat de koorts gevaarlijk is omdat het weeën kan opwekken en tegelijkertijd dus een vroeggeboorte kan opwekken. De risicos hangen een beetje af van hoeveel weken je zwanger bent. Maar gewoon morgen even je vk bellen!!
Mijn dochter kreeg de waterpokken toen ik bijna 37 wk ver was.. Kon wel janken toen want als ik zou bevallen mcht ze niet langskomen. Heb de verlos toen nog opgebeld, maar die zei dat het voor de rest geen kwaad meer kon na 20 wk of zo. Succes!
Gordelroos is idd hetzelfde virus. Hierdoor ben je immuun en kan je waterpokken-gezelschap geen kwaad voor je zwangerschap. Gordelroos ontstaat namelijk door latent aanwezige virusdeeltjes nadat je ooit waterpokken hebt gehad. Iedereen blijft dit virus bij zich dragen en soms, bij verlaagde weerstand kan dit weer de kop opsteken in de vorm van gordelroos. Geen zorg dus! Een hele goede kerst gewenst!
Ik had t n maand geleden. Mijn dochtertje had t ineens ook (op school besmet). Heb toen met huisarts gebeld, omdat mijn moeder ook niet meer wist of ik t gehad had. HA zei dat t geen kwaad kon na 20 weken en voor de beval datum.
De huisarts bevestigde wat ik al wist: geen gevaar. Ten eerste mijn termijn en ten tweede heb ik toch immuniteit. Wel fijn dat jullie ook dezelfde ervaringen hebben. Niemand hoeft nu met kerst thuis te blijven