Hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap, ervaringen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jes80, 8 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 9w1d zwanger en tijdens mijn eerste afspraak bij de verloskundige was mijn bloeddruk behoorlijk te hoog en ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog in het ziekenhuis. Mijn bloeddruk is altijd wat hoger geweest maar nu nog hoger (onderdruk van 100/110).

Zijn er dames die hun ervaringen willen delen over het verloop van de zwangerschap met een hoge bloeddruk? Dan heb ik een beeld bij wat ik mogelijk kan verwachten of juist niet. (Medicatie, eventuele ziekenhuisopname, bevalling (complicaties/vroegtijdig/inleiden))

Alvast bedankt!

2. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik heb er jammer genoeg ervaring mee. Voor mijn eerste zwangerschap al hoge bloeddruk gehad. Ik slikte hiervoor medicijnen. Tijdens de zwangerschap was de bloeddruk perfect. Op het eind werd hij steeds hoger. Onder controle bij het ziekenhuis en daar ook bevallen. Meteen na de geboorte een bloeddruk van 190/150. Toren hoog dus. Een booster gekregen en na 2 dagen onder controle.

Deze zwangerschap tot vorige week geen medicijnen. Nu slik ik sinds 1 week Methyldopa. Bloeddruk was 150/104. Nu na een week met medicijnen 130/90. Weer onder controle van het ziekenhuis. Er zaten ook sporen van eiwit in de urine. Over 2 weken weer controle.

Als je er vroeg genoeg bij bent en het met medicijnen onder controle kan krijgen is er niet veel aan de hand. Het ziekenhuis houdt je goed onder controle.

Succes ermee. Als je vragen hebt laat het even weten.

3. Ik heb bij mn eerste rond 20e week hoge bloeddruk gekregen. Kreeg toen med. Die zijn later wat opgehoogd. Maar uiteindelijk toch zwschapsvergiftiging ontwikkeld en is de kleine met 38 wk met een spoedkeizersnede (door verschillende medische oorzaken hoor dus niet alleen zwschapsvergiftiging) gehaald..

4. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Hier ook ervaring helaas. Bij mijn 1e zwangerschap te hoge bloeddruk dus aan de medicijnen en zwangerschapsvergiftiging gekregen dus ziekenhuisopname en me bevalling werd ingeleid en met 36,3 weken is me dochtertje geboren. Nu weer zwanger en weer te hoge bloeddruk. Zit alweer aan de medicijnen en onder controle bij de gynaecoloog.

5. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik vind het echt een eng iets...hoge bloeddruk. Gelukkig kan ik hem zelf thuis testen. 2 weken geleden in het ziekenhuis zagen ze sporen van eiwitten in de urine. Afgelopen vrijdag zou ik weer controle hebben maar mijn dochter had oorontsteking en moest de afspraak verzetten tot over 2 weken.

Hoe snel kun je een zwangerschapsvergiftiging ontwikkelen?

6. Kan snel maar dat merk je echt wel.. Waarom pas over 2 weken nu de afspraak dan?
    Als dat vanuit t zh is zou ik me geen zorgen maken, want dan doen hun dat ook niet.. En zelf in de gaten blijven houden.. Weinig zout eten enzo

7. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Dank voor je reactie. Omdat de afspraak niet eerder kan omdat ik alleen op maandag vrij ben.
    Gelukkig merk ik aan mijzelf wanneer mijn bloeddruk te hoog is. Krijg meteen hoofdpijn.

8. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Je kunt met voeding en levensstijl veel invloed uitoefenen op je bloeddruk. Je moet er misschien wat voor laten maar je kunt nu nog 'kiezen' voor een gezonde zwangerschap ipv een medische. Een hoge bloeddruk is altijd een symptoom van onderliggende gezondheidsproblemen.

9. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Zoveel mogelijk de zout laten staan en gezonde voeding kunnen je bloeddruk goed op peil houden. Maar medicijn gebruik en erfelijkheid spelen ook een rol.

10. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Helaas heb ik er ervaring mee..... mijn zwangerschap van dochter liep daardoor ook dramatisch. Uiteindelijk nefrotisch syndroom (9 gram eiwit in urine) want nooit meer goed gekomen is (nierschade en nu start ik met 3.4 gram eiwit in deze zwangerschap). Ik slik nu alleen nog methyldopa, zodra ik de 16 week voorbij ben komen er ace-remmers en injecties bij. Slik naast bloeddrukverlagers ook calcium en ascal bij om mijn bloedvaten te verwijden en te beschermen. Ik eindigde bij dochter met 8 soorten pillen op hoogste dosis (en nog een bloeddruk van 200/115 en ben een jaar bezig geweest met afkicken. Zit nu met 3×500mg methyldopa op 140/90..... hoop dat het nog lang zo mag blijven!

11. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Jeetje Caat! Wat een hel moet dat zijn geweest zeg!
    Hopelijk verloopt deze zwangerschap beter. Ook ik zit nu aan de Methyldopa. 3x250 mg. Bloeddruk is nu 120/84. Dus gelukkig goed. Maar de angst blijft erin zitten...

12. Hay Lin

Hay Lin Actief lid

16 jan 2016
    216
    10
    18
    Geen ervaring mee, maar een overbuurvrouw heeft beide zwangerschappen met hoge bloeddruk te maken gehad. Zij is beide keren aan het eind van de zwangerschap in het ziekenhuis opgenomen en daar ook bevallen.

Sterkte!

13. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    @Jes80: hoge bloeddruk die al bestaat in het eerste trimester, is echt wat anders dan zwangerschapsvergifitiging hoor! De medicijnen zijn wel hetzelfde, maar ik zou me nu niet direct zorgen gaan maken om pre-ecclampsie. Voldoende bewegen, zoutbeperking, vermijden van teveel caffeine en drop kunnen nog een beetje extra helpen.

14. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties!
    Op advies van de huisarts heb ik een 24uurs bloeddrukmeter gehad en daaruit bleek (muv van 1 piek) dat mijn bloeddruk wel wat hoger is dan hoort, een onderdruk zo rond de 85/90.
    Ik heb medicatie gekregen.
    Nu maar afwachten hoe het gaat verlopen gedurende de zwangerschap!

15. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    De bloeddruk is iets verhoogd maar niet ernstig hoog. Bloeddruk medicatie en dan zakt het wel.

Ik heb vanmorgen toevallig controle in het z'huis gehad en de bloeddruk was dankzij de medicijnen goed gedaald. 120/80. Geen eiwitten in de urine en de baby groeit goed.

Hopelijk zakt jouw bloeddruk ook snel. Maar dat gaat wel lukken!

16. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat alles goed was en je bloeddruk gezakt is.
    Ik heb vrijdag een afspraak gehad, bloed prikken, urine inleveren etc.
    Helaas is mijn bloeddruk nog niet gezakt ondanks de medicatie, deze week moet ik weer terug als deze dan nog niet gezakt is dan volgt er een ophoging van de medicijnen. Verder met de baby alles goed, bloed en urine was ook allemaal goed gelukkig!

17. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Gelukkig kan je met medicijnen een hoop bereiken, ook al is het slikken ervan iets wat je liever niet wilt. Maar in dit geval denk ik; alles voor de gezondheid van de baby en jou.

18. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier ook ervaring, helaas. Bij de eerste rond 25 wkn aan de medicatie. Uiteindelijk slikte ik 3x750 metyldopa en 1x60 Mg Adelat.
    Alleen is mijn bloeddruk na de bevalling hoog gebleven, ben ook erfelijk belast.
    Slikte eerst een ace remmer, maar ivm kinderwens is dit toen weer omgezet in Adelat. Hier bleef mijn bloeddruk goed op.
    Vandaag controle bij de gyn, de bloeddruk was iets verhoogd, maar is was ook wat gespannen. Krijg nu ascal 80 (kinderasperine) erbij.
    Bij mijn vorige zwangerschap zijn er nooit eiwitten aangetroffen of afwijkend bloed.

Deel Deze Pagina