Hoge bloeddruk met plotselinge bloeddrukdalingen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nike30, 10 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nike30

    Nike30 Lid

    31 jan 2024
    5
    1
    3
    Vrouw
    Hi allemaal,

    Ik ben heel erg benieuwd of iemand het volgende herkend. Mijn gynaecoloog staat namelijk voor een raadsel (al denkt ze niet dat het een ernstig probleem is).

    Al vroeg in de zwangerschap liep mijn bloeddruk op. Voor de zwangerschap ook altijd een verhoogde bloeddruk gehad maar daar had ik geen medicijnen voor nodig. Nu wel, 2 x daags 500mg methyldopa. Dit slik ik al sinds week 18. Redelijk stabiele bloeddruk van 130/90 sindsdien. Voor mijn doen heel keurig.

    Inmiddels 35 weken zwanger en sinds een aantal weken aanvallen van extreme duizeligheid, misselijkheid, zweten en hoge hartslag. Gevoel alsof ik bijna ga flauwvallen. Eigenlijk gewoon onwijs beroerd voelen. Het komt extreem plotseling en gaat na een tijdje liggen ook weer weg. Het overkomt me een aantal keer per week. Tijdens een aanval thuis heb ik op zo’n moment m’n bloeddruk gemeten en de bovendruk lijkt plotseling te zakken van (ongeveer) 130 naar 105/110. Voor mij een fors verschil dus. Zwangerschapsdiabetes is uitgesloten.

    Herkend iemand dit? Enig idee waar dit door veroorzaakt zou kunnen worden? Ondanks dat de gynaecoloog geen gevaar ziet op dit moment, voel ik me wel erg onzeker omdat het bv. ook onderweg (in de trein) al eens is gebeurd.

    Ik ben benieuwd :)
     
  2. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.242
    3.936
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    130 naar 110 vind ik geen fikse daling eigenlijk en ook geen lage bloeddruk. Hij kan al wat lager worden als je rustig zit bijv. Bovendruk is t minst belangrijk over t algemeen.
     
    Sado, Marlena en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Mamaen

    Mamaen Bekend lid

    7 apr 2023
    775
    711
    93
    Vrouw
    Ik heb dit toevallig ook de laatste 2-3 weken en slik net als jij al sinds vroeg in de zwangerschap methyldopa, nu 34 weken zwanger. Heb zelf alleen nooit m’n bloeddruk gemeten op zo’n moment dus geen idee of het daardoor zou kunnen komen.. heb het ook nog niet besproken met de gyn. Ben vanwege een andere reden ook al wel getest op zwangerschapsdiabetes en dat heb ik niet.
    Dus je situatie is voor mij herkenbaar maar ik heb geen antwoord op de mogelijke oorzaak of tips..
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.231
    15.827
    113
    #4 Sado, 11 apr 2024
    Laatst bewerkt: 11 apr 2024
    Hier ben ik het helemaal mee eens.
    Je bloeddruk schommelt altijd - dat is normaal en hoort ook.
    Een ‘daling’ van 20 zal geen duizeligheid geven of andere klachten veroorzaken - 110-130 is daarnaast een hele nette bovendruk.

    Ik zou denken dat je klachten ergens anders vandaan komen.
     
    Neuzeke en Suzi98 vinden dit leuk.
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.533
    2.423
    113
    Kan het zijn dat je baby op je poortader drukt af en toe?
     
  6. Nike30

    Nike30 Lid

    31 jan 2024
    5
    1
    3
    Vrouw
    Dank voor reacties en het meedenken! Ik denk dat de vraag niet is of mijn bloeddruk laag of netjes is. Ik ben me er erg van bewust dat ik geen standaard lage bloeddruk heb ;). Mijn bovendruk daalt binnen enkele seconden/minuten van 130 naar 110 en gynaecoloog vindt dat wel een te snelle forse daling als het zo snel gebeurd. Daar kun je volgens haar beroerd van worden. Ze kan het alleen niet verklaren helaas.

    Mocht jouw gynaecoloog nog met een verklaring komen, of jijzelf met een tip of oplossing, dan houd ik me aanbevolen :)


    Interessant! Hoe kom ik daar achter? Ik heb zoiets meestal als ik sta of zit maar bv nooit als ik lig (daar zou ik het sneller bij verwachten)…
     
  7. Mamaen

    Mamaen Bekend lid

    7 apr 2023
    775
    711
    93
    Vrouw
    Ik had gisteren controle en m’n bloeddruk was gewoon goed, denk dus niet dat het daaraan ligt.. de gynaecoloog vond mn klachten wel best serieus en heeft daarom op ijzer laten prikken. Heb de uitslagen alleen nog maar kunnen inzien, nog niet besproken, maar ik denk wel dat m’n ijzer te laag is en ik suppletie aangeboden krijg.. maar dat is dus een schatting! Laat het je wel weten als ik de gyn of assistent gesproken heb.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.533
    2.423
    113
    Ja dat is een goede vraag, dat vind ik ook een lastige. Je verwacht het inderdaad eerder als je ligt. Maar wellicht kan de verloskundige het verklaren a.d.h.v. de ligging van de placenta en het kindje.
     
    Nike30 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina