Officieel volgens de NVOG richtlijnen mag het niet, ook niet met een ballon. Een aantal gyns doen dit wel omdat met Oxytocine het risico op een weenstorm te groot is en dus te veel druk komt op het litteken, en met prostaglandine minder. Maar onderzoek wijst uit dat het risico op een uterus ruptuur even groot is bij allebei. Maar bij mij mocht het hoe dan ook niet omdat mijn eerste KS een preterme sectio was met 33 weken, dus een normaal litteken op een heel kleine baarmoeder die bij deze zwangerschap als een ballon was opgeblazen, er stond dus al veel meer spanning op dat litteken en dat is extra link bij opgewekte weeen. Dus somige gyns nemen het risico als je zelf verder geen risico indicatoren hebt en al wat verweekt bent. Ik had niets van dat al, zat nog potdicht en wel meerdere risico indicaties. Ik vind het zelf altijd knap link als gyns het toch gaan doen. NVOG: Zwangerschap en bevalling na een voorgaande sectio caesarea : Gebruik van weeënstimulerende middelen tijdens een trial of labour Maar da's een beetje off-topic
Tja ik weet niet of je juist blij wordt van deze berichten, maar ik heb ook een nare achter de rug. Mijn bloeddruk steeg heel langzaam, maar wel doorverwezen naar de gynaecoloog. Toen was ik kleine 5 maanden zwanger. Met week 27 constateerde ze pre-eclamsie. Teveel eiwitten in mijn urine, waardoor ik heel veel vocht vast hield. Deze hoeveelheid verdubbelde elke dag, waardoor mijn zoon met spoed gehaald is met precies 28 wkn. Hij woog 1024 gram, maar hij loopt nu als pittige bijna 2 jarige vrolijk gezond rond. Dus een tip wees blij met elke dag die langer zwanger is, want echt waar het is heel gevaarlijk. Beiden hebben we het voor onze omgeving heel spannend gemaakt, maar als je hoort dat ze het met 24 weken al in leven proberen te houden, dan ben je met 34 al heel ver! Mijn bloeddruk is op zn hoogste 115 onderdruk geweest en in plaatst van 0,14 gr eiwitten had ik op de ok 22 gram eiwitten. In nog geen 6 maanden 27 kg rijker. Dus hou ook je lichaam, vocht en gewicht in de gaten! Op dit moment 17 weken zwanger en mijn bloeddruk is nog goed. Ik zal de 40 weken niet gaan halen, maar ben al heel blij als ik inde 30 en het liefst 37 weken ga halen. Prematuren moeten minsten tot 36 weken in de couveuse blijven liggen. Dus daarna is het steeds veiliger.. Succes allemaal.
Mamam, succes! Hart onder de riem en een beetje een succesverhaal, bij mij was de eerste 33 wk en de tweede 39. PE en HELLP komt vaak later in een tweede zwangerschap (van dezelfde man)
Ik heb de laatste 2 a 3 weekjes van de zwangerschap een te hoge bloeddruk gehad. En dan voornamelijk de onderdruk. Op het laatst zat deze rond de 100, terwijl het voor die weken vaan op 50 of 60 zat. In week 39 ben ik ingeleid om zwangerschapsvergiftiging voor te zijn. Ik heb dus nooit medicatie gehad. Ze zeggen dat het voornamelijk iets is wat veel in eerste zwangerschappen voorkomt, maar toch ben ik benieuwd hoe het deze zwangerschap zal verlopen.
@ Juul, goed te horen dat jij 6 weken verder kwam! Het is inderdaad van dezelfde man, dus ik heb dan ook zeker hoop, maar spannend blijft het wel. @ Misa het komst inderdaad vaker voor in een later stadium. Ze denken en hopen dat dit bij mij ook nu zo zal zijn. Ik zal sowieso ook niet langer dan 39 weken zwanger zijn en zodra ik het heb zulllen ze het ook op gang laten komen, althans als ik voorbij de 36 weken ben.
Net weer terug uit het zkh. Mijn bloeddruk is gezakt naar 135/80 hartstikke fijn dus. Met de kleine ging alles ook goed, is goed gegroeid en ligt nu ongeveer 6 dgn voor op groei. Nu even aan het bijkomen en blij zijn met het goede nieuws.
Debby 82 dankjewel voor je lieve woorden, en idd nog veelste vroeg. Heb mij afgemeld van het werk en ben nu thuis aan het relaxen, heerlijk! Hopelijk heeft het morgen profijt. Juul wat een verhaal en een belevenis pfff niet te geloven.
