Evi, gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Fijn dat met hem alles goed gaat, maar wel vervelend dat het met jou niet helemaal goed is gegaan. Ik hoop dat je een beetje hersteld bent van de bevalling en dat je bloeddruk zich ook snel zal stabiliseren. Hier gaat het met de bloeddruk redelijk. Aantal weken geleden was mijn medicatie verhoogd naar 3x 500 mg Methyldopa en sindsdien lijkt het aardig goed te gaan, al was de bloeddruk bij de laatste controle weer iets omhoog gekropen naar 140/90 (voor mijn doen nog netjes). Helaas gaat het verder nog niet zo denderend. Ben erg moe nog steeds. Na een dag dat mijn zoontje niet naar de oppas is heb ik echt een dag nodig om bij te komen (en zo druk is mijn zoontje niet eens). Sinds een week of twee heb ik ook al last van harde buiken, moet het nu nog rustiger aan doen. Volgende week de 20-wkn echo. Erg spannend!
Ster, las net je topic, heftig allemaal. Herken het wat je noemt. Ik denk eerlijk gezegd dat de Methyldopa ook wel sterk invloed heeft op onze lichamen en hoe we ons voelen. Ik ben begonnen met 3 x 250mg, toen was het nog wel een beetje te overzien. Toen ik aan de 3 x 500mg moest was ik enorm suf, vermoeid en de BD bleef maar stijgen. Daarbij kwamen ook nog de standaard kwaaltjes, genieten van de kleine zat er niet echt in Sinds ik een combinatie slik van Labetalol en Methyldopa en mijn rust heb genomen gaat het stukken beter. Deze combi slik ik in de ochtend en avond. In de avond merk ik er weinig van, in de ochtend moet ik de eerste uurtjes na het innemen rustig aan doen. Mijn onderdruk was tijdens de laatste checks stabiel. Hopelijk mag het zo blijven. Het enige waar ik nu spijt van heb, is dat ik niet eerder naar mijn lichaam geluisterd heb en zo lang door ben gegaan met werken. Maar goed, we kunnen de tijd niet terug draaien...
Jeetje Evi heftig!! Maar gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!! Ook hier al vanaf het begin een te hoge bloeddruk! Na twee afspraken bij de vk door naar de gyn.. Idd medicatie.. Ook hier de methyldopa 250 mg. Drie keer op n dag.. Tot nu toe is tie stabiel rond de 120/75
@Inaya: Ja, die Methyldopa werkt niet echt mee, maar ik hoop dat ik de labetalol nog even buiten de deur kan houden aangezien Methyldopa voor de kleine toch het minst schadelijk is. Ach ja, ik hoop gewoon dat me deze zwangerschap opnames bespaard blijven (vorige keer 4 keer opgenomen geweest) en de kleine straks gezond ter wereld mag komen.
Tegen mij is werd verteld door de gyn. dat hoge bloeddruk door de zwangerschap zich pas naar 25wkn kan opdoen. Hoge bloeddruk eerder komt niet door de zwangerschap, en is uiteraard niet goed maar minder gevaarlijk dan wanneer het door de zwangerschap komt. wanneer je ook eiwitten in je urine erbij hebt noemen ze het zwangerschapsvergiftiging. Bij mijn eerste zwangerschap had ik het met 37wkn, ben met 38 wkn ingeleid.. mijn zoon woog 2405 gram. Bij mijn 2de zwangerschap (zelfde man!!) had ik het al met 28 wkn... spoedkeizersnede met 32 wkn... dochter woog 1190gram... Ik mocht het ziekenhuis ook niet meer verlaten bij 28wkn... heb in totaal 5wkn daargelegen... vreselijk... want ze vertelde me dat ik moest blijven totdat de baby er zou zijn... wanneer je 28wkn bent verwacht je dat dat nog 12wkn gaat duren... en ze zeggen wel dat ze verwachten dat je dat niet gaat redden, maar ze durven geen voorspellingen te doen... Ik heb nergens last van gehad, voelde me kiplekker en als je dan de hele dag op bed moet liggen in een ziekenhuis terwijl je thuis nog een dreumes van anderhalf hebt lopen ga je door een hel... zou graag nog een derde willen maar ben zo bang dat dit weer gaat gebeuren... en dan zitten er 2 kindjes zonder mama thuis...