Nee, dat zei ik niet, lees maar even terug! Volgens mijn vk is een bloeddruk van rond de 120/80 gemiddeld, ook voor een zwangere is dat een prima waarde. ( UIt de folder over bloeddruk van het NVOG: "WANNEER SPREEKT MEN VAN HYPERTENSIE? Bij zwangere vrouwen wordt over het algemeen de meeste waarde gehecht aan de onderdruk (de diastolische bloeddruk). Onderzoek laat zien dat er bij een onderdruk tot 90 geen verhoogde kans op complicaties voor moeder en kind bestaat. Vanaf een bloeddruk van 90-95 kan er een kans bestaan op complicaties. In deze situaties wordt extra controle geadviseerd. Als er aanwijzingen zijn van mogelijke complicaties of als de onderdruk 95 of hoger wordt, is er een reden voor overleg met de gynaecoloog. De kans op deze complicaties is over het algemeen niet verhoogd bij een lichte verhoging van de bloeddruk (zoals een onderdruk tot 90 mmHg), maar zij neemt toe naarmate de bloeddruk hoger wordt (zoals bij een onderdruk van 120 mmHg). Ook is van belang wanneer tijdens de zwangerschap de hypertensie optreedt. Tegen het einde van de zwangerschap is de kans op complicaties van een hogere bloeddruk meestal veel kleiner dan vroeg in" Maak je vooralsnog dus maar niet te druk, ik denk dat ze je echt niet zo snel opnemen hoor.
schap word er gezegt nou hier niet hoor ik zit al de hele zwangerschap op 80/120 ongeveer en dat is perfect tijdens de zwanger
Ok, neem het aan van iemand die VEEL ervaring heeft met hoge bloeddruk, tijdens en buiten de zwangerschap: vroeg in de zwangerschap daalt de bloeddruk bij de meeste vrouwen. Pas in het laatste trimester stijgt de bloeddruk weer wat. Dit hoeft niet zo te zijn, maar zoals ik al zei: bij de meeste vrouwen. Zie hier: Vroeg in de zwangerschap treedt er, ondanks de toegenomen hoeveelheid bloed, een daling van de bloeddruk op. Dit wordt veroorzaakt doordat de veranderende hormonen in de zwangerschap een vaatverslappende en vaatverwijdende werking hebben. Hierdoor ontstaat er dus minder druk in de vaten en daalt de bloeddruk. De diastolische druk (onderdruk) daalt geleidelijk en is omstreeks 20-22 weken, 10 tot 15 mmHg lager dan buiten de zwangerschap. In het laatste trimester stijgt de diastolische druk weer tot de waarde van voor de zwangerschap. Een diastolische druk lager of gelijk aan 90 mmHg wordt als normaal beschouwd. Bron:gezondiza.nl
ja inderdaad ze noemde het wittejassensyndroom tja er is zelfs een naampie voor haha maar ik lag er wel om maar t zweet staat in mijn handen als ik dat ding alzie liggen raar eigenlijk he!
Mirell, ik had dat dus ook toen ik tijdens mijn zwangerschap met onderdruk van rond de 100 en al met maximale medicatie. De eerste keer in het ziekenhuis daalde het weer naar de 90 en dat mocht omdat ze in het ziekenhuis verder ook niets konden doen. De tweede keer dacht ik dat dat wel weer zou gebeuren na een half uurtje, alleen gebeurde het niet en werd ik dus opgenomen. Vlinderbloem, wat jij ook al zegt tijdens een normale zwangeschap gaat je bloeddruk dalen. Bij mij gebeurde dit dus niet, dit was een eerste teken dat het niet goed zat (bleek achteraf). En bij mij (tweede zwangerschap) werd de behandeling dus al ingezet vanaf een onderdruk van 76 (omdat ik een lage bloeddruk heb). Novmama, ik moet zeggen dat ik jouw verloskundige heel verstandig vindt door niet klakkeloos uit te gaan van een gemiddelde waarde en gewoon naar jouw waarden kijkt! Valt me namelijk op dat veel verloskundigen die niet doen en pas op het moment dat het al te laat is aan de bel trekken bij het ziekenhuis. (waarom ik dit zeg, ik ben betrokken bij een Hyves van Pre-eclampsie HELLP patienten en je ziet dat regelmatig voorbijkomen).
hey hey ik ben vandaag bij de verloskundige geweest en ik heb ook een bloeddruk van 90/130 en er waren wat eiwitten te zien op het stripje. nu moet ik dinsdag voor controle weer komen met urine en gaan ze de bloeddruk weer meten. als ik dit weekend last van hoofdpijn of misselijkheid of een hele hevige drukkend gevoel bovenin de baarmoeder krijg moest ik gelijk bellen. normaal heb ik gewoon een bloeddruk van 70/115. ik moest rustig aan doen en smiddags even gaan liggen. dus ben erg benieuwd! dus ik lees even mee wie hier nog mee te maken heeft gehad. groetjes wilma
Wat een verschil met vk's eigenlijk dan.. Als ze bij mij vandaag eiwitten hadden gevonden in de urine moest ik gelijk naar het ziekenhuis... Vandaag was mijn bloeddruk 140/80 dit vond ze niet zorgwekkend maar voor mij doen nog steeds iets aan de hoge kant... Weer geen eiwitten gevonden in mijn urine gelukkig.. Dit weekend moet ik weer heel rustig aan doen... En maandag moet ik weer voor controle...
