Hoge bloeddruk en (nog) niet zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door -, 7 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi meiden,

Zijn er ook dames bij die een hoge bloeddruk hebben?
    Dus de nog niet zwangere dames?
    Mijne is dus te hoog... 160/80
    De huisarts wil nog twee metingen doen en dan als ie hoog blijft medicatie voorschrijven.
    Heb haar wel verteld dat we bezig zijn met zwanger raken dus dat ik dan wel medicijnen wil die ook met een zwangerschap mogen.

Zij vertelde dat een zwangerschap ingaan met een te hoge bloeddruk niet zo goed was.
    Dus ik moet stoppen met roken, meer bewegen , minder zout, veel groente en fruit...enz..

Dus daar gaan natuurlijk mee beginnen.

2. minke

minke Actief lid

Hallo Nies,

Ik heb tijdens mij zwangerschap een hoge bloeddruk gehad. Mijn bloeddruk was tijdens de hele zwangerschap al wat aan de hoge kant (onderdruk 85/90), maar bij controle bij de vk met 31 weken was die nog een stukje hoger. Ik ben toen opgenomen in het ziekenhuis. Daar telkens echo's en ctg (hartregistratie van de baby) gekregen, omdat door een hoge bloeddruk je placenta vaak minder goed werkt. Dat was bij mij dus ook het geval, Jibbe Jens had een groeiachterstand van 2 á 3 weken, ik had niet zoveel vruchtwater en de doorbloeding van de navelstreng was niet optimaal. Uiteindelijk is na een week ziekenhuis besloten om Jibbe Jens te halen, na een zwangerschap van 32 weken en 4 dagen. Gelukkig ging het met onze zoon super goed. Omdat hij het in de buik zo slecht heeft gehad, was het een echt vechtertje.

Als ik jou was zou ik inderdaad het advies van je arts opvolgen, en eerst proberen je bloeddruk op peil te krijgen voordat je zwanger raakt. Want een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap kan dus tot gevolg hebben dat je kindje niet goed groeit. Als je bloeddruk nu al hoog is, is de kans groot dat die tijdens de zwangerschap nog meer stijgt.

Mocht je wel zwanger raken, dan denk ik dat jij en je kindje extra goed in de gaten worden gehouden. Zodat men tijdig kan ingrijpen als dat nodig mocht zijn. Als ik weer zwanger zou raken, moet ik onder behandeling van de gynaecoloog. Ik zou dan extra echo's en onderzoeken krijgen om in de gaten te houden hoe het met ons kindje zou gaan.

Nu ik dit allemaal heb meegemaakt, is het voor mij in ieder geval een reden om geen zwangerschap meer aan te gaan zolang mijn bloeddruk zo hoog is. Ik hoop dus dat mijn bloeddruk weer normaal zal worden (al dan niet met medicatie) en ik over een paar jaar hopelijk ook een zorgeloze zwangerschap en bevalling zal meemaken.

Groetjes Minke

3. debs

debs Actief lid

19 nov 2006
    271
    0
    0
    Barendrecht
    hoi Nies,

ook ik heb een hoge bloeddruk, we zijn nog niet zwanger en ook mijn huisarts wil eigenlijk eerst mijn bloeddruk onder kontrole krijgen. ik maak me eigenlijk wel een beetje zorgen als ik lees hoe hoog je bloeddruk is. de mijne is namelijk ietsje hoger. de laatste x bij de HA was ie 101/150. niet goed dus als we een kindje willen. Maar gelukkig bestaan er goede medicijnen die veilig zijn tijdens de zwangerschap.

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Een bloeddruk zoals jij die noemt, vind ik niet echt hoog hoor. Je bovendruk is wel te hoog maar je hebt een hele mooie onderdruk. Mijn bloeddruk is vaak hoger maar tijdens je zwangerschap daalt ie juist vaak. Mijn onderdruk is meestal tussen de 85 en 100 maar nu ik zwanger ben, is ie nog niet 1 keer boven de 80 uitgekomen. Goed in de gaten houden dus, er hoeft niet perse wat aan de hand te zijn.

5. Niet meer actief

Dank je wel voor jullie reacties meiden ( sorry voor de late reactie )
    Mijn bloeddruk is nog steeds hoog en ik moet in januari weer terug voor een meting.
    Dat word de 3e keer ..zo kunnen ze bepalen of je hoge bloeddruk echt hoog is en geen momentopname.
    Laatste keer was ie weer vrij hoog...164/90 :(

Hebben jullie trouwens last van die hoge druk?...Ik heb zelf last van af en toe steiging naar mn hoofd, althans zo voelt het.En ik heb last van een suizend oor...en de dok zegt dat juist die hoge bloeddruk het suizen versterkt.

Ik ben nog niet zwanger en zal in januari overleg met de huisarts hebben wat te doen.
    Dus ik ben benieuwd.
    Ik heb bij allebei mn zwangerschappen ook onder begeleiding van een gyn gelopen vanwege hoge bloeddruk...maar dat was meer aan het einde dan in het begin.
    Het zit ook bij ons in de familie, mijn ouders slikken allebei medicatie voor hoge bloeddruk dus heb het wel een beetje mee gekregen van hun...

Ik laat wel even weten hoe het gaat aflopen.

Liefs Nies

6. jantina72

jantina72 Actief lid

11 jul 2006
    107
    0
    0
    Toen ik vorig jaar mijn pols brak en dat op de OK gezet moest worden, bleek dat ik een veel te hoge bloeddruk had. Toen het advies gekregen om het te laten controleren bij de huisarts. Onderdruk zo tussen de 85/95. Huisarts zei toen dat ik op het randje zat van wel/niet medicatie. Heb er toen voor gekozen om dat niet te doen. Hij zei er toen wel bij dat als ik zwanger was, gelijk terug moest komen. Toen ik inderdaad zwanger was heeft hij overlegd met de gynaecoloog en mij op medicatie gezet. Gevolg is wel een medische indicatie en elke 2 tot 3 weken op controle komen bij de gynaecoloog. Onderdruk is nu zo rond de 90 en daar is de gynaecoloog dik tevreden mee. Laatste keer zelfs keurig 135/88. Volgens hem slik ik nu, met 3 tabletten per dag nog homeopatisch dus hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken (wat ik natuurlijk wel een beetje doe). Extra voordeel is nu ook dat ik nauwelijks tot geen hoofdpijn meer heb (en ik had bijna altijd hoofdpijn, geen nergens heen zonder ibuprofen in de buurt).

Hoge bloeddruk is gevaarlijk, dus het is wel belangrijk dat je goed onder controle gehouden wordt.

7. Niet meer actief

Hoi Jantina,

Je bloeddruk ziet er nu dus netjes uit!...Houden zo!
    Ik moet donderdag weer naar de huisarts voor een meting en dan gelijk bespreken wat we gaan doen als ie weer hoog blijkt te zijn.
    Als ik medicatie krijg die voor een zwangerschap niet gevaarlijk zijn dan ben ik al tevreden ;)

Deel Deze Pagina