hoge bloeddruk, geen eiwit in urine

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jessmin, 24 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste vk's,

Ik kreeg gister te horen dat ik met 40 wkn 3 dgn (overtijd dus!) ineens een hoge bloeddruk heb: 120/90. Daarvoor was ie een tijdje vrij laag 100-110/60. Ik had geen eiwitten in mijn urine verder, maar morgen moet ik wel extra op controle. Nu vroeg ik me af, zolang er geen eiwit in de urine zit, is er dan niks aan het handje? Of kan die hoge bloeddruk ook leiden tot nood bij mijn kindje, dat de placenta niet genoeg voedingsstoffen/zuurstof meer kan geven, of kan loslaten? Hoe krijg je eigenlijk zwangerschapshypertensie en kan ik zelf nog er wat aan doen? Ik zit eigenlijk de hele dag al op mijn kont, met uitzondering van twee keer mijn dochter heel kort tillen (in bed of de wc op) en een paar keer op de grond gaan zitten en dan weer opstaan. Ik heb verder weinig tensieklachten, wel sporadisch hoofdpijn en begin wel bij vlagen misselijk te worden. Maar als ik dan aangeef dat ik me idd niet zo lekker voel, zeggen ze dat misselijkheid en hoofdpijn bij het einde van de zwangerschap hoort. Ook slaap ik slecht maar 'dat hoort er ook bij'. Het leven van de baby is iets rustiger, maar ook dat hoort er weer bij, dus waar ik verder nog op kan letten is mij ook onduidelijk.

Verder vroeg ik me af, ik heb hiervoor twee mk's gehad dus ben erg bang dat er nu nog iets fout kan gaan, zou deze hoge bloeddruk met 40 wkn 3 dgn niet een indicatie zijn om ingeleid te worden? Of is het 'veiliger' voor de baby om het nog aan te kijken?

Sorry voor alle vragen, maar mijn vk zelf geeft altijd van die vage antwoorden waar ik niet echt iets mee kan...

Heel erg bedankt voor jullie tijd iig!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het kan eenmalig zijn, die wat hogere bloeddruk, daarom laat ze je terugkomen. Het kan ook een teken zijn dat je gaat bevallen. Maar als ie morgen weer zo hoog is, ook al heb je geen eiwit in de urine, dan zul je voor een extra controle naar het ziekenhuis gaan. Dan doen ze opnieuw controles ( bloeddruk, bloed afnemen, echo maken) en bepalen hoe het verder gaat. Als alles ok is: afwachten. Als ie nog steeds hoog is: of medicatie of de bevalling inleiden. De klachten die je beschrijft zijn niet alarmerend. Ze lijken te passen bij het laatste van de zwangerschap. Als je echter ongerust bent of je klachten verergeren dan is dat een reden om te bellen met je verloskundige. Op dit moment zie ik geen reden om je zorgen te maken en zou ik precies gehandeld hebben als je eigen verloskundige, morgen nogmaals meten. Ik hoop dat je heerlijk slaapt en dat het allemaal meevalt morgen! Of dat je lekker gaat bevallen vannacht, dan ben je er meteen vanaf. Succes!

Mirjam

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Jessminn,

de kans op zwangerschapsvergiftiging (een te hoge bloeddruk) is hoger aan het eind van de zwangerschap. Dan wordt er altijd een consult bij de gyn geregeld, zeker als je bloeddruk daarvoor een stuk lager was. PE (pre-eclampsie = hoge bloeddruk met eiwitten in de urine) kan snel ontstaan en daardoor zijn we altijd heel voorzichtig. In het ziekenhuis wordt er bloed afgenomen om te zien hoe de functie van je organen nog is. Mocht dit verstoord zijn heb je HELLP. Hoe meer er uit een ondezoek komt, hoe voorzichtiger ze met jou en je kindje zijn, want HELLP is een ernstig ziektebeeld dat alleen overgaat door te bevallen. Maar dit is bij jou allemaal nog niet aan de hand, we willen dat wel even zeker weten. Je wordt wel gevraagd naar specifieke klachten, omdt die ineens op kunnen zetten en op een progressief verloop van het ziektebeeld kunnen duiden. Klinkt allemaal heel eng, maar als je er vroeg bij bent is dat super. Lang verhaal, maar daarom een controle in het ziekenhuis. Het kan zelfs ook zijn dat daar alles goed is, ook je bloeddruk en dat je met goede instructies weer terug komt bij de vk. Laat morgen precies weten hoe je je voelt. er wordt sowieso ook altijd even een hartfilmpje van het kindje gemaakt, dus je wordt even aan alle kanten gecheckt! Je kunt aan een hoge bloeddruk op het laatst vaak niets doen dat ontstaat echt door de zwangerschap, je bloedvaten en je organen kunnen gewoon een beetje 'op' raken zo aan het eind. Controle voor alles. Dus wacht het morgen af, stel al je vragen en je kunt er verder niets aan doen. Mochten de klachten ineens veel erger worden voor de afspraak morgen, bel je vk gewoon even op. sterkte morgen.

Groetjes Brigitte

4. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Lieve vk's,

Beiden bedankt voor het snelle antwoord! Luxe hoor :) Tja, mijn enige angst is vooral dat die placenta er ineens mee op wil houden ofzo of een abruptio placentae (jaiks, ik word er niet goed van als ik daaraan denk; kan dat überhaupt?), en ik kan niet in m'n buik kijken dus dat vind ik dan weer eng, dan denk ik: haal m'n ventje er maar uit hoor! Eerst zien natuurlijk wat er morgen bij de vk geconstateerd wordt, maar stel dat de bloeddruk nog hoog is, maar alles verder vaag blijft, moet ik misschien toch maar vragen om een inleiding? Zijn er extra risico's van een inleiding t.o.v. een natuurlijke bevalling?

Ik wil ook wel graag bevallen nu, maar voel vooral steken van onder terwijl hij al een tijdje vibi ligt, niet gepaard gaande met harde buiken (verweking baarmoedermond?). En als ik dan een harde buik heb, vooral 's avonds in bed, zeurt het soms wel even, maar dat was het dan. Ik denk steeds, kom op, nu om de 5 minuten! maar ja, dan val ik toch nog in slaap ;)

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Jessmin,

ze zullen niet alleen bij een iets verhoogde bloeddruk inleiden. Vaak krijg je dan zelfs medicatie, waardoor de bloeddruk gewoon daalt en er dus afgewacht kan worden. Ik snap dat het angstig aan voelt, maar dit gebeurd vaker en voor jou is heel belangrijk goed op het voelen van leven te letten en de specifieke klachten die ze je vragen. Sterkte met de laatste loodjes.

Groetjes Brigitte

6. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Dank voor jullie reacties. Gelukkig is ie nu weer normaal: 130/80. Dus het zal een momentopname geweest zijn. Ik was toen ook best misselijk. Gelukkig dus geen verdere maatregelen. Maandag wel 41 wkn dus dan zal ik wel verder voor controle naar het ziekenhuis moeten, had ik begrepen. Heel erg bedankt, jullie doen superwerk!

Deel Deze Pagina