Hallo meiden, Sinds ik weet dat ik zwanger ben ben ik erg voorzichtig geweest met sporten (hardlopen/ fietsen). Nu voel ik me steeds iets beter en ben van plan het heel rustig aan op te pakken maar.. Ik vraag me heel erg af of bewegen/sporten een risico vormt voor ons wondertje. Ik ben namelijk bang een miskraam te krijgen hierdoor. Kan bijvoorbeeld veel hoesten en daardoor dus schokken in je buik geen kwaad? Groetjes Cloe.
Normaal sporten (dus niet diepzeeduiken of bergbeklimmen ) kan geen kwaad. Je kindje zit veilig in zijn grote bubbel met vruchtwater die alle schokken opvangt.
Je mag sporten hoor! Ik had in mijn stepgroep een vk zitten die zelf hoogzwanger nog had gesport. En dat steppen ging toch in een enorm tempo. Wel goed naar je lijf luisteren!
Bij een normale zwangerschap zou het geen problemen op moeten leveren. Ze zeggen wel dat het niet verstandig is om heel actief te gaan sporten als je zwanger bent. Als je toch wilt beginnen met extra bewegen tijdens je zwangerschap kun je beter een cursus voor zwangere vrouwen beginnen, zodat je niet te hard gaat. Maar als je al aan sport deed voor je zwangerschap kun je er gewoon mee doorgaan. Ik geloof wel dat je uit moet kijken met buikspieroefeningen, omdat je buikspieren door de groei van je buik nogal wat te verduren krijgen. Die kun je dus beter maar met rust laten. Verder is het natuurlijk ook niet slim om gevaarlijke sporten te gaan doen waarbij je hard ten val kunt komen of zo (zoals vechtsport of wielrennen bijv) Vanaf 12 weken zwangerschap zit je baby niet meer veilig achter je schaambot en kan een klap in je buik dus schade aan je baby opleveren. Naarmate je een dikke buik gaat krijgen verandert er ook e.e.a. aan je bloeddoorstroming, daar moet je ook rekening mee houden.
Het is een kwestie van goed naar je lijf luisteren. Ik ben fitnessinstructeur, geef zelf high-impact aerobics en heb dit gedaan tot het laatste moment (om negen uur was de les afgelopen, om 11 uur begon de bevalling). Waar je vooral op moet letten zijn: * tijdens je zwangerschap niet beginnen met nieuwe sporten * goed drinken! Je lijf heeft meer vocht nodig, je warmt immers ook sneller op * rustig aan met springen e.d., je verweekt over je hele lichaam. Hormonen die voor die verweking zorgen, weten immers niet of ze in je voet of in je bekken zitten en dus verweken ze alles maar voor de zekerheid. Je bent dus meer blessuregevoelig. * En inderdaad: niet parachutespringen, niet diepzeeduiken en ik zou je ook afraden om sporten te doen waarbij je het risico loopt om een bal in je buik te krijgen. * Buikspieren: de dwarse moet je goed trainen, de rechte juist niet. Als je dat namelijk doet, kan je een diastase krijgen. Tijdens je zwangerschap gaan je rechte buikspieren heel ver uit elkaar staan (normaal gesproken kan je daar een vingertopje tussen steken, nu soms wel een hele vuist). Dat komt na je bevalling weer goed (let op, de eerste weken nog geen buikspieroefeningen doen!! Ook vanwege die diastase), maar als je tijdens of te snel na je bevalling weer buikspieroefeningen gaat doen, is het risico groot dat ze niet meer naar elkaar toe komen. In feite scheuren ze dan uit en komen ze niet meer bij elkaar. Als je dat goed in de gaten houdt, is sporten juist heel erg goed voor je. Je houdt een goede conditie voor de bevalling, je herstelt enorm veel sneller, je bent eerder weer op gewicht en je ontspant tijdens / na het sporten wat voor je baby heel goed is. Luisteren naar je eigen lijf is dus het voornaamste: het grootste risico is dat je jezelf voorbij loopt en daar heb jij (en dus niet je baby) last van. Het schokken is fijn voor je kindje, die schommelt in slaap. Ons meisje heb ik na de bevalling eens meegenomen naar de sportschool en zodra ze de harde muziek hoorde, viel ze als een blok in slaap . Helemaal gewend aan het geluid.... Wat ook belangrijk is, is dat je na je bevalling de tijd neemt om te herstellen! Daar staan 6 weken voor. Ik ben na 3 weken weer begonnen met rustig aan sporten, rustiger dan dat ik deed op de laatste avond voor de bevalling. Doe je dat niet, dan loop je een enorm risico op verzakkingen en dat wil je echt niet... Kortom: lekker blijven sporten en verder goed op jezelf letten. Geniet er van! (En laat je niet tegenhouden door mensen die denken dat het slecht voor je is, er zijn er maar weinig die hier verstand van hebben...).
@ Annetje83 ontzettend bedankt voor je uitgebreide verhaal! Ik heb eergisteren een super goede echo gehad en wil erg graag weer gaan sporten! Ik liep om de dag 5 km hard en genoot daar ontzettend van. Na jullie reacties voel ik me zeker genoeg om hier weer mee te beginnen! Bedankt meiden!
Lekker blijven sporten inderdaad! Ik ging ook elke dag naar de sportschool en daarnaast hardlopen. Maar in het eerste trimester was ik zo moe. Ging toen nog maar 1 of 2x. Maar ongeveer vanaf 17 weken kreeg ik langzamerhand weer meer energie. En nu sport ik sowieso 3x per week. Soms een keertje vaker. Is wel veel minder dan normaal, maar ik merk wel dat mijn lichaam af en toe even een rustdag nodig heeft. Ook sport ik wat minder hard, maar nog steeds wel veel fanatieker dan menig niet zwangere vrouw op de sportschool bij mij haha. Hardlopen doe ik trouwens niet meer. Heb dat nog wel gedaan voor de 20 weken. Maar ik voel de baby nu echt in mijn buik "hangen". Zelfs met buikband. Rennen vind ik niet lekker meer. Maar op de sportschool cardio en krachttraining gaat nog prima! Leuk om je tips te lezen annetje83!
Ik geef nog 6 keer in de week Zumba en heb energie voor 10! Hoop dat ik het nog lang vol kan houden! In de zomervakantie kan ik de zaal niet huren dus dan hoop ik nog wat inval uren te kunnen doen. Ik hoop dat het een warme zomer wordt dan fiets ik naar het strand om te gaan zwemmen! Het is m'n eerste zwangerschap dus alles is nog onzeker maar sporten is alleen maar goed voor je (vooral als je lichaam het gewend is). Heb ook ergens gelezen dat het zou helpen bij de bevalling en daarna dus lekker blijven sporten meis!!
Ik sport ook 3x keer per week en doe dan voornamelijk mee aan de lessen die worden gegeven. Zoals Total Workout/Bodyshape (soort zumba maar dan anders) en Steps. Ik had echt een prima conditie maar sinds ik zwanger ben voel ik me vreselijk moe en kan ik me niet naar de sportschool slepen. Terwijl ik sporten heerlijk vind. De Steps les is de zwaarste en ook leukste les van de week. Ik werd wel een beetje duizelig de laatste keer (gaat er flink bij). Toch wil ik volgende week weer proberen te gaan. Niet sporten maakt mij nog veel vermoeider.
Vandaag nog een groeiecho gehad en ook daar zei ze dat het geen kwaad kon. Had een stukje van een van m'n filmpjes op YouTube laten zien omdat ik nogal veel schud en shake haha! Als je hem ook wil zien zoek dan op m'n gebruikersnaam van hier op yt liefs Tamara