In de war: aniball en persen op uitademing/inademing

Discussie in 'De bevalling' gestart door annabel88, 9 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ik heb zojuist de aniball geprobeerd en hoewel ik dacht (en ook nu overal lees) dat persen op de uitademing de voorkeur heeft moet het volgens de bijsluiter van de aniball andersom... ik moet zeggen dat dit prima werkte, maar hoe zit het nu?

Je moet de aniball dus op de inademing "los laten/ je ontspannen" en op de uitademing trek je 'm terug: span je je spieren aan. Dat brengt me bij een tweede vraag.. doe je dit dan bij de bevalling ook? Je spieren weer aanspannen op de uitademing?

Ik ben echt de kluts kwijt en wil het niet verkeerd oefenen. Wie o wie legt me dit uit :)

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.063
    17.019
    113
    @nizzie86 Jij had de aniball, toch? :)
    Misschien kan jij helpen?

3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.063
    17.019
    113
    Ik heb de aniball niet gebruikt, maar om antwoord te geven op je tweede vraag :) terugdenkend aan mijn eigen bevallingen: bij het persen was het éérst diep inademen, dan persen en dan loslaten en uitademen.

Kleine disclaimer is dat ik korte uitdrijvingsfases heb gehad (respectievelijk 14min, 1min en 3min) en niet/nauwelijks persweeën heb gehad, dus wellicht is het in de “standaard situatie” ietwat anders :)

4. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ja zo meen ik het me ook te herinneren.. ik had bij de eerste ook te weinig persweeën en ze hebben toen na toevallig ook precies 14min een knip bijgezet waarbij de baby direct geboren werd.

Ik hoop alleen dit keer het inscheuren en de knip te voorkomen gezien de pijn achteraf ;)

5. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    ik herinner mij het ook zo dat je inademt, perst en dan bij uitademing alles weer ontspant. Aniball geen ervaring mee.

6. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ik heb geleerd te puffen tijdens wee of persen.. en dat is uitademen en aanspannen. Dus hetzelfde als de aniball (die ik overigens niet ken). Adem inhouden of inademen tijdens het persen lijkt me ook heel naar. Druk zetten bij poepen doe je ook op uitademen toch? uit.. het moet eruit.. de lucht en de baby. haha.

En dan bij inademen weer ontspannen.

7. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28

Ja dit is dus een beetje mijn vraag, denk dat het toch niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is? Maar misschien wel echt een betere manier dan inademen, adem inhouden en persen en dan pas uitademen

8. 2jongensmama

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ik denk van wel, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlij.

Maar als je een puf cursus doet of andere ademhalingscursussen , dan is in principe bij pijn/aanspannen uitademen en ontspannen inademen.

Bij krachtsport doe je ook op uitademen spanning. Op inademen is dat haast onmogelijk. En adem inhouden moet je eigenlijk nooit doen ;).

9. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Als ik even aan sporten denk.. Op een inademing zet je kracht (dus kom je b.v. van de grond met je buik en span je je spieren aan), op een uitademing laat je los (ontspanning/ontlading)..

10. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Oh shit, zit ik dan helemaal verkeerd. Het is ook al veel te lang geleden dat ik heb gesport. :roflmao: Ik dacht juist kracht/spanning bij inademen.

11. 2jongensmama

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Haha nee, bij inademen is ontspanning en bij uitademen is het kracht en spanning zetten. Je kan ook echt geen kracht zetten tijdens inademen, je ademt dan letterlijk de verkeerde kant op. Kracht moet naar buiten en ontspanning naar binnen.

12. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Hahaha grappig topic zo. Uiteindelijk komen alle kindjes er uit maar hoe de "makkelijkste" manier is blijft dus de vraag ;).

13. 2jongensmama

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Een goede ademhalingstechniek kan je wel echt enorm helpen. zou daar zelf echt wel in investeren. Ik ben nu zwanger van de derde maar oefen er wel in. Zowel bij sporten en bevallen kan een goede ademhaling helpen tegen en de pijn, maar ook voor een stukje extra kracht. En in principe is alle ademhalingstraining gericht op ontspannen bij inademen en kracht bij uitademen. Nu schakel ik tijdens de bevalling ook snel over naar adem inhouden, maar gelukkig helpt man en VK dan met herinneren, door ademen!

Maar ja ,verder is bevallen enorm persoonlijk

14. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ja precies.. ik had dus gehoopt dit met die aniball goed te kunnen oefenen maar omdat het daarbij dus andersom lijkt te moeten ben ik 'm nu echt kwijt. Ik ga vanavond gewoon beide manieren eens proberen en kijken wat fijner werkt :roflmao:. Blijf het vreemd vinden!

15. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik heb de Aniball inderdaad met veel plezier en succes gebruikt, maar hier helaas geen ervaring mee! Sorry!

Sado vindt dit leuk.
  16. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.003
    3.665
    113
    Voor m'n bevallingen kreeg ik de tip let op je ademhaling/puffen.
    Dat was de beste tip.

Verder luister naar je lichaam die vertelt je een hoop.

Bij m'n 2e geen perswee gehad en was er zo. Haha natuurlijk ook geprobeerd tegen te houden maar gaat je nooit lukken toen dacht ik kan mij het schelen en gaan met die banaan:roflmao:gewoon niet denken.

Deel Deze Pagina