Kindje erkennen? En wat nog meer..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door firefly, 10 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Hallo meiden !

Wij zijn gelukkig zwanger van ons eerste kindje dankzij ICSI..
    Er zijn dus heel veel dingen waar ik aan moet denken, wanneer moet ik alles regelen, met welke week enz.. Heel erg leuk en spannend natuurlijk !
    Moeten wij ook ons kindje erkennen bij de gemeente, althans mijn man? We zijn geregistreerde partners.
    Wie heeft er voor mij een soort van lijstje met wat ik moet regelen, zodat ik het niet kan vergeten.......... :)

2. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Volgens mij moet je binnen geregisterde partnerschap ook gewoon erkennen, wellicht is het gezag wel geregeld als geregistreerd partner. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet je dus ook nog het gezag regelen. Hiervoor kregen wij gewoon meteen de formulieren mee bij de gemeente. Voor de rest is er niet zo heel erg veel te regelen hoor. Oh ja, je kraamzorg op tijd aanvragen. Voor de rest kan ik niets verzinnen.

3. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Heb geen lijstje voor je, enige wat ik kan bedenken is inderdaad binnen de 3 maanden kraamzorg aanvragen.
    Kindje erkennen (moet volgens mij wel in jullie situatie) kan de hele zwangerschap door! Hebben het zelf met 30 weken ofzo laten doen. Als jullie hiervoor in het gemeentehuis zijn, wordt er vanzelf informatie (mee)gegeven over het ouderlijk gezag.
    Met erkennen even allebei legitimatie meenemen, betalen is per gemeente verschillend en van tevoren even beslissen welke achternaam jullie de kleine willen geven. Wij hoefden er geen afspraak voor te maken trouwens;)

Uhm wat ik verder nog kan bedenken is zorgen dat je zwangerschapsverlof goed geregeld wordt enz?

Enne.. van harte gefeliciteerd nog:D

4. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Denk ook alvast aan eventueel een kinderdagverblijf als de kleine daar straks heen gaat!

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij een geregistreerd partnerschap moet je man je kindje nog wel erkennen maar het gezag is geregeld binnen het partnerschap. Voor erkenning is het het makkelijkst om even met z'n tweetjes te gaan, identiteitsbewijs mee en het is in 5 minuten gepiept en gratis. Bij aangifte van de baby moet je man het erkenningsformulier meenemen.

Kraamzorg aanvragen. Dit kun je vaak het makkelijkst via je zorgverzekeraar doen, want dan krijg je evt ook een kraampakket met allerlei spul dat je nodig hebt voor de bevalling.

Als je wilt, zoek een zwangerschapscursus.

Ga nadenken over kinderopvang (creche, GO, opa's/oma's) en regel het vroeg.

Waarschijnlijk een open deur, maar zoek een verloskundige of regel dat je bij de gynaecoloog blijft (weet niet hoe dat werkt bij ICSI). Als je bij de gynaecoloog blijft moet je alsnog een verloskundige hebben voor de nacontroles na de bevalling, de gyn doet geen conroles na ontslag uit het zkh.

Op internet (of via je verloskundige of de Prenatal) heb je lijstjes met wat je nodig hebt voor de babyuitzet.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    HeyHey,

Gefeliciteerd met de zwangerschap als eerste natuurlijk!!!

Aan wat je moet doen: wij hebben de erkenning bij het gemeentehuis gedaan, kraamzorg aanvragen en verder eigenlijk niet...... De erkenning is wel belangrijk, als je dat niet doet moet je zelf namelijk mee als je man de geboorteaangifte doet!!
    Maar verder zoals gezegd is het handig als je al kijkt naar de opvang straks ed, ivm veel en lange wachtlijsten.....

Meid geniet er lekker van!!!

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    huisarts + zorgverzekering inlichten dat je zwanger bent. Je zorgverzekering kan je dan vertellen bij welke kraambureaus zij aangesloten zijn en of je een kraampakket krijgt of niet.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Erkenning kan de gehele zwangerschap door, maar doe het het liefst zo vroeg mogelijk in de zwangerschap ivm evt calamiteiten. (overlijden van je partner, extreme vroeggeboorte etc)

Check ook of je evt testament moet worden aangepast.

9. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Het is niet overal gratis, wij moesten 11,50 betalen..

Deel Deze Pagina