Vanaf wanneer mogen jullie kinderen een halve dag of hele dag alleen thuisblijven? Ik zit een beetje met de oudste en de vakanties, de jongste 2 gaan naar de bso, maar dat wil hij absoluut niet meer en dat snap ik, want hij is de enige van zijn leeftijd. De meeste vakantieweken kan ik dichttimmeren, maar in de zomervakantie krijg ik 1 week niet geregeld. Het gaat dan om 2 dagen. Zouden jullie je kind die 2 dagen alleen thuis durven laten? Ik neig naar niet, maar aan de andere kant, hij is heel verantwoordelijk en dan bijna 11 jaar. Maar een hele dag alleen is weer zo lang.
Ik kijk expres even niet naar onze situatie,omdat het met onze oudste anders ligt. Een hele dag lijkt mij wel wat lang. Hoe ver zitten jullie van huis af met werk? Is het in de buurt dan zou het nog een overweging zijn en dan tussen de middag even gaan kijken. Zit je net als mijn man een half uur weg zou ik het niet doen. Ook als er toch iets aan de hand is, dan duurt het te lang voor je er kan zijn. Of is er een buurvrouw of familielid of bekende waarvan er iemand halverwege de ochtend of middag even binnen kunnen lopen om te kijken?
Mijn ouders wonen in hetzelfde dorp en zijn hoogstwaarschijnlijk wel thuis, die willen vast even checken/bellen tussendoor. Ik werk op 20 minuutjes, man op 30 minuten, dus dat is idd wel lang. Was wel even handig te vermelden inderdaad, dat ik het alleen zou doen als mijn ouders thuis zouden zijn in geval van nood kan hij dan daarheen.
Lastig dat ze bij jullie niet meer naar de bso gaan dan, hier gaan ze dan nog wel gewoon. Hoe lossen anderen dat op? Kan hij niet bij een vriendje spelen en dat vriendje dan een andere dag bij jullie? Of een halve dag? Ergens zou een dagje alleen thuis wel moeten kunnen maar mijn gevoel zou daar ook niet goed bij zijn.
Die dagen naar opa en oma of opa en oma bij jullie is geen optie? Anders zou ik tzt kijken of hij die dagen bij een vriendje kan spelen/logeren. Een hele dag alleen vind ik nog wel erg lang op die leeftijd... En als het echt niet anders kan, zou ik kijken of één van jullie een dag(deel) thuis kan werken oid. Ik heb nog geen idee wanneer ze dat hier zouden mogen...zoals ik het nu zie gaan ze t/m groep 8 naar de BSO...maar vanaf de eerste klas VO zal het dus wel moeten in vakanties ed, dus dan sowieso (dan zijn ze 11).
Nee opa en oma willen niet zoveel oppassen helaas. Spelen bij een vriendje houd ik inderdaad als optie.
Lastig. Ik weet eigenlijk nooit precies hoe oud ze hier waren, omdat we er vaak geleidelijk naar toegroeien (naar meer verantwoordelijkheden of vrijheden) en het verschilt ook per kind. Wat vindt jouw zoon er zelf van? Ziet hij het zitten? Is hij al wel eens alleen thuis? Misschien gewoon gaan oefenen met steeds iets langer thuis. En zolang opa en oma acherwacht zijn, zou het wel moeten kunnen. Je kan ook afspreken dat je regelmatig belt om te checken hoe het gaat. En evt over bepaalde punten afspraken maken. Zo mochten mijn oudsten nooit thee maken oid als ik er niet was, voor het geval dat mis zou gaan.
Hij is elke week op maandag 1,5 a 2 uur alleen, dat gaat goed. Zitten er inderdaad aan te denken om hem eerst een keer een ochtend of middag alleen te laten. Het duurt nog een half jaar, dus hebben nog wel even. Het lijkt hemzelf helemaal prima en zegt dat ie waarschijnlijk toch wel met een vriendje afspreekt en in de kerstvakantie was dat iedere dag zo. Geen thee maken is wel een heel goede.
Ik zou voor nu de boel zo regelen en eventueel tegen die tijd lekker bij een vriendje laten logeren of spelen. Dan heb je de vakantie verder rond en tegen die tijd is er vast wel iemand te regelen mocht hij niet alleen willen/kunnen zijn.
Het blijft afhankelijk van het kind, maar zoals hij klinkt zou ik het wel durven, maar dan met Opa en Oma die tussendoor een keer komen checken hoe het gaat.
Met 11 kan dat toch prima. Kinderen gaan met 12 naar de middelbare, dan kunnen ze die verantwoordelijkheid echt wel aan. Vind dat kinderen tegenwoordig erg lang klein gehouden worden.
Vind ik ook! Er wordt zoveel betutteld. Toen ik die leeftijd had was ik ook wel eens een dagje alleen thuis. Overigens...ook hier op de bso zijn er geen kinderen ouder dan 9/10.
Ik denk dat je niet over kinderen in het algemeen kunt spreken want geen kind is hetzelfde. En tegenwoordig (zoals jij zelf zegt) liggen er wel meer gevaren op de loer dan vroeger toen dit prima kon.
met 11 zou ik denk ik dat prima vinden en dan bijv. afspreken dat hij bij de buurvrouw of bij opa en oma eet tussen de middag. zodat er een controle punt is en er ook daadwerkelijk gegeten word.
Hmmm ik zou kijken of hij dan tussen de middag bij b.v opa en oma kan eten, zodat zijn dag een beetje opgebroken wordt en opa en oma even een vinger aan de pols hebben. Misschien ook kijken of er iets aan de werktijden gesleuteld kan worden. Misschien kan je man eerder beginnen zodat hij wat eerder thuis is en jij wat later beginnen zodat de tijd dat hij alleen thuis is korter wordt.
Ja zo inderdaad. Ik was geloof ik 11 toen ik naar het VO ging (klas overgeslagen) en mijn moeder werkte ook dus vanaf dat moment kwam ik alleen thuis, zoals ook al bij TO he geval is. Het kind is dus al gewend om een tijdje alleen thuis te zijn. Misschien wel ee optie dat hij dan voor het middageten even naar zijn opa en oma gaat, kunnen ze even controleren hoe het gaat en is de dag niet zo lang en spannend voor hem.