Hoge bloeddruk????

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlnider029, 8 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlnider029

26 apr 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Dames,

Een vraag misschien helpt het mij.
    Ik heb te kampen met een te hoge bloeddruk ben nu 36 weken. Gisteren terug geweest voor controle en aan de ctg hij bleef schommelen tussen de 138/89 en 142/92. Heb nu een week medicijnen 3 x daags 30 mg adalat neem het de vaste tijden die mij vermeld zijn, en daar naast hou ik bed rust.

Nu ging het gisteren niet echt soepel in het ziekenhuis een uur gewacht voor dat ik aan ctg ging dus daar zat ik me eigen druk over te maken, toen aan de ctg moest drie kwartier maar na een uur nog niemand op de bel gedrukt, tien minuten later kwamen ze pas ze zij sorry was je vergeten. Toen moest ik naar de arts daar een half uur moeten wachten dus nog een ergernis. Toen de arts die erg warrig was als ik iets vroeg kreeg ik geen duidelijk antwoord, zoals vragen hoe nu verder want het kan schadelijk zijn voor de kleine en mij. En wat is de plan van aanpak maar nee hoor het leek wel of hij haast had.( Hij bleef wel zeggen ja het is nu nog te vroeg om hem te halen, ik vroeg wat hij daar mee bedoelde te vroeg, kreeg ik als antwoord we gaan ff kijken naar de echo meer niet. Ik was zo overdonderd normaal is hij nooit zo. Toen was hij formulieren van me kwijt, moest bloed laten prikken en urine laten testen vergat hij de papieren mee te geven.

Nu blijf alles maar door me hoofd malen kan het niet naast me neer leggen zit vol vragen en maak me gewoon zorgen. Nu is mijn vraag lichamelijk hou ik rust maar in me hoofd is een maal machine blijf daar door ook niet je bloeddruk te hoog?? En zijn er meer dames die te kampen hebben met hoge bloeddruk en waar ze het kindje eerder hebben gehaald??
    Morgen weer terug een uur aan de ctg en als hij dan hoog is moet ik blijven, maar mag ik ook zeggen dat ik me hier flink zorgen over maak en dat ik gewoon duidelijkheid wil?

Sorry voor mij lange verhaal maar moest het ff kwijt.

Hoop op reacties

2. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Ik snap je zorgen helemaal! Ik heb bij mijn zoon bij 35-36 weken ook een hoge bloeddruk gekregen, alleen had ik ook al eiwitten in mijn urine, dus ik moest in het ziekenhuis blijven.

Tegen mij waren ze ook niet duidelijk, steeds het antwoord dat het te vroeg was om de baby te halen (vroeg ik niet eens, want zolang het kon wilde ik hem ook binnen houden). Uiteindelijk heb ik 2 weken vooraf in het ziekenhuis gelegen en is de kleine met 37+4 gehaald, daarna ook nog 4 dagen moeten blijven, doordat ik na de bevalling naar de IC moest.

1 Heel erg wel gemeend advies: Sta op je strepen en zorg dat je weet wat ze met je gaan doen, wat de plannen zijn en wat de gevolgen van iets kunnen zijn. Jij moet rust houden, zowel lichamelijk als geestelijk, dat is gewoon het beste. Dat kan alleen als je weet waar je aan toe bent!

Succes ermee, nog even en je hebt die kleine in je armen en dan zijn die zorgen gelukkig ook weer voorbij!

3. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    hoi ik heb bij mijn oudste ook hoge bloeddruk gehad, wel een stuk hoger dan jij hebt, en ben niet ingeleid, heb meerdere malen opgenomen geelegen en moest 2 a 3 x in de week op controle voor ctg...gebruikte voor de bloeddruk aldomet (maar blef hiermee nog op onderdruk van 90 hangen)...ze hebben t toen nooit over inleiden gehad oid, been toen spontaan bevallen met 38.3 (moest wel in t zkh omdat je nu een medische indicatie heb).

Hoop voor je dat ze je gauw wat mer duidelijkheeid kunnen geven, maar ik denk dat ze het ook nog proberen te rekken tot je wat verder bent, als zde je maar in elk geval goed in de gaten houden! en als je je zelf niet goed voelt direct t zkh bellen!

4. missmar20

missmar20 Actief lid

22 apr 2006
    115
    0
    0
    Vervelend is dat als ze je niet duidelijk vertellen wat er aan de hand is.
    Bij mijn oudste heb ik het ook gehad. Het begon rond de 30 weken te stijgen. Ik moest toen om de dag naar het zh voor bloed onderzoek en ctg. Bij week 34 had ik een onderdruk van 105 en eiwitten in de urine. Toen werd ik opgenomen. uiteindelijk ben ik ingeleid met 38+3, met een onderdruk van 115. Op de dag van de bevalling ben ik meerdere keren flauwgevallen. En de artsen gaven me geen duidelijkheid wat er precies was.. Ons zoontje was ook erg klein, dat had er ook mee te maken..

Ik wil je veel sterkte wensen deze tijd! En vraag inderdaad wat er aan de hand is

5. kajah

kajah Actief lid

5 okt 2011
    179
    0
    0
    NULL
    Haarlem
    Ik heb vanaf 37 weken ook een verhoogde bloeddruk, bij mij was het op zijn hoogst 145/97. Nu schommel ik tussen 80 en 90 met mijn onderdruk, maar niet hoger. Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij is gegaan.
    De eerste week moest ik 2x terugkomen, kreeg ik urine en bloed onderzoek (urine voor eiwit, bloed om te zien of je organen nog goed functioneren), echo en een ctg. Daarna na afloop altijd een kort gesprekje met een co assistent en een afspraak voor de volgende keer. De volgende week pas begonnen ze over inleiden, mijn onderdruk was stabiel maar vanaf 90 wordt het toch als hoog gezien.
    Ik moest dus 2x in de week terugkomen, een paar keer moest ik zelf aangeven dat ook me urine en bloed gecontroleerd moesten worden.
    En ook heb ik een keer meer als een uur aan de ctg gelegen omdat er net een wisseldienst was. De ene keer ging het wat vlotter als de andere keer. En het is net wie je spreekt.
    Mijn advies is dus ook: sta op je strepen en vraag veel.
    Ik word as maandag ingeleid, wist het 2 weken te rekken.
    Ik had ook wel gewild dat me baby vanzelf zou komen,
    maar vind het risico dat het de komende 2 weken mis zou gaan toch te groot.
    En bel gelijk als je hoofdpijn krijgt, sterretjes gaat zien of een bandgevoel in je bovenbuik krijgt (alsof je bh strak wordt getrokken). Dit kan duiden op zwangerschapsvergiftiging.

6. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Hoi ben benieuwd of je al wat meer duidelijkheid hebt gekregen?!
    Kan me iigg ook weer aansluiten heb ook weer last van hogebloeddruk, terwijl de kans klein zou zijn bij een derde zwangerschap...maar begon me af te vragen waarvoor je eigenlijk adalat krijgt een geen methyldopa (aldomet), ik dacht dat dat het gbruikelijke medicijn is voor zwangeren met een hoge bloeddruk en dit de eerste voorkeur is...? Niet om je bang te maken ofzo hoor maar ik zag het ineens op i-net staan en dacht toen aan je bericht dat je adalat gebruikt...

7. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hier bij beide zwangerschappen..

Bij eerste alleen verhoogd, geen eiwitten of zo, paar dagen in het ziekenhuis gelegen (28 wk) om medicijnen in te stellen en toen om de 3 dagen ctg totdat ze met 37 wk uit zichzelf kwam. Onderdruk bij opname was 105, dus best hoog.

Tweede met 32 week onderdruk van 92, voor de zekerheid urine laten testen en met een uur lag ik aan allerlei toeters en bellen. Pre-eclampsie, meteen medicijnen, maar de volgende dag zat ie al op 115... Longrijping, placentameting, infuus... Gesprek over halen met wk 34 als ik dat zou halen. nierfalen, lever functioneerde niet meer goed..

Dag 3 zakte mijn bloeddruk...nier en leverwaardes werden weer acceptabel en met 8 dagen mocht ik naar huis met bedrust, om de 2 dagen ctg..

Ze hebben ze maar met 38+2 gehaald, was doodop van alle ziekenhuistripjes, fiene was perfect op gewicht, heeft er weinig last van gehad.

Bij mij begon de ellende toen pas, zat tegen hellp aan na de bevalling, maar dat is zeldzaam, dus zal je het verhaal besparen ;)

Stel vragen, anders wordt je alleen maar ongeruster en dat is natuurlijk niet best voor je bloeddruk.. Voel je je niet lekker, bellen! Als ik een dag later was geweest dan was het anders afgelopen...

Succes!

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.480
    4.939
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zo op het eerste gezicht lijkt je bloeddruk nog wel mee te vallen. Het ligt er ook een beetje aan van waar je komt. Ik had in het begin van mijn zwangerschap zo 100 over 70. Toen die rond 35 weken ineens 140/90 was vonden ze dat idd wel hoog, maar eerder vanwege het verschil met voorheen. Heb toen wel medicatie gekregen hoor! Maar, werd mij toen gezegd, als ik normaal bv 120/85 had gehad, dan was 140/90 veel minder schokkend dan nu.
    Heb je echt als advies bedrust gekregen? Ik toen niet hoor. Moest het wel wat rustiger aan, maar mocht gewoon alles.
    Na een tijdje medicatie, die in eeste instantie wel goed hielpen, ging mn bloeddruk toch weer richting 140 over 90/95. Ben toen ingeleid. Maar toen was ik inmiddels al 39 weken.
    Bij mij is altijd gezegd: goed in de gaten houden, maar zolang de bloeddruk niet extreem stijgt en je geen eiwitten in je urine hebt, is er geen reden tot inleiden.

Maar goed. Beleid zal overal anders zijn neem ik aan. Ik zat overigens in het WKZ-Utrecht.

Deel Deze Pagina