mijn bloeddruk is 140/70 dit vond ze ook niet hoog. me bloeddruk was twee weken trug 130/80 toen zat ze zeggen dat het niet hoger mocht terwijl ik lees dat het normaal is 80 onderdruk. Maar ook mijn bloeddruk is normaal 110/60 dus dan zal het daar wel aan liggen dat ze het dan hoog vinden?
bovendruk is niet erg als die wat hoger is, het gaat om de onderdruk en dan is 70 perfect. 80 is ook nog gewoon goed hoor.. vanaf 90 moet je gaan uitkijken
Hallo allemaal Het ligt er idd ook wel een beetje aan hoe hoog je bloeddruk gedurende de rest van de zwangerschap is geweest. Ik had tot nu toe steeds een bloeddruk van 130/80 aan de hoge kant maar niks mis mee verder. Alleen toen ik vanmorgen voor controle kwam bleek deze ineens te zijn gestegen naar 160/100 dus te hoog. Ik ben daarom langs de gyn geweest en eenmaal daar zakte het al weer iets naar 150/90. ze hebben bloed en urine afgenomen en ik kan morgen bellen voor de uitslag. ook hebben ze een hartfilmpje gemaakt maar alles was prima dus ik kon gewoon weer naar huis met het advies rust nemen en bij klachten als hoofdpijn en tintelende vingers wel even contact opnemen ik moet volgende week terug komen om te kijken hoe het dan is. Even afwachten dus
hey gisteren moest ik weer naar de verloskundige ivm mijn bloeddruk 90/130 en het was nog steeds hetzelfde en er zat 1 +je eiwit in mijn urine. dus ik moest gelijk voor controle naar het ziekenhuis waar ze mijn bloeddruk nog een xtje deden en daar was die 85/128 toen hebben ze een hartfilmpje van de baby gemaakt en van mij bloed afgenomen en ik moest nog een echo maken en mijn urine werd nog een xtje nagkeken. op het laatst werd mijn bloeddruk nog een xtje gemeten en toen was die 95/130 dus te hoog maar het hartfilmpje, het bloed, en de eiwitten waren allemaal goed, dus dat is goed nieuws. nu heb ik met de gynaecoloog afgesproken dat ik tot week 37 2x in de week het zelfde van hierboven ga doen en als het dan allemaal goed blijft mag ik na week 37 weer naar de verloskundige en blijft het niet goed dan word het gewoon een ziekenhuis bevalling ik ben wel blij dat ik zo goed onder controle word gehouden.
Wilmatjuh, geef jij "gewassen plas"? (dus eerst beetje plassen, dan met wattenbolletjes schoonmaken, dan beetje in het bakje plassen, en dan uitplassen in de wc)
hey daphne gister morgen bij de verloskundige was het wel "gewassen plas" maar toen later in het ziekenhuis niet
Ik hoop dat je gewoon weer terug naar je vk mag voor de bevalling! (en de volgende keer zou ik het gewoon voor de zekerheid blijven "wassen")
dankje daphne maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, vind het ook fijn dat ze me zo in de gaten houden.
hey hey nou vandaag weer naar het ziekenhuis geweest en de bloeddruk was omhoog gegaan. het was nu 100/140 dus te hoog, ik mocht vandaag naar huis maar moet morgen weer komen. blijft de bloeddruk zo dan moet ik morgen waarschijnlijk in het ziekenhuis blijven. mijn eiwit in de urine was goed en het hartfilmpje van de baby was ook uitstekend , dus dat is wel fijn. ik moest nog 4 buisje bloed geven, als dat niet goed is dan belde ze vandaag nog, ik heb nog niks gehoord dus ga er vanuit dat het goed is. wat een gedoe allemaal. vind het zo spannend! nou maar gewoon weer afwachten tot morgen.
Wilma, Ik vond de controle in het ziekenhuis dus ook erg prettig. Toen ik bij de zwangerschap van Fay een bloeddruk van rond de 100 had zat ik al aan maximale dosering bloeddrukverlagers, toen moest ik twee nachtjes blijven en mocht ik weer naar huis met rust. En dat heeft wel 17 uur geduurt toen lag ik weer in het ziekenhuis omdat mijn vliezen gebroken waren. (maar ik "mocht" toen ook gewoon bevallen) Ik hoop dat je niet wordt opgenomen, maar weet dat je wel in goede handen bent.
hallo, vandaag weer naar het ziekenhuis geweest en gelukkig was de bloeddruk 80/105 dus ik mocht gewoon weer mee naar huis met mijn mannetje. volgende week maandag even bellen voor een nieuwe afspraak maken. dus ik ben dolgelukkig groetjes