Zwanger!! Maar wat nu??

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mikkie1987, Mar 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mikkie1987

Sep 8, 2009
    12
    0
    0
    Ben er gisteren achter gekomen dat ik zwanger ben! Onwijs blij natuurlijk!!

Maar wat moet ik nu gaan regelen? Ik weet niet wanneer ik uitgerekend ben en hoever ik precies ben, maar 17 februari was ik 'het' voor het laatst, dus ik ben vast niet verder dan een week of vier??
    Moet ik al een afspraak maken met de verloskundige, of inschrijven bij een kinderdagverblijf? Of is dit nog te vroeg? Ik weet het niet, hoor!! Eigenlijk wil ik eerst weten of het allemaal wel goed zit!

2. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

Hoi Mikkie,

wat een vragen allemaal! Euhm... laat ik ze eens 1 voor 1 beantwoorden.

Op de eerste plaats proficiat met je zwangerschap. Het is nu allemaal nog erg pril (I know, was zelf ook voor het laatst ogni op 17 februari) maar heel hartelijk gefeliciteerd!!!

Maar wat moet ik nu gaan regelen? Voorlopig hoef je nog niet direct iets te regelen. Op deze site kun je van alles vinden over wat je allemaal moet regelen. Houd er wel rekening mee dat je de kraamzorg doorgaans voor de 16e week aangevraagd moet hebben. Meestal kan dat via de zorgverzekering lopen maar dat zou je even bij je eigen zorgverzekering moeten navragen.
    Ik weet niet wanneer ik uitgerekend ben en hoever ik precies ben, maar 17 februari was ik 'het' voor het laatst, dus ik ben vast niet verder dan een week of vier?? Als je 17 februari voor het laatst ogni bent, dan ben je (volgens de calculators) nu 4 weken en 6 dagen zwanger. Op 24 november zou je dan uitgerekend zijn. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de lengte van je cyclus. (als je een kortere cyclus hebt dan zou de uitgerekende datum wat eerder kunnen zijn en bij een langere cyclus wat later)
    Moet ik al een afspraak maken met de verloskundige, of inschrijven bij een kinderdagverblijf? Of is dit nog te vroeg? Meestal ga je (als er niks "speciaals" is) rond de 10e week voor het eerst naar de verloskundige. Je kunt nu wel al kijken naar welke verloskundige je wilt gaan en daar eventueel al naartoe bellen om een afspraak te maken. Inschrijven voor het KDV lijkt me nog erg vroeg, maar als je persé naar 1 bepaald kdv toe wilt en daar staat een lange wachtlijst dan zou het kunnen zijn dat je je al moet laten inschrijven, maar de kans lijkt mij erg klein.

Heel veel succes!!!!

3. Sunny1977

Sunny1977 Actief lid

Nov 19, 2010
    385
    0
    0
    Adminimiepje
    7e hemel...
    Ik zou nu in ieder geval een verloskundige zoeken. Ik heb vandaag met een verloskundige gebeld (weet ook net een week dat ik zwanger ben) en heb een afspraak gepland voor de 10e week (grrr...nog zoooo lang!!!:)). Ik las ergens op het net dat het soms noodzakelijk is om tijdig een afspraak te regelen ivm drukte.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    De laatste keer dat ik 3 maanden zwanger was heb ik mijn kind in laten schrijven op het kdv, en na 1,5 jaar!!! was er nog steeds geen plek op de door mij aangegeven dagen. Uiteindelijk goed gekomen maar toch... Ook nu laat ik deze baby binnenkort inschrijven, ik wil nl. gewoon zekerheid, ik moet ook weer aan het werk en deze kdv ligt aan de overkant van de straat.

5. bloempie 1983

bloempie 1983 Bekend lid

Aug 24, 2010
    741
    0
    0
    overijssel
    je zou er ook over na kunnen denken of je mee wilt doen met moeder voor moeders. Als je dit wilt kun je hiervoor ook een afspraak maken. Je kunt namelijk meedoen vanf de 6e week tot de 16e week.

6. Sahi

Sahi VIP lid

Apr 4, 2010
    5,186
    0
    0
    Dordrecht
    de vk bellen voor een afspraak en aan haar bij de intake vragen wat je verder moet doen.
    de huisarts en de verzekering melden dat je zwanger bent.

7. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Over KDV: daar kun je je past inschrijven als je van de vk een zwangerschapsverklaring hebt gekregen. Die moet je laten zien bij de inschrijving.

Verder: van harte!!

En denk alsjeblieft eens na over meedoen met Moeders voor Moeders ;)

8. ikky100

ikky100 Lid

Mar 13, 2011
    62
    0
    0
    natuurlijk eerst van harte gefeliciteerd!!

Op veel sites kun je een berekening maken met de eerste dag van je laatste menstruatie wanneer je bent uitgerekend.

De VK zou ik gewoon snel bellen, dan heb je je afspraak vast staan. Meestal mag je in week 8 ofzo komen.

KDV, hier zijn hele lange wachtlijsten. Ik sta bij mijn favoriet op de wachtlijst van wel 2,5 jaar!!!!!! Is nu bijna een jaar van om.
    Maar andere KDV hebben weer geen wachtlijst.
    Ik zou nog wel even wachten tot je bij de VK geweest bent.

Wat wel handig is om bij je zorgverzekering alvast informatie in te winnen over kraamzorg. Dit moet je vrij vroeg in de zwangerschap regelen maar ook pas als je bij de VK bent geweest.
    Ook moet je daar even kijken of je VK is aangesloten bij jouw zorgverzekering. Sommige verzekeraars hebben afspraken met bepaalde Vk in je woonplaats en willen dat je daar heen gaat.

Dus relax, en bel je VK op voor een afspraak!

Share This Page