Hoi dames! Mijn man en ik willen binnenkort voor een tweede kindje gaan. Mijn eerste is met 35 weken geboren ivm zwangerschapsvergiftiging en mijn bloeddruk (onderdruk) is sindsdien hoog gebleven. Sinds een paar weken slik ik hiervoor medicijnen en nu is mijn bloeddruk weer goed. Ik ga binnenkort weer naar de huisarts voor nacontrole, maar nu heb ik gehoord dat je met sommige medicijnen niet zwanger mag worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik slik nu Enalaprilmaleaat. In de bijsluiter staat inderdaad dat het afgeraden wordt tijdens de zwangerschap, maar kan je dan andere medicijnen krijgen? Of moet je stoppen? En hoe verloopt een tweede zwangerschap? Is de kans op vroeggeboorte groter? En sta je dan de hele zwangerschap onder controle bij de gyn? Ik ga dit ook allemaal aan de huisarts vragen, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen...
Ik ben met mijn eerste zwangerschap om dezelfde reden ingeleid mij is toen verteld dat de kans bij een tweede zwangerschap kleiner is op zwangerschapsvergiftiging en dat je gewoon naar de verloskundige kan voor controles.
Als je tijdens je zwangerschap een bewezen zwangerschapsvergiftiging hebt gehad moet je altijd onder controle van de gynaecoloog omdat de herhalingskans hoog is. Met hoge bloeddruk alleen ook al trouwens. Er zijn medicijnen voor de hoge bloeddruk die je tijdens de zwangerschap kan krijgen. Ik zou even voor preconceptueel advies naar de gynaecoloog gaan, zodat ze je op tijd over kunnen zetten. Succes!
Ik kreeg tijdens de mijn eerste zwangerschap ook hoge bloeddruk en die is ook gebleven. Sinds een half jaar slik ik weer medicatie. Mijn huisarts wist van onze kinderwens en haar advies was bij een positieve test contact opnemen. Ik ben nu pril zwanger (dinsdag positief getest) gisteren naar de huisarts geweest en de medicatie is gelijk over gezet. ga wel voor controle naar de gyn.
Gefeliciteerd Schorpioen! Ik had bij mijn eerste inderdaad een bewezen zwangerschapsvergiftiging. Ik heb vanaf 33 weken in het ziekenhuis gelegen en met 35 weken is hij gehaald dmv een keizersnede. Alleen toen zeiden ze dat ik bij een 2e gewoon naar de verloskundige kan en dan bij 36 weken over moet naar de gyn ivm eerdere keizersnede. Er zijn dus medicijnen die je wel kan slikken.. Ik kreeg tijdens mijn ziekenhuisopname ook medicijnen, maar toen stond ik ook onder strenge controle.. Ik zal het ook allemaal even overleggen met de huisarts. Waarschijnlijk willen we eind dit jaar beginnen In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
De gyn zei tijdens de nacontrole uitdrukkelijk tegen mij dat ik nooit een verloskundige zou zien. Ik moest me dan ook meteen bij de gyn melden na een positieve test. Ik heb bij de eerste ook een zwangerschapsvergiftiging gehad en sindsdien ook hoge bloeddruk. Ik wist dat ik snel een tweede wilde dus heb ik overleg met de internist medicatie gekregen die ik gewoon mocht blijven slikken tijdens de zwangerschap omdat ik niet wilde switchen op het moment dat ik zwanger was. Kans op herhaling is 50% zei mijn gyn maar meestal komt het bij de tweede later en milder. Bij mij klopt dit ook...
Dit geld niet bij ons in het ziekenhuis, ik had bewezen zwangerschapsvergiftiging en ben ingeleid met 39.2. Nu weer zwanger en ik mocht weer terug naar de verloskundige. Dit wilde ik echter zelf niet. (Durfde het niet aan)
Ik wilde sowieso al bij de gyn onder controle gaan. Als je dat tenminste zelf mag kiezen... Want anders ben je 'gewend' aan de verloskundige en wordt je voor de laatste 4 weken nog even over gedragen aan een vreemde gyn... Daarnaast zou ik graag voor een tweede keizersnede gaan om verschillende redenen. Maar ik weet niet of ik daar zelf voor mag kiezen..
Als je een keizersnede hebt gehad, mag je de tweede keer kiezen of je weer een keizersnede wilt of een vaginale bevalling wilt proberen.
Ik blijf ook zoiezo onder controle van de gyn. Naast de hoge bloeddruk ben ik ook draagster van de gbs bacterie en dat is een medische indicatie.
Bij de eerste opgenomen met zwangerschapsvergiftiging wat later hellp werd daarna hoge bloeddruk gehouden en dus medicijnen. Sinds ik zwanger ben slik ik methyldopa die mag je tijdens de zwangerschap gewoon slikken. En sinds 12 weken ook bloedverdunners. Ik sta onder controle van een gyn in het wkz.
Zal wel per ziekenhuis verschillen dan, want ik mocht toch echt niet kiezen. Moest het eerst gewoon vaginaal proberen! Een keizersnee is namelijk een complete buikoperatiewelke risico's/complicaties met zich mee kan brengen voor zowel moeder als kind. In de meeste gevallen kiezen de medici daarom voor de gezondheid/veiligheid van de baby en zullen ze het je eerst vaginaal laten proberen. Mijn zusje had overigens tijdens haar eerste zwangerschap ook een hoge bloeddruk (en daarna ook nog steeds). Haar kindje lag in stuit en werd middels een geplande keizersnee geboren. Ze kon met haar tweede kindje (wederom telkens hoge bloeddruk) ook niet kiezen voor een keizersnee. Ze moest het gewoon vaginaal proberen. Haar kindje kon echter de draai naar buiten niet maken waardoor het op het allerlaatste moment toch een spoedkeizersnee werd.
ik had voor mijn zwangerschappen al hoge bloeddruk en gebruikte hiervoor medicijnen . toen ik de arts vertelde van mijn kinderwens ben ik overgezet op methyldopa. de derde ronde werd ik zwanger en heb ik deze medicatie gewoon door kunnen slikken..