Hoge bloeddruk zwangerschap medicatie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Billylove, 14 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Hi,

    Ik wilde graag even mijn gedachten op papier zetten en tegelijkertijd op zoek gaan naar tips, adviezen en gedeelde ervaringen.

    In mijn vorige zwangerschap werd ik met 35+3 weken ingeleid vanwege pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging). Mijn bloeddruk begon vanaf 28 weken langzaam te stijgen, en dankzij medicatie, bedrust en ziekenhuisopnames kon ik het volhouden tot 35 weken. Het was een intense periode die ik grotendeels heb kunnen verwerken met behulp van EMDR.

    Nu, 3 jaar later, ben ik opnieuw zwanger van mijn tweede kindje en ben ik bijna 12 weken ver. Al snel werd duidelijk dat ik van nature een hoge bloeddruk heb, dus begon ik al vroeg in de zwangerschap met het slikken van Ascal en werd ik meteen als medisch geclassificeerd.

    Bij het meten van mijn bloeddruk in het ziekenhuis was deze al aan de hoge kant (140/95), maar thuis varieert mijn bloeddruk meestal tussen 120-135/83-88. De klinische verloskundige wilde in overleg met de gynaecoloog toch alvast beginnen met het voorschrijven van methyldopa. Ik ben er echter nog niet mee begonnen omdat ik het nog even wilde afwachten.

    In mijn vorige zwangerschap heb ik ook methyldopa gebruikt en ik werd er erg neerslachtig, depressief en sloom van. Maar als het noodzakelijk is, ben ik natuurlijk bereid het voor de baby te slikken.

    Ik vind het behoorlijk spannend dat ik misschien al zo vroeg in de zwangerschap met medicatie moet beginnen, en mijn angst is dat ik de 35 weken niet ga halen. Maar ik probeer me vast te houden aan het feit dat pre-eclampsie zich over het algemeen later ontwikkelt in een tweede zwangerschap en dat het misschien met medicatie en rust beheersbaar blijft.

    Ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen van andere vrouwen die bij hun tweede zwangerschap ook vroeg medicatie zijn gaan gebruiken, en of dat beter is afgelopen. Ik hoop vooral op positieve verhalen.

    Verder ben ik benieuwd hoelang anderen last hebben gehad van bijwerkingen en hoe zij de zwangerschap hebben ervaren.

    Ik hoop uiteindelijk toch een beetje te kunnen genieten van deze zwangerschap.
     
  2. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Wat spannend! Ik ben zelf met 29 weken en 5 dagen bevallen ivm pre eclampsie. Bij mij bleek het ook zo te zijn dat ik een te hoge bloeddruk heb van mezelf. Ik slik dan ook standaard medicatie hiervoor. Weet niet of dat bij jou ook zo is? Inmiddels ben ik 15 weken zwanger en ik ben omgezet naar labetalol. Eén bètablokker die vaak wordt ingezet tijdens de zwangerschap. Misschien kun je daarnaar vragen? Ik heb er goede ervaringen mee en reageer er ook nu goed op.

    Verder laat ik mijn bloeddruk niet in het ziekenhuis meten. Je hebt hierin het recht om dat niet te doen. Ze moeten dan genoegen nemen met de metingen van thuis. Inmiddels heb ik van het ziekenhuis een bloeddrukmeter gekregen die via een app de metingen doorgeeft aan het ziekenhuis.

    In het ziekenhuis was mijn bloeddruk namelijk ook dik 140 over 90 … thuis is het perfect met 120 over 80.

    Ik sta er wel zo in dat als je juist op tijd in de zwangerschap je bloeddruk stabiel hebt, je meer winst haalt. Anders is het straks paniek voetbal en heeft de medicatie ook niet de tijd om volledig te werken en is het alleen maar snel ophogen en handelen uit angst. Wat van het een naar het ander leidt. Verder slik ik ook vanaf week 10 ascal. Ook met het idee dat dit de kans op pre eclampsie verkleind.

    Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Het kan een hele spannende en onzekere tijd zijn.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  3. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Wat stom heb helemaal geen melding gekregen van jouw reactie ! Maar gelukkig ging ik toch even kijken


    Wow wat heftig dat je zo veel eerder bent bevallen, dat gaat je niet in de koude kleren zitten…

    Voelde het ook zo dubbel om weer zwanger te zijn?

    Ja ik moest in principe ook aan de medicatie, maar de huisarts had een half uur meting gedaan en die was toen het gemiddelde goed, en de afspraak was dat ik om de 3 maanden die zou doen.. heb ik echter niet gedaan.. want ik werd zo naar van de medicatie :(


    Ja ze noemde idd methyldopa en labetalol maar ik moest aan de methyldopa omdat dat beter schijnt te werken bij vrouwen met een donkere huidskleur. Ik heb vandaag een afspraak in het ziekenhuis dus dan ga ik het opnieuw bespreken of ik dan toch niet eerst labetalol mag gebruiken. Wat is een bètablokker eigenlijk? Is dat gewoon zelfde als bloeddrukverlagend?


    wat goed dat je dat verteld over weigeren van je bloeddruk meter. In het ziekenhuis is hij altijd hoger idd. Ik heb een eigen goede bloeddrukmeter en ga dit ook met haar bespreken dat ik gewoon m’n waardes doorgeef ipv op en neer. Verder heb ik de laatste dagen mn bloeddruk in de gaten gehouden en helaas is mn onderdruk thuis te gaan stijgen. Dus ik denk dat ik er toch echt aan moet geloven.

    Jij had dus geen bijwerkingen van labetalol?

    hoe ervaar jij de zwangerschap verder? Kan je een beetje genieten? Of vind je het allemaal toch heel spannend. Ik merk dat genieten niet echt lukt en ik uitkijk om voorbij de 36 weken te zijn en dan pas echt kan ademen. Verder ook benieuwd wat je hebt afgesproken met het ziekenhuis qua beleid.

    Ook benieuwd of je op vakantie en dergelijke durft..

    Ik slik trouwens ook ascal vanaf week 4 en ook extra calcium sinds kort.

    Mag trouwens ook in een pb.

    Vanochtend was mn bloeddruk: 123/97..
     
  4. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Nog even een foto van mn bloeddruk afgelopen dagen. Ik ben trouwens bijna 12 weken dus we schelen niet veel van elkaar!
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina