Beste verloskundige, Ik ben nu 38 weken en 1 dag zwanger en ik sta sinds een week onder controle van de gynaecoloog. Dit in verband met een hoge bloeddruk. Ik had de hele zwangerschap door ongeveer 120/70, 120/75 of zelfs 120/65. Nu had ik gisteren bij de controle 145/91. De gynaecoloog zei dat hij dit net op het randje vond. Ik moet nu volgende week maandag weer heen en hij zei dat als mijn bloeddruk dan weer omhoog was geschoten gaan ze misschien de bevalling wel inleiden. Maar hij laat toch liever de natuur zijn werk doen zei hij. Nu is mijn vraag hoe hoog moet mijn bloeddruk zijn voordat ze me gaan inleiden? Ik hoop namelijk dat ik gewoon natuurlijk kan bevallen want ik hoor van menigeen dat inleiden geen pretje is. En zal ik dan meteen moeten blijven of maakt hij een afspraak voor later die week? Ik hoop dat u mij wat duidelijk kunt geven... Groetjes
Hoi miepje, Je ziet vaak dat de bloeddruk aan het einde van de zwangerschap wat stijgt. In principe ligt de grens bij een onderdruk van 95, Inleiden doen ze alleen als je bloedwaarden afwijken,je erg veel klachten hebt of als je kindje beter af is buiten jouw buik. Het is afhankelijk van de bevindingen van de volgende controle of ze je direct opnemen of een afspraak met je maken. Probeer je rustig te houden, veel te rusten dit is goed voor je bloeddruk. Vaak zie je ook dat de bloeddruk stijgt omdat de bevalling er aan zit te komen dus wie weet is het allemaal helemaal niet nodig! Imke