Mijn 2,5 jarige is zojuist voor het eerst met de peuterspeelzaal begonnen. Ik sta op het punt te bevallen van een tweeling. Nu overweeg ik haar de eerste (twee) maanden(en) toch weer thuis te houden. Ze is 4 keer geweest en we hebben beiden een flinke kou te pakken. Ik ben bang dat ze heel veel virussen mee gaat slepen en de babies, die 4 weken te vroeg gaan zijn) daardoor veel te veel kans hebben om ook ziek te worden. Tips en ervaringen welkom.
Ik denk dat je dat nu eenmaal niet kan vermijden, als je oudere kinderen hebt. Als je kind naar school gaat, kan je het toch ook niet thuis houden om problemen te vermijden? En ok, van een psz kan dat wel. Maar ik denk dat het voor je oudste net ook prettig zal zijn om af en toe ergens naartoe te gaan waar ze volop kan spelen en peuter kan zijn, zonder voortdurend rekening te moeten houden met een slapende tweeling.
Ik snap dat het vervelend is maar idd zijn de verkoudheid virussen toch niet te voorkomen en het seizoen gaan we ook weer in dat iedereen om je heen lekker snottert. En het is zo opgelopen! En met het oog op je baby's zou ik zoveel mogelijk hygiëne toepassen maar dat ze waarschijnlijk vroeg al te maken hebben met verkouden zijn zal je niet kunnen ontlopen. Mijn tweede zoontje is van oktober en met zijn oudere broer in huis niet te ontkomen aan de extra bacillen. Sterkte ermee iig en hoop dat alles voorspoedig gaat hoor
daar kom je niet onderuit, ik had al een schoolgaand kind en kon die ook niet thuis houden. De kleinsten in een gezin bouwen van begin af aan al volop weerstand op.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat je tweeling een stuk vaker ziek gaat zijn dan je eerste toen die een baby was, maar het hoeft echt geen ramp te zijn. Virusjes in de winter horen erbij en als ze de volle lading krijgen tijdens hun eerste maanden is de kans groot dat ze daarna minder vaak ziek zijn. Mijn oudste dochter heb ik lang afgeschermd van alle virusjes. Toen ze uiteindelijk haar eerste herfst en winter op de opvang zat (ruim 1 jaar) was ze letterlijk 5 maanden non-stop ziek. Mn jongste kreeg al vanaf dag 1 van alles mee van zusje en haar vriendinnetjes en was met 3 weken voor het eerst echt ziek. De eerste 5 maanden is ze een keer of 4 behoorilijk ziek/verkouden geweest, maar daarna vrijwel nooit meer. Ik vond het ergens dus wel een voordeel dat ze niet maandenlang achter elkaar ziek was zoals de oudste!
Inderdaad, je ontkomt er bijna niet aan, maar ze bouwen daarmee wel gelijk een goede weerstand op. Mijn kinderen gingen al van jongs af aan naar het kdv en waren ook om de klipklap ziek en verkouden. Wij ook en toen mijn ouders nog oppasten vingen zij ook alles mee. Maar na een jaar werd het al beter en sindsdien zijn ze hier vrijwel nooit meer ziek of verkouden. Goed handen laten wassen na de psz kan al een hoop schelen. Ga je bv geven aan de kleintjes? Dan geef je ze ook gelijk een hoop weerstand die jij nu al opbouwt mee.
Volgens mij heeft je baby de eerste 3 maanden nog weerstand (door de stoffen die de moederkoek heeft doorgegeven). Je kan dat verlengen door borstvoeding te geven. Dl is zelden ziek, ook niet geworden toen ze naar psz ging. (ik werd zelf wel vaker ziek toen ik stopte met bv geven, gek genoeg. Blijkbaar heeft het ook gezondheidsvoordelen voor vrouwen terwijl ik dacht dat het vooral vermoeiend was).
Hogere weerstand, maar geen immuniteit; ook baby's kunnen gewoon ziek worden. Hier ook met 2 maandjes een flinke griep, ondanks borstvoeding. Je doet wat je kan om het te voorkomen, maar de oudste thuis houden zou voor mij geen optie zijn, en wie weet pik je zelf wel iets op in de rij bij de supermarkt... Zielig als zo'n kleintje ziek is, maar mja, het hoort er bij..
Misschien afwachten wanneer je de tweeling mee na huis krijgt. krijg je ze vroeg mee dan snap ik heel goed dat je bang bent voor virussen, ze zijn er dan ook gevoeliger voor. En met arts over spreken. Misschien dat je dan fijner voelt bij je besluit.
Nouja ik kan me wel voorstellen dat je ze toch extra probeert te beschermen. Zeker als ze eerder geboren worden. Natuurlijk kun je niet alles tegenhouden, maar alles wat je kunt voorkomen of uitstellen lijkt me toch mooi meegenomen. Dus ik zou er zelf wel voor kiezen om de oudste de eerste periode thuis te houden of in ieder geval met de gynaecoloog bespreken wat wijsheid is.