Hoge bloeddruk na bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Emmaatje, 10 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi,

16 dagen geleden ben ik bevallen van een prachtzoon, Daan.
    Vanaf week 33 in mijn zwangerschap heb ik een te hoge bloeddruk gehad.Met rust (2 x ziekenhuisopname van 5 dagen) zakte de bloeddruk wel.
    Laatste weken thuis geweest, wel wekelijks op controle bij de gyn. De onderdruk was bij binnenkomst in het ZH steeds ongeveer 100, als ik dan een half uurtje aan het ctg lag (kindje), kwamen ze weer meten, dan was de onderdruk gezakt naar 80/85.

Nu ben ik bevallen en blijft de bloeddruk hoog (verdenk mezelf ook van witte jassen bloeddruk). Sinds vorige week donderdag slik ik Labetalol (2 x daags 200mg). Vanochtend was de huisarts er weer: rechterarm 170/110 en mijn linkerarm 155/100. Nu gaat hij weer overleggen met de gyn om evt medicatie aan te passen.

Wie heeft er ervaring met hoge bloeddruk die niet snel zakt na de geboorte?En hoe lang kan het duren voor de medicatie goed aanslaat?Ik wordt nu wel een beetje wanhopig hoor. Wil graag weer mijn gewone leventje oppakken en heb het idee dat dat zo niet erg gaat lukken. MOet wel zeggen dat ik , wat de bloeddruk betreft, een stresskip wordt hoor. Hij stijgt al bij de gedachte dat de arts weer langs komt..hihihi..

Ben benieuwd naar ervaringen!

Liefs Emma

2. Setteke

Setteke Niet meer actief

Dit had ik ook. Tymen is geboren met 36 weken door pre eclampsie gehaald met een spoedkeizersnee. Na de bevalling wilde de bloeddruk niet dalen. Het heeft tot 4 maanden na de bevalling geduurd totdat mijn bloeddruk daalde met medicatie. Toen afgebouwd met de medicatie en nu is hij goed. Af en toe gaat hij wel weer wat omhoog, dat voel ik dan wel, maar over het algemeen gaat het goed.

Heb je nog veel hogebloeddruk klachten? Ik had er echt wel last van. Maar nu voel ik me sinds lange tijd weer goed. Heerlijk!

3. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi Setteke!

Wat fijn om eens van een ander te horen die hetzelfde heeft (gehad) als ik.
    Gelukkig ben je er vanaf nu 8)

Ik begon me echt af te vragen of ik de enige was :( bij wie het zo lang duurt.
    Mijn klachten zijn af en toe hoofdpijn, moe en tintelende vingers (maar dat kan ook het carpaal tunnel syndroom zijn, dat begon voor ik een te hoge bloeddruk had al).

Hoe lang duurde het bij jou voor je medicatie aansloeg en welke medicijnen had je?Ik heb nu Labitalol (omdat ik BV geef), en wordt zo terug gebeld door mijn huisarts, hij gaat zo even overleggen met mijn gyn. Ben benieuwd, ik wil zooooo graag van die hoge bloeddruk af!

Vond jij het ook eng dat ie niet zakte?Soms vliegt het me aan en soms denk ik:het zal me worst wezen. Het ligt ook aan het feit dat ik de ene x deze huisarts heb, dan een andere, steeds verschillende gyns en dus ook duizend verschillende meningen!Maakt me onzeker!

Liefs Emma

4. Setteke

Setteke Niet meer actief

Toen ik nog bv gaf had ik Adalat (nifedipine). Dit is niet schadelijk voor je kindje tijdens de borstvoeding. Toen ik stopte met bv en de bloeddruk niet wilde zakken kreeg ik een combinatie van metoprolol en hydrochloorthiazide. Hier zakte de bloeddruk vrij snel op. Met ongeveer 3,5 maand 4 maanden sleog de med aan.

Ik had idd ook dezelfde klachten als jij had met de hoge bloeddruk, maar ik was vooral ook erg duizelig. Erg vervelend als je midden in de nacht met je kindje de trap af moet...

Ik vond die hoge bloeddruk idd erg eng, ik werk zelf in de zorg en weet wat de gevolgen kunnen zijn. Was erg blijdat het eindelijk over was!

Wat heeft de gyn gezegd?

5. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi!

Vrijdag moet ik naar een internist, ook omdat de medicatie nog niet aan lijkt te slaan. Moet nu tussen de middag ook nog medicijnen nemen.

Ik wacht het maar even af!Blehhhh :pale:

Gelukkig is jouw bloeddruk weer normaal!

Liefs Emma

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Fijn dat je zo snel wordt doorgestuurd naar een internist! Dat is bij mij nooit gebeurd, maar ik geloof wel dat die combinatie van metoprolol en hydrochloorthiazide een van de laatste opties was die de ha kon bedenken.

Overigens is hydrochloorthiazide een plastablet, ik heb het idee dat dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat mijn bloeddruk zakte. Dus misschien ook een optie voor jou?

Laat je even weten hoe het vrijdag is gegaan? Sterkte ermee!

7. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Tsja, ik heb geen idee wat ze gaan doen. Mijn gyn belde me gister nog, zei dat er geen reden tot paniek was en dat hij dacht dat het nog steeds door mijn zwangerschap komt. Hij wil zeker weten waar het vandaan komt, vandaar de internist.

Ik weet niet of plastabletten wat zijn, ik hou in elk geval geen vocht vast.

Had jij ook het gevoel dat je maar beter niets meer kon doen?Durf niet eens een beetje te strijken oid!

Bedankt voor je reacties :)

Liefs Emma

8. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb me idd heel rustig gehouden. Voornamelijk op mijn zoontje gericht en daarbuiten weinig gedaan. Ik kon ook niet, voelde me echt niet lekker.

De ha zei dat na de bevalling een hoge bloeddruk minder erg is omdat de baby eruit is en het voor de baby gewoon erg slecht is. Ik dacht, nou die heeft makkelijk praten! In het ziekenhuis zeiden ze tegen mij dat het voor jezelf ook niet goed is, dat je er schade aan je hersenen van over kunt houden (moet hij overigens wel heel erg hoog voor zijn. Mijn onderdruk was op een gegeven moment 130).

Ik heb me ook lange tijd schuldig gevoeld ten opzichte van mijn kleine mannetje. Ik had het gevoel dat ik niet goed genoeg voor hem kon zorgen. Wel de luiers en de voeding enzo, maar om met hem te spelen had ik niet altijd de energie voor. Onzin natuurlijk, maar zo voelde het wel!

Deel Deze Pagina