Hier ook goed nieuws, vanochtend controle en bloeddruk gedaald naar 90, door gaan met rust dus in ziektewet. Zo blij dat ik niet hoefde te logeren in het ziekenhuis Volgende week controle hopelijk is het dan nog lager. Aankomende maandag weer een ritje ziekenhuis voor de glucose test met een vieze drankje he bah, 3 uur in het ziekenhuis blijven op nuchtere maag. En dan heb ik het eerst wel weer gezien de ziekenhuis ritjes.
Corina super!!! Altijd weer een opluchting. Ik ben ook afgelopen week geweest voor controle, onderdruk was gedaald naar 80, kon het gewoon niet geloven! Ik heb afgelopen tijd mijn rust genomen, wat blijkbaar effect heeft. Morgen weer op controle, want de BD mag ook weer te laag zijn. Andere dames, bedankt voor jullie verhalen, wel erg eng allemaal. Hele goede tip om WEL te luisteren naar de artsen, in het begin was ik erg opstandig, wilde gewoon niet accepteren dat er wat mis was.
inaya nou dat opstandige had ik ook hoor. En het rare is dat je het niet echt merkt ofzo. Dus je denkt, wat een gezeur, er is heus niks met me aan de hand... maar ja de doktoren weten helaas beter...
ja vaak ongeveer 6 weken later... wat bij jou dus klopt. Ik had bij de eerste vanaf week 27 ongeveer hogere bloeddruk. Bij de 2e pas met 38 weken. Dus ik had mazzel...
Haha ben dus niet de enige, ik ging zelfs in discussie over medicatie, wilde helemaal niks slikken. Voor mij voelde het op dat moment als bescherming tegenover mijn kindje en vertrouwde zelfs de artsen niet. Heel stom eigenlijk achteraf....
Dames, fijn om te horen dat de bd's allemaal beter zijn geworden! En het opstandig zijn tegen de artsen is hier ook een bekend verschijnsel hoor Ik had geluk dat HELLP en PE in mijn familie voorkomt en mijn moeder en zus het al 2x gehad hadden, dus wist ik hoe serieus hoge bd was en werkte mee, maar ik vond het ook regelmatig heel moeilijk. Het is toch alsof ze iets van je afpakken, een stukje autonomie of zelfbeschikking over je lijf of zo. Ineens vertelt een arts wat je op een dag mag doen, wat voor medicijnen moet slikken etc. en daar wordt je opstandig van Maar gewoon braaf luisteren, het duurt nooit langer dan 9 maanden en je krijgt er iets moois voor terug
Helemaal gelijk Juul! Ik luister nu heel braaf BD eindelijk weer een beetje stabiel en hoef 'pas' over een week terug te komen, hiep hiep hoeraaaaaa!
Hallo dames ik wil graag meepraten ben ik 2009 bevallen naar aanleiding van Hellp syndroom met spoed ingeleid met 37 wk zoontje 2400 gram en 44 cm nu gaat het trouwens super met hem!, slik op dit moment labetalol 3x per dag. Mijn BD was goed laag 100/60 nu voelde ik mij vorige week niet lekker en ging ook vochtvast houden mijn BD 127-76 dus een stuk hoger moest van de gyn een week rust houden en daarna max halve dagen werken omdat mijn lichaam alweer aan het vechten is!! Ik ben blij hier mijn gevoel te kunnen delen want jullie negrij[en het volledig! Gr Chantal
Super dat het zo goed gaat met je zoontje! Lijkt me enorm schrikken als je met spoed ingeleidt moet worden. Vanaf wanneer slik je weer labetalol? Je rust echt nemen hoor, je lichaam geeft duidelijke signalen aan!
Ja daar zijn wij heek blij mee idd! Ik slik het eigenlijk al voor mijn zwangerschap alleen met een lagere dossis omdat ik mij zo slecht bleef voelen. En nu een hogere dossis en idd goed luisteren naar mijn lichaam, ik wil alleen zo graag gewoon mee en denken het is toch gewoon een zwangerschap alleen roept idd mijn lichaam mij dan terug. Dankje voor je berichtje
Heel herkenbaar... Voor je eigen (mentale) rust is en blijft het belangrijk om je er bij neer te leggen. Ik heb mezelf heel wat stress bezorgd door veel te piekeren en de meest enge verhalen te lezen. Ik vraag ze in het ZKH overigens om meerdere malen te meten. Ik ben vaak gespannen als ik binnen kom. Na het horen van het hartje of het zien van de echo valt er meestal een last van me af en zakt mijn BD.
Hmm ik snap niks meer van mezelf. Ik heb een bloeddruk meter geleend van vriendin, en nu hou ik een curve bij. En ik zit gewoon netjes op de 129/80. Dan denk ik komt dat door de verhoging of door het rust nemen. Lig regelmatig even, lekker boekje erbij muziekje aan. Of is het toch de combinatie? Raar geval ben ik