Stress hebben zorgt er zeker wel voor dat je sneller een hoge bloeddruk krijgt! Mijn vorige zwangerschap ging ik maar door en door, uiteindelijk lag ik in het ziekenhuis. Een paar weken terug werkte ik ook nog veel, ik voelde me erg slecht, expres had ik het ziekenhuis niet gebeld, want ik wist dat ik opgenomen zou worden. (veel sterretjes, hoofdpijn, misselijk). Nu doe ik het een stuk rustiger aan, en voel ik me echt beter.
De stagiaire nam mijn bloeddruk op. Ik hoorde haar wel tegen de verloskundige zeggen: 'bij 140/90 is het toch pre-eclampsie?' dus volgens mij kan dat nu al wel. Wat is dat eigenlijk? Ik ga mijn best doen om meer rust te pakken, ik geloof ook wel dat het in ieder geval niet bevorderlijk is.
ik heb van mezelf ook snel een hoge bloeddruk en had laatst 140/ 85 mijn verloskundige vond dit keurig. de stagiaire had eerst met een andere band gemeteb en toen schrok ik me kapot 180/110 met brede band dus die andere. mijn verloskundige deed er heel relaxed over en zei dat ik pas over 3 weken weer hoefde te komen. ik was ook emotioneel omdat ik net slecht nieuws had gehad van het werk. het hoeft dus niet altijd veel te zeggen ligt er ook aan hoe je bloeddruk normaal gesproken is
Dat zeg ik toch ook niet. Ik krijg ook een hoge bloeddruk van bepaalde situaties. Maar ik zeg dat als de hoge bloeddruk komt door de zwangerschap, je er niets aan kunt doen. Dan kun je de hele dag in bed blijven liggen maar zal je bloeddruk niet omlaag gaan. Dat is een heel 'ander soort' hoge bloeddruk dan waar jij het over hebt. En zelf gaan lopen dokteren, dus dan het ziekenhuis niet bellen zoals jij gedaan hebt, vind ik zeer onverstandig. Maar goed, het is mijn zwangerschap gelukkig niet.
Er is sprake van pre eclampsie als er eiwitten in je (24-uurs)urine zitten. Dus omdat je bloeddruk 140/90 is zegt niet dat je pre-eclampsie hebt. Wel zul je als je bloeddruk zo blijft aan de medicatie moeten en regelmatig je urine laten testen. Volgens de medische wereld zou pre-eclampsie pas vanaf 24 weken kunnen ontstaan maar helaas ken ik vanuit de pre eclampsie/HELLP pagina op facebook dames die al vanaf 22 weken pre-eclampsie hadden. Pas goed op jezelf en wees alert op symptomen als hoofdpijn, plotseling veel vocht vasthouden, sterretjes zien en pijn in je maagkuiltje of alsof er een band om je bovenbuik word gesnoerd.
Echt je onderschat het! Maar ik snap je helemaal. Ik dacht ook zo. Nergens last van maar vooral op het eind een torenhoge bd. En toen nog nergens last van... Eindigde dus wel in een zwangerschapsvergiftiging en geloof me; dat wil je niet! Ben nog nooit zo ziek geweest. Moest ook elke keer opgenomen worden en was daar nog kwaad over ook 😁😁😁 bij mij was al een ks gepland en op de ochtend zelf raakte iedereen opeens in paniek en hebben ze de baby gehaald en achteraf pas verteld wat er aan de hand was. Beste manier om het tegen te gaan is de baby halen
Nou... even een tegengeluid dan ik heb altijd een (perfecte) bloedruk gehad van 130/85. Beter kan niet zei de huisarts altijd. Kwam ik tijdens mn zwangerschap bij de verloskundige, inderdaad rond de 120 a 130 over 80/85. Maar tijdens de zwangerschap kreeg ik stress, niet gewone stress maar gewoon bang dat er wat mis zou kunnen gaan qua zwangerschap, ja ik kreeg het witte jassen syndroom. Bloeddruk steeds rond de 140/90(helemaal niet hoog als je doorgaans een onderdruk van 80/85 hebt) , maar als ik het thuis op ging meten was het goed/lager. Nooit geen klachten gehad, baby groeide goed, placenta goed maar dat gezeur over mn bloeddruk zorgde ervoor dat mn bloeddruk idd steeg: dus ik moest ingeleid worden. Mijn dochter kondigde zich echter eerder aan dus dat ging niet door. Wat ik zeggen wil... als jouw bloeddruk doorgaans rond de 80/85 ligt (de onderdruk), dan zou ik me niet gek laten maken met een onderdruk van 90. Het is natuurlijk super dat ze je extra in de gaten houden maar probeer er niet teveel over te stressen.