Hoge bloeddruk...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Inaya, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ristoskatje

ristoskatje Actief lid

28 mrt 2011
    143
    0
    0
    hallo allemaal,

wil graag even m'n verhaal kwijt,

afgelopen woensdag ben ik bij de vk geweest en m'n bloeddruk was te hoog (140/90) niet heel hoog maar voor m'n doen wel.
    dus vrijdag weer heen bloeddruk (155/95 en 160/90) dus moest naat het ziekenhuis voor bloed/urine test en ctg scan.
    daar kwam uit dat de onderzoeken goed waren maar bloeddruk bleef te hoog, toch naar huis maar moest vanmorgen terug komen.
    voelde me gister heel erg goed, vocht trok weg, haast geen hoofdpijn/zwaargevoel.
    vanmorgen dus naar zkhuis alle onderzoeken weer gehad en m'n bloeddruk was 124/76 dus prima.
    dus mocht naar huis en ben nu weer overgedragen aan m;n vk en mag dus ook thuisbevallen.

helemaal super natuurlijk, maar voel nu toch angst straks komt het weer, weet dat ik rustig aan moet doen, doe ik dus ook.
    heeft iemand dit ook meegemaakt?

2. misa

misa Niet meer actief

@Ristokatje: Ik zou gewoon rustig aan doen en desnoods voor een goed gevoel eens extra in de week je bloeddruk laten meten bij de vk. Deed ik ook op het laatst. Geeft je misschien wel wat rust. Neem je desnoods eens wat urine mee om even te laten testen.
    Goed rustig aan doen en bij twijfel bellen!

@Corina1985: tja, ik had het ook heel wisselend hoor. Ik had ook een thuismetertje. Goed op letten dat het slangetje naar beneden wijst, de juiste arm gebruiken (zie gebruiksaanwijzing), beide benen recht op de grond hebben staan en niet praten tijdens de meting. Vaak deed ik 3 metingen achter elkaar en nam ik het gemiddelde zeg maar. Want die thuismeters zijn toch ietsje anders.
    Ik mat gewoon 1-3 keer per dag eens, gewoon voor mijn gemoedsrust.
    Maar rust nemen kan echt werken hoor!!

3. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh jeetje, wat een verhalen allemaal. Sterkte allemaal en doe rustig aan.

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel verstand van bloeddruk enzo. Tot ze me laatst gingen meten 105/60. Was volgens vk goed. Anderen zeggen weer te laag. Nou ik merk het wel.

4. misa

misa Niet meer actief

Te laag kan vooral heel vervelend zijn (duizelig e.d.), maar te hoog kan gevaarlijk zijn... :)

5. Vrouwtje81

2 mrt 2009
    79
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi,

Wat vervelend! Ik heb 2 jaar geleden vanaf 24 weken een veels te hoge bloeddruk gehad en kreeg de hoogst dosis Aldomet en Labetalol. Daarnaast had ik vanaf 26 weken een zware zwangerschapsvergiftiging, welke vaak gepaard gaat met een hoge BD oftewel hypertensie (Preeclampsie). Mijn bloeddruk was rond de 160/110 en op zn hoogst 220/120. Bovendien had ik maximale oedeem (lees: opgezwollen als een walvis). Na ruim 3 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen en ze van alles hadden geprobeerd ( zoals Calcium..... via infuus waardoor je in vuur en vlam staat), kreeg ik met exact 32 weken een spoedkeizersnede en werd mijn dochtertje met een gewicht van 1300 gram geboren.

Dit was weliswaar mijn eerste zwangerschap en ik hoop het nooit meer op die manier te hoeven ervaren. Momenteel ben ik 12 weken zwanger en heb ik weer last van een hoge bloeddruk, maar dit keer is het in een vroeg stadium al ontdekt en denkt mijn gynac dit kunstmatig laag te houden. Hopelijk gaat het nu wel goed...

Ik hoop voor jou dat het niet mijn kant op gaat.... gebeurt namelijk maar bij heel weinig vrouwen.. dus chin up en geneit alsnog van je zwangerschap!

Een tip: neem maximale rust en probeer zo veel mogelijk te ontspannen. Blijf ook licht bewegen en eet gezond. Dit zal je wel al gehoord hebben, maar ik zeg het je toch nog even.

Oja, heel belangrijk: mijn dochtertje is een normale, gezonde en een vrolijke peuter van 2! Dat is het allerbelangrijkste :)

6. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn er weer heftige verhalen bij gekomen. Laten we allen goed onze rust nemen, HELPT echt!!!!

Ik moet morgen weer voor controle... Spannend! Ik ben eigenlijk al heel blij dat ik bijna 34 wk ben en geen vocht vast houdt of andere klachten.

7. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Hoi dames,

Gister controle gehad, bloeddruk was netjes 130/89 dus doorgaan met medicatie en rusten. Dus ik ben blij :D

En indd rust nemen werkt toch wel en probeer niet al teveel te piekeren.

Inaya, klopt de gyn keek ook naar mijn handen en onderbenen en hij zei ook je lijkt geen vocht vast te houden, en gelukkig heb ik geen hoofdpijn oid.

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hoi dames,

Is hier ook iemand die al een verhoogde onderdruk had vóór de 20 weken? Mijn onderdruk is gisteren 4x gemeten en alle keren boven de 90, zo'n 93. Moest ook even over een stickje plassen, maar die zag er goed uit.
    Volgende week weer terug en als het dan nog te hoog is, dan gaan ze overleggen met de gyn.

Wat was bij jullie de eerste stap? Ik lees over zowel rust als medicijnen. En wanneer greep de gyn/vk in?

9. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik had bij de eerste met 12 weken een bd van 160/100, werd toen meteen door de vk doorgestuurd naar de gyn, ook omdat ik klachten van duizeligheid had. Met deze zwangerschap ben ik met 4/5 weken met spoed doorgestuurd naar de gyn (had eigenlijk pas afspraak met 8 weken), had toen een bd van 150/95 geloof ik.
    De vorige keer begon ik met rust, minder werken etc, en op een gegeven moment kwamen daar medicatie bij en op een gegeven moment opnames met bedrust. Deze zwangerschap meteen de ziektewet ingegaan door extreme duizeligheid en misselijkheid en zal ook niet meer gaan werken deze zwangerschap aangezien gyn bang is dat mijn bd dan weer gaat stijgen (wat waarschijnlijk ook wel zal gebeuren dankzij mijn toch wel stressvolle baan). Daarnaast heb ik nu ook meteen weer medicatie gekregen.

10. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ok, dat is inderdaad naar zeg, jij bent nog veel vroeger! Gelukkig dat ze er zo snel bij zijn!

Maar dus eerst rust en dan pas medicijnen...zou ook mijn voorkeur hebben. Hier ook een stressvolle baan. Deze week alleen maar meer werk erbij gekregen, dus weet echt niet hoe ik dit ga trekken. Ben heel benieuwd wat de VK zegt volgende week. Kindje was gisteren gelukkig mooi op schema (hadden pretecho). En we krijgen een meisje! :D

11. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wat leuk, een meisje! Wij hebben komende vrijdag de pretecho en ik kan bijna niet wachten.
    Ik hoop voor je dat volgende week je bloeddruk wat gedaald is, anders zal ze je wellicht doorsturen naar gyn. Ook geen ramp hoor, maar mocht je thuis willen bevallen dan zal dit niet meer mogelijk zijn. Voordeel is wel weer dat je bij elke controle een echo krijgt.

12. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden
    ook hier een hoge bd.

Sinds dinsdagnacht ineens hele dikke handen snachts. Donderdag bij de vk ineens 130/80 terwijl het de week ervoor nog 130/60 was. Vk vond het niet verontrustend maar wilde voor mijn gemoedsrust urine wel testen. Bleek toch eiwitten te hebben dus middag in het ziekenhuis doorgebracht.
    Naar huis gestuurd om 24 uur urine te verzamelen en moest vanmorgen weer terug voor ctg en bloedonderzoek. Daar bleek eiwit juist verwaarloosbaar, maar bd gestegen naar 135/90.
    Moet nu maandag terug voor bd meting. Als die nog steeds hoog is gaan ze me inleiden aangezien ik dan al 39 weken ben.

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Voordat ik zwanger van eef raakte kwam ik erachter dat ik factor v leiden heb en een hoge bloedruk, waarschijnlijk komt dat door de stollingsafwijking.

Ik heb bij eef vanaf het begin labetalol gehad totdat ik rond week 30 opeens een onderdruk van 110 had en meteen werd opgenomen. Ik heb een week in het ziekenhuis gekegen om de aldomet goed ingesteld te krijgen. ik had nergens last van, al mijn functies waren normaal.

Ik zou met 38 weken ingeleidt wirden, maar eef kwam gelukkig zelf al met 37 weken en woog 3100 gram.

Bij deze is mijn bloeddruk tot nu toe 80 zonder medicijnen. Moet om de maand naar de verlos of gyn. Het scheelt vaak idd als je van tevoren al een hogere startbloeddruk hebt omdat je lichaam het vaak dan beter aan kan.

Ik verwacht dat ik dinsdag weer ga starten met medicijnen, kan me niet voorstellen dat dat me dit keer bespaard wordt, al hoop ik dat ik nu niet opgenomen hoef te worden.

Maar ik wordt niet als groot risico beschouwt of zo, deze bloeddruk hoort bij mij.. Al is hetbij mij ook stress hoor, ben zo zenuwachtig als ze gaan meten..

Succes!

14. cvermeulen1979

cvermeulen1979 Actief lid

10 okt 2010
    419
    0
    0
    wat fijn dat je tot nu toe geen medicijnen hebt hoeven gebruiken ik zit al vanaf mijn zwangerschap aan de medicijnen maar met een perfecte bd van 110-60
    succes!

15. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    Hoi! Ik heb ook al hoge bloeddruk standaard... En vanaf de 12e week heb ik bloedverdunners, die ik tot de 34e week mocht nemen... Inmiddels mijn laatste controle gehad bij de gyn (woon in een ander land, dus het gaat ook anders hier) en een spoor eiwit gevonden in mijn urine... Mijn bloeddruk blijft hoger... Maar schiet niet noemenswaardig omhoog ineens gelukkig.. ik wordt nu in de gaten gehouden en moet woensdag weer urine afleveren en bloedprikken....

Hoe gaat het nu met jou?

16. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Corina gelukkig :D

Mykelti, ik had al voor mijn zwangerschap een hoge BD. De eerste stap die ze bij mij hadden gezet was uitgebreid onderzoek: urine, bloed, extra echo. Daarna werd ik al snel aan de Aldomet gezet (Methyldopa). Dosis werd steeds hoger en uiteindelijk is er geadviseerd eerder te stoppen met werken en echt rust te nemen, anders werd het ‘gedwongen’ rust door me op te nemen. Gelukkig niet zo ver laten komen! Dus bij mij (helaas) geen kans op eerst rust en daarna medicatie.

Evi83, hoe is het bij jou afgelopen? Hartstikke mooi dat je in ieder geval tot de 39 weken hebt mogen dragen!

Moi78, met mij gaat het op dit moment erg goed! De BD was laatste controle stabiel en mocht er 2 weken tussen laten, dus volgende week weer. Ik neem mijn rust en probeer niet teveel op mijn hals te halen. Wel lastig tijdens de feestdagen, maar ik sla veel uitnodigingen en verzoeken af.
    Hoe is het bij jou gegaan afgelopen woensdag?

17. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd hoe het met de bloeddruk dames is!!!

18. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben de 20ste ingeleid en in 4 uur bevallen van een zoon Stijn.
    Met hem was alles prima, 3150 gram en 48 cm, met mij wat minder.
    Had een vaginawandruptuur waardoor ik 1,5 liter bloed verloren ben on op onverklaarbare wijze steeg mijn bloeddruk, die die morgen nog 140/90 was, door naar 200/100.
    Ik heb uiteindelijk 3 nachte in het ziekenhuis doorgebracht en zit nu nog aan de bloeddrukverlagende tabletjes omdat m'n bloeddruk nog niet stabiel is.

19. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evi wat heftig allemaal! Vervelend dat je ze nog steeds moet slikken, hebben ze de dosis wel verlaagd?
    Fijn dat het zo goed gaat met je zoontje, proficiat overigens!

20. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slikte tijdens de zwangerschap niks, het is bij mij echt iets van de laatste week van de zwangerschap en de bevalling.
    Ik slik nu 1 tabletje per dag van de laagste dosering en hoop hier eind volgende week vanaf te zijn.

Deel Deze Pagina