rontgenfotos zonder loodshort laten maken...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ariel3, 26 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Hallo,

Ik was net even bij zwangerschap van week tot week aan het lezen en las daar dat je een loodshort om moet als je tijdens je zwangerschap foto's moet laten maken van je gebit.
    Ik ben nu 17 weken zwanger en heb vanaf het begin van de zwangerschap tot 15 weken zwangerschap 4 keer de tandarts bezocht. Er zijn tijdens die bezoeken zeker 5 foto's gemaakt van mijn gebit, ik denk zelfs nog wel wat meer. De eerste 2 bezoekjes wist ik niet dat ik zwanger was en heeft de tandarts er zelf ook niet naar gevraagd. Maar de laatste 2 keren heb ik aangegeven dat ik zwanger ben en gevraagd of de behandeling niet gevaarlijk was voor de baby. (Daarbij dacht ik eigenlijk voornamelijk aan de verdoving, want het was niet eens in me op gekomen dat het nemen van foto's ook gevaarlijk kan zijn :() Maar nee dat was volgens hem helemaal niet gevaarlijk. En hij heeft ook helemaal niet naar mijn zwangerschapstermijn gevraagd. Hij heeft gewoon de foto's genomen zonder loodshort en ik heb er verder niet over nagedacht voordat ik er vandaag dus over las. Ik woon dan wel in Frankrijk, maar ik neem aan dat ze hier dezelfde apparaten gebruiken :(
    Ik ben al zwanger geworden door de morning after pil heen, had omdat ik niet wist dat ik zwanger was 4 dagen lang Inexium geslikt vanwege reflux dus ik was sowieso al wel wat bang voor de 20 weken echo. Maar nu ben ik echt lichtelijk in paniek en komen de vreselijkste scenario's in me op :$:( Hoe groot is de kans dat er hierdoor iets niet in orde is met de baby?

Alvast bedankt voor je antwoord.

groetjes Ariel3

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Ariel3.

Het word inderdaad afgeraden om in de zwangerschap rontgenfoto's te laten maken en anders met een loodschort, ivm de kans op afwijkingen,
    Hoe groot de kans op afwijkingen is, is niet te zeggen, want dit is niet bekend.

